آماری که نشان می‌دهد لرستان چقدر بدبخت است!/ ٣٨ درصد از مخازن سدهای لرستان پر است/ ٢٠٩ میلیون کجا و ٢ میلیارد کجا؟!

  طبق گفته های داریوش حسن نژاد مدیرعامل آب منطقه ای لرستان حجم کل مخزن سدهای استان (مروک، ایوشان، تنگ هاله، خان‌آباد،کزنار و حوضیان) حدود ٢٠٩ میلیون متر مکعب است که حجم آب موجود در پشت سدهای استان حدود ٧٩ میلیون متر مکعب گزارش شده است. زمانی به پایین بودن این آمار پی میبرید که […]

 

طبق گفته های داریوش حسن نژاد مدیرعامل آب منطقه ای لرستان حجم کل مخزن سدهای استان (مروک، ایوشان، تنگ هاله، خان‌آباد،کزنار و حوضیان) حدود ٢٠٩ میلیون متر مکعب است که حجم آب موجود در پشت سدهای استان حدود ٧٩ میلیون متر مکعب گزارش شده است.

زمانی به پایین بودن این آمار پی میبرید که بدانید فقط حجم مخزن سد کرخه ی خوزستان حدود ٧ و نیم میلیارد متر مکعب است!

جالب است که بنا به گفته برخی مقامات و نمایندگان لرستان برای توسعه استان باید حداقل ٢ میلیارد مترمکعب آب پشت سدهای لرستان ذخیره شود؛ همان سدهایی که معلوم نیست چه زمانی قرار است مجوز ساختشان صادر شود ؛ همان سدهایی که مجوز ساختشان صادر شده اما بودجه ای برای ساختشان تخصیص پیدا نمی کند!

جالب است بدانید که سالیانه نزدیک به ١٢ میلیارد متر مکعب آب از لرستان خارج میشود که ظاهرا تا این لحظه فقط ٧٩ میلیون متر مکعب از این آب ها پشت اندک سدهای کوچکِ استان ذخیره شده است!

این آمار را به سهم ٢ میلیارد متر مکعبی اصفهانِ کویرنشین از منابع آبی کشور مقایسه کنید تا بدانید چطور در طول این سال ها با لابی گریِ قویِ نمایندگان و مسئولان استان هایی نظیر اصفهان یا شاید ضعف لابی گری خودمان عقب افتادیم!

مجید بیرانوند/ صدای لرستان