انتقاد استاندار از بانک‌های لرستان/ به بانک‌های «کم‌کار» تذکر می‌دهیم

جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری لرستان برگزار و در آن از عملکرد برخی بانک های این استان به دلیل پرداخت نکردن تسهیلات اشتغالزا انتقاد شد. به گزارش کشکان، هوشنگ بازوند استاندار لرستان پیش از ظهر یکشنبه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری لرستان از عملکرد ضعیف بانک های خصوصی در زمینه پرداخت تسهیلات […]

۲۲۴۳۷۲۹

جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری لرستان برگزار و در آن از عملکرد برخی بانک های این استان به دلیل پرداخت نکردن تسهیلات اشتغالزا انتقاد شد.

به گزارش کشکان، هوشنگ بازوند استاندار لرستان پیش از ظهر یکشنبه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری لرستان از عملکرد ضعیف بانک های خصوصی در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغالزا در استان انتقاد کرد و اظهار داشت: اگر بانک های خصوصی نسبت به پرداخت تسهیلات و همچنین تکمیل گزارش طرح های سند اشتغال نپردازند، عملکرد ضعیف آنها گزارش می شود.

بانکها به جوانان بیکار لرستان تعهد داشته باشند

وی خطاب به نماینده یکی از بانکهای خصوصی که گزارشی از پرداخت تسهیلات این بانک ارائه نشده بود، ادامه داد: مسائل مربوط به بانک ها از ادغام آنها گرفته تا هر مشکل دیگر، مشکلات ما را در حوزه اشتغال حل نمی کند، هر چند که بانک اعلام کرده که دچار شوک مالی شده ولی باید تعهدات استان در سند اشتغال توسط این بانک پیگیری شود.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه بانک ها باید نسبت به مردم و به ویژه جوانان بیکار لرستان تعهد داشته باشند عنوان کرد: اگر مردم بدانند که بانک ها این گونه عملکردی داشته اند، پول های خود را از بانک ها بیرون می کشند و در این راستا مسئولان بانک ها در قبال مردم مسئول هستند و انتظار ویژه داریم که مشکلات موجود  در این زمینه را برطرف کنند.

بازوند گفت: متاسفانه برخی بانک ها، پول های خود را به بانک های دیگر می دهند و بانک های خصوصی به نوعی بانک های دولتی را بیمار کرده اند.

وی ادامه داد: عملکرد بانک های دولتی نشان می دهد که علیرغم بخشنامه ها، منابع و مصارفشان در راستای اهداف سند اشتغال حرکت می کنند ولی اگر بانک های خصوصی این مشکلات را رفع نکنند، عملکرد نامناسب آنها گزارش می شود و در واقع این بانک های خصوصی هستند که متضرر می شوند.

بانک ها حق ندارند بخشی از پول مردم را سپرده کنند

استاندار لرستان اضافه کرد: در بحث نرخ بازپرداخت تسهیلات نیز متاسفانه سود برخی از بانک ها ۱۸درصد نمی شود بلکه دیده می شود که نرخ سود ۲۴ و ۲۵ درصد است.

بازوند تصریح کرد: بانک ها حق ندارند بخشی از پول مردم را سپرده کنند و این کار تخلف محض بوده و بانک مرکزی هم اعلام کرده هر بانکی این کار را انجام دد متخلف است.

استاندار لرستان با بیان اینکه مدیران بانک های خصوصی باید با مدیران خود در تهران مکاتبه کنند، گفت: باید مدیران بانک های خصوصی استان، مدیرانشان در تهران را قانع کنند که شرکت های سرمایه گذاری بانک ها یا هلدینگ های آنها را به لرستان بیاورند تا نقش اقتصادی مثبتی در استان داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی مدیران بانک ها حتی در جلسات شرکت نمی کنند ولی مدیرانی هم داریم که باید از آنها تقدیر کرد.

استاندار تصریح کرد: همین که رئیس بانک ملی ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای پتروشیمی خرم آباد در تهران مصوب می کند یعنی اینکه سایر مدیران هم می توانند اقدامات موثری در این زمینه داشته باشند.

بازوند افزود: زمانی که مردم پول های خود را بانک سپرده گذاری می کنند، انتظار دارند که اقدامات مناسبی برای رفع بیکاری و مشکلات اقتصادی در استان برداشته شود.

به بانک های کم کار تذکر می دهیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه لرستان نیز در این جلسه در سخنانی اظهار داشت: برخی از بانک ها فقط تعداد ارباب رجوع را بهانه می کنند، ولی واقعا باید پرسید مگر سایر بانک ها و به ویژه بانک های دولتی هم ارباب رجوع و همین مشکلات را ندارند؟

علی هادی چگنی با طرح این سوال که چرا باید بانکی از ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات متعهد شده خود فقط ۱۵ میلیارد تومان بپردازد؟ ادامه داد: این روند پرداخت تسهیلات توسط برخی بانکها به هیچ عنوان مناسب نیست و ما در این زمینه به بانک های کم کار تذکر می دهیم.

مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در پاسخ به موضوع مطرح شده توسط برخی بانکها که اجرای برخی تعهدات در توان بانک ها نیست، گفت: این تعهدات با هماهنگی و پرسش از بانک ها و همچنین سنجش منابع و مصارف آنها تعیین شده است.

جور بانک های ضعیف بر دوش سایر بانک ها افتاده است

وی افزود: مدیران بانک ها این تعهدات را تایید کرده اند و هرچند که ممکن است بانک ها در بخش های مختلف، متقاضی تسهیلات داشته باشند اما باید اهداف سند اشتغال با جدیت بررسی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان ادامه داد: در حال حاضر جور بانک های ضعیف بر دوش سایر بانک ها افتاده که این وضعیت نافی عملکرد ضعیف بانک ها به ویژه بانک های خصوصی نیست.

غضنفری گفت: در مدت باقیمانده از سال باید اولویت بانک های خصوصی پرداخت تسهیلات سند اشتغال باشد.

 

 

مرجع: مهر