یادی از سرنانواز فقید کوهدشتی/ سرنا رام جادوی پنجه وحشی کسعلی

محمد کریمی، کشکان: کسعلی مهری فرزند محب علی در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در خانواده ای هنری در هفت چشمه میشنان کوهدشت بدنیا آمد. استاد کسعلی مهری سرنا را به صورت خودآموز یاد گرفت، پنجه ای فوق العاده قوی و حیرت انگیز داشت، در نواختن سرنا به قدری توانا بود که اگر از صبح تا […]

محمد کریمی، کشکان: کسعلی مهری فرزند محب علی در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در خانواده ای هنری در هفت چشمه میشنان کوهدشت بدنیا آمد.

استاد کسعلی مهری سرنا را به صورت خودآموز یاد گرفت، پنجه ای فوق العاده قوی و حیرت انگیز داشت، در نواختن سرنا به قدری توانا بود که اگر از صبح تا غروب آفتاب می نواخت خستگی در چهره ی این سرنا نواز وجود نداشت بخاطر همین به او لقب “پنجه  وحشی” طرهان دادند.
کسعلی مهری از سرنانوازان کوهدشتی است که سرنا را به سبک خاص خود می نواخت و در کتاب “گنجینه ی موسیقی و تمدن لرستان” و در کتاب “نوای لرستان” از ایشان نام برده شده است.
استاد کسعلی مهری به بسیاری از مقام های موسیقی لرستان مسلط بود و آن‌ها را به خوبی و زیبایی می نواخت.
این سرنا نواز مانند دیگر اساتید سرنا لرستان با سرنایش سال ها در سوگ و سور منطقه طرهان  شریک شد و مردم کوهدشت و روستاهای همجوار از اجراهای زیبای او در مراسم خود خاطرات خوبی به یادگار دارند.
شاید بعد از سرنا نوازان بزرگی چون شگرعلی رضایی، کسعلی رضایی، میرعباس گلمرادی، کسعلی مهری از آخرین بازماندگان آن خنیاگران اسطوره ای بود که دیگر نیستند.

کسعلی مهری در جوانی شروع به نواختن سرنا نموده است، به روایتی او بیش از سی سال در مناسبت های شادی و سوگواری های مردم طرهان و بخش های تابعه در سرنایش دمیده است.
کسعلی مقام‌های اوشاری، لاوه لاوه، سه پا، شانه شکی، را به زیبایی اجرا می کرد، کسعلی با سازش رقصندگان را با اجرای مقام های موسیقی به هیجان و شادی می آورد.
بسیاری از سرنا نوازان پلدختر، دره شهر ایلام مقام‌های خود را از استاد کسعلی مهری یاد گرفته اند و در این راه شاگردان زیادی داشته که می توان به برادرش براتعلی مهری و مرادعلی نجات پور معروف به مرالی اشاره کرد.
هیچ کدام از فرزندان‌کسعلی راه پدر را ادامه ندادند و بدنبال یافتن زندگی بهتر راهی استان مرکزی شدند و در بخش ساختمان مشغول ساخت و ساز شدند و پدر نیز به همراه فرزندان در اراک سکونت نمودند و  درسال ۱۳۹۳ درسن ۵۴ سالگی به دیار حق شتافت. کسعلی دیگر در میان ما نیست و در سکوتی ابدی خفته است و  دیگر هیچ سرنایی که سحری بنوازد، او را از خواب ابدی بیدار نخواهد کرد.

روانش گرامی باد…