میتراهایی که نگذاشتیم سارای شهرمان شوند!

✍ صمد هاشمی/کشکان در تب و تاب #انتخابات اخیر و اعلام نتایج، شاید شنیدن خبر پیروزی مجدد خانم #سارا_فلاحی منتخب مردم #ایلام یکی از شیرین ترین خبرهای انتخاباتی برای مردم کشور و به طور خاص بانوان سرزمینمان بود. این مطلب در صدد پاسخگویی به چگونگی ظهور و معرفی نخبگانی چون خانم فلاحی در استان ایلام […]

✍ صمد هاشمی/کشکان

در تب و تاب #انتخابات اخیر و اعلام نتایج، شاید شنیدن خبر پیروزی مجدد خانم #سارا_فلاحی منتخب مردم #ایلام یکی از شیرین ترین خبرهای انتخاباتی برای مردم کشور و به طور خاص بانوان سرزمینمان بود. این مطلب در صدد پاسخگویی به چگونگی ظهور و معرفی نخبگانی چون خانم فلاحی در استان ایلام و نقش آنان در توسعه محلی و منطقه ای می‌باشد.

سال‌ها پیش در پی اشتغال و ادامه زندگی و سکونت به شهر ایلام مهاجرت کردم. قبل از ورود به جغرافیای استان ایلام با تصویرسازی ذهنی نادرست در انتظار دیدن شهرها و روستاهای کم برخوردار و توسعه نیافته از هر حیث بودم، با عبور از رودخانه سیمره و پایان حوزه راه و ترابری کوهدشت، ادامه مسیر برای خودروها آسانتر می‌نمود، دیگر از چاله های آن محور خبری نبود و ترافیک سنگین  نفت کش ها نفس مسافران را به تنگ نمی‌آوردند، طرح‌های کشاورزی و دامپروری در آن سوی سیمره بیشتر از این سو نشان میداد
از کنار کارخانه سیمان آنجا عبور کردم ، در ورود به شهر سیمای شهر را توسعه یافته تر از بیشتر شهرهای لرستان دیدم. در انتهای شهر تابلویی بزرگ مسیر شرکت پتروشیمی بزرگ  ایلام و  پالایش گاز آن استان را نشان می‌داد استانی با یک سوم جمعیت لرستان.

با انگاره های ذهنی از ارزش‌های اجتماعی و سیاسی ترهان از نمایندگان شهرهایشان در مجلس پرسیدم، می گفتند تا چندی پیش نماینده ای داشته ایم لک زبان مرحوم مرتضی کرمی، از کارآمدی و اخلاص او میگفتند ،جالب بود آن شهر به زبان کردی (کلهری و فیلی) تکلم داشتند و می‌دانستم لک ها در اقلیت جمعیتی هستند دریافتم قوم گرایی را معیار ارزش و انتخاب خود ندانسته اند. چند سال گذشت و باز موسم انتخاب رسید، این بار مردی برگزیده شد که شجاعت در کلامش موج میزد از توسعه فرهنگی و ارتباط با دنیا میگفت و پشتیبان گفتمان اصلاحات بود و در مجلس هشتم سخنگوی اصلاح طلبان مجلس شد، مردی که در سفرهای خارجی اش مبلغ گفتمان گفتگوی تمدنهای خاتمی بود مطالبات کوچک مردمش را هم دنبال میکرد آنجا که بطری پر از آب شرب گل آلود یکی از شهرهای استانش را تقدیم هیات رییسه مجلس کرد و بر زخم مردمش مرحم نهاد، دکتر داریوش قنبری مردی که دو بار به مجلس راه یافت. اینان اصلح را خوب می‌شناختند از هر حزب سیاسی که می‌بود.

در روزهای تبلیغات دوره یازدهم روزی عکسی را بر تابلوهای تبلیغاتی شهر دیدم با تیتر بزرگی که نوشته بود سارا آمد با خود اندیشیدم شاید مردمان این دیار از قبیله گرایی و جناح گرایی عبور کرده باشند اما هرگز در سایه تعصبات عشیره ای و مردسالارانه زاگرس مجالی به زنان توانمندشان ندهند. روزهای تبلیغاتی فرا رسید و سخنان کوبنده او که از تبعیض ها و نابرابری ها می‌گفت همه را به شنیدن ترغیب میکرد  و سرانجام در مجلس یازدهم با اکثریت آرا در حوزه انتخابیه ایلام و حومه به مجلس راه یافت، ورود او به مجلس و حضور در ساختار قدرت از مطالبه گری او نکاست و دغدغه هایش از حوزه انتخابیه فراتر رفت و به دنبال وضع قوانین خوب برای زنان کشور بود و با شجاعت در برابر فساد و تبعیض و رانت سخن گفت و سارا نامی شد فراتر از شهرش به گونه ای که مردم سراسر کشور پیگیر انتخابات ایلام برای راهیابی مجدد او بودند و سارا فلاحی دیگر  بار برگزیده شد.

در انتخابات اخیر در دیار ترهان که کور سوهای امید برای مطالبه گری و عبور از تعلقات قومی و جناحی با انتخاب قبلی شکل گرفته بود به امید تکرار آن وضع در همایش نماینده فعلی ترهان شرکت کردم. جمعیتی که بیشترشان را زنان تشکیل می‌داد و به نظر می‌رسید مردان آن دیار در معادلات و محاسبات خود دیگر کاندیداها را ترجیح داده اند، سخنران مراسم زنی بود که تا آن روز تنها اسمش را شنیده بودم و در ادوار گذشته بوق و کرنای کاندیداهای مدعی هرگز مجالی برای شنیدن صدایش فراهم نکرده بود. او با سلام آغاز کرد بدون درنگ با بیانی رسا از وضع نابسامان شهر گفت، از راه‌های عبور از وضع نابسامان موجود به وضع مطلوب گفت، از فسادستیزی و عدالت سخن راند و رویاهایی که برای ترهان و زنانش دارد به پدرخوانده های سیاسی تاخت و قول داد روزی صدای ترهان باشد. دکتر میترا تیموری، او را بانوی اصلاحات خطاب میکردند با همسری پهلوان که دوشادوش او برای اثبات توانایی زنان این دیار کوشیده بود و امیدوارانه به راهش ادامه می‌داد.

با سیفایی عمیق به گذشته شهرم برگشتم. چه بسا ما بیشتر از مردم ایلام مرتضی کرمی و  #داریوش_قنبری و سارا فلاحی ها داشته ایم و ما بوده ایم که در غبار فرهنگ سیاسی و تعصبات  غلط چراغ ها را ندیده ایم، به یاد آوردم آن روزها را که دکتر #رضایی اندیشمند بزرگ، طرح تفصیلی توسعه کوهدشت را ارائه نمود و کسی وقعی ننهاد و دیگر جوانان نخبه ای که هرگز فرصت خدمت نیافتند. و من هم چنان مغموم و امیدوار به روزهای خوب برای شهرمان.