800 متر مکعب درخت بلوط بیمار در لرستان قطع شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: 800 متر مکعب از درختان بلوط لرستان واقع در پارک جنگلی شوراب خرم آباد که دچار بیماری و خشکیدگی شده بودشناسایی و قطع شده است.

43836405299617627463

 

مهرداد بهاروندی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این اقدام بر اساس دستورالعمل سازمان جنگل های کشور و به منظور پیشگیری ازسرایت بیماری درختان بلوط به سایر درختان در قالب اجرای طرح صیانت از جنگل ها به عنوان یک طرح ملی انجام شده است.

وی اظهار داشت: چوب درختان آلوده هم اکنون انبار شده و طی روزهای آینده برای انجام مراسم گل مالی و روشن کردن آتش در میان هیات های عزاداری توزیع خواهد شد.

بهاروند گفت:در حال حاضر 270 هزار هکتار جنگل بلوط استان لرستان، دچار مشکل خشک شدن هستند که خسارت این خشکیدگی در برخی مناطق استان از جمله کوهدشت، پلدختر، چگنی و جنوب خرم آباد بیشتر از دیگر نقاط است.

وی تصریح کرد: به همین منظور70 میلیارد ریال اعتبار ملی برای مبارزه با موضوع خشک شدن درختان و جنگل های بلوط در این استان اختصاص یافته که به صورت مرحله ای و برای اجرای طرح های پیشگیری از خشکیدگی درختان بلوط منطقه زاگرس از جمله جنگل های استان لرستان پرداخت و هزینه خواهد شد.

به گفته بهاروندی، در قالب طرح صیانت از جنگل ها توجه ویژه ای به اجرای طرح های پیشگیرانه از جمله اقدامات پرورشی، بهداشتی و طرح های احیا و آبخیزداری برای جلوگیری از خشکیدگی جنگل های بلوط شده است.

وی با بیان اینکه شیوع گسترده نوعی قارچ موجب خشکیدگی جنگل های بلوط زاگرس و لرستان شده، گفت: عامل اصلی گسترش این نوع قارچ تاکنون شناسایی نشده و اقدامات علمی و پژوهشی در این راستا در دست اقدام است.