‍منتخب یازدهم طرهان، موانع و فرصت ها!

  سیدحسین موسوی/کشکان: طرهانِ توسعه نیافته و محروم پس از یازده انتخابات مجلس و دوازده انتخابات ریاست جمهوری هم چنان در ژرفای فقر و فلاکت دست و پا میزند. نمایندگان ادوار این دیار داشته ها را قربانی اهداف شخصی و طایفه ای کردند و برای دست یابی به نداشته ها قدمی بر نداشته اند و […]

 

سیدحسین موسوی/کشکان:

طرهانِ توسعه نیافته و محروم پس از یازده انتخابات مجلس و دوازده انتخابات ریاست جمهوری هم چنان در ژرفای فقر و فلاکت دست و پا میزند.

نمایندگان ادوار این دیار داشته ها را قربانی اهداف شخصی و طایفه ای کردند و برای دست یابی به نداشته ها قدمی بر نداشته اند و پس از تصاحب کرسی بهارستان با حاکم کردن “سیستم تاراج” بر شهرستان، امید و آرزوهای مردمان این دیار را در تاقچه های بی کفایتی و قدرت طلبی بایگانی کردند.

در انتخابات اسفند ماه ۹۸ مردم این دیار بر خلاف سردی فضای انتخاباتی کشور با شور و مشارکت بالا، بامخالفتی آشکار در مقابل تکرار و تکبر ایستادند و در جهت عبور از وضع موجود با انتخاب یک چهره ی فراجناحی گام اول را برای تغییر در شیوه ی مطالبه گری برداشتند.

اما گام دوم توسعه طرهان مستلزم انتصاب مدیران کارامد و جوان با ارائه راهکارها و برنامه های نوین و حذف مدیران ناموفق و فرصت طلب است.

با توجه به پایگاه مردمی بسیار قوی منتخب یازدهم طرهان و عدم وامداری او به قدرت های مالی و حکومتی، ایشان می تواند تابوی سکون و انفعال را در شهرستان بشکند که این روزها شاهد تلاش او برای بازیابی اعتماد مردم به مسئولان و ارتباط مستمر با طبقه ی پایین دست جامعه است؛ البته که منتخب طرهان در مسیر عملی کردن شعارهای انتخاباتی خود با موانع و مخالفت هایی در سطح محلی مواجه خواهد شد.

➖ جدال سهم خواهان فرصت طلب و خیرخواهان واقعی؛

طبیعی است که برای تصاحب مناصب کلیدی افراد نزدیک به منتخب مردم تلاش خواهند کرد که البته معقول و مقبول هم هست؛ اما تمایز سهم خواهان فرصت طلب و خیرخواهان واقعی مستلزم شایسته گرایی دولت و همراهی منتخب مردم است.

➖ تقابل یا تعامل با دولت فعلی و دولت آینده؛

مهمترین چالش پیش روی منتخب یازدهم و حلقه ی مشاوران چگونگی رفتار سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود. برخی نمایندگان مردم در انتخابات های ریاست جمهوری با اتخاذ مواضعی مخالف نظر مردم، پایگاه مردمی خود را از دست داده و نقش پادو و نوکر مجلسی یکی از قوای سه گانه را بازی خواهند کرد در حالی که نماینده ی مردم هستند و وظیفه شان حمایت و همراهی با مردم است.

➖ مدیران مادام العمر و مدعیان سهامداری ادارات؛

برخی با گذشت چهار دهه از بدو پیروزی انقلاب اسلامی همچنان قسمتهای حساس مدیریت شهرستان را تصاحب کرده و متاسفانه هیچگونه تجربه ی موفقی را هم در این عرصه نداشته اند اما مدام با همه گروههای سیاسی در حال داد و ستد سیاسی هستند و تناول از سفره ی انقلاب را بر بازنشستگی و کناره گیری ترجیح می دهند.

➖ طایفه گرایی و رفتارهای ناسیونالیستی محلی؛

ساختار اجتماعی طرهان عشیره ای است و بنیان های قومی و سنت گرایی در آن هنوز پر رنگ است که همواره باعث تبعیض و طایفه سالاری شده است؛ به طوری که تشابه فامیلی برخی کارمندان ادارات بیانگر این موضوع است.
پایان دادن به این رفتارهای ضد توسعه می‌تواند گامی موثر در راستای محرومیت زدایی حوزه ی انتخابیه طرهان رنج دیده باشد.