ضرورت احداث شهرک دام‌ کوهدشت+تصاویر

گزارش و عکس: محمد کریمی- خبرنگار کشکان کوهدشت عمده ترین تولید کننده دام استان لرستان و یکی از مراکز مهم تولید و پرورش دام کشور است که سالیانه صدها هزار راس گاو و گوسفند به صورت زنده از طریق این شهرستان به استان های همجوار ارسال می شود. میدان دام‌ کوهدشت به عنوان بزرگترین میدان […]

گزارش و عکس: محمد کریمی- خبرنگار کشکان

کوهدشت عمده ترین تولید کننده دام استان لرستان و یکی از مراکز مهم تولید و پرورش دام کشور است که سالیانه صدها هزار راس گاو و گوسفند به صورت زنده از طریق این شهرستان به استان های همجوار ارسال می شود.

میدان دام‌ کوهدشت به عنوان بزرگترین میدان دام‌ لرستان تامین کننده گوشت قرمز بخش مهمی از کشور می باشد، دام تولیدی این شهرستان روانه کشتارگاه‌های استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، قم و دیگر شهرها می شود.

امروزه با تغییرات اقلیمی و کمبود آب و علوفه و استفاده بیش از حد عشایر و دامداران از مراتع سبب تخریب چراگاه ها، منابع طبیعی، جنگل‌ها و  محیط زیست  شده و از طرفی به لحاظ شرایط سخت پرورش و نگهداری دام در طبیعت همراه با رنج و مشقت فراوان برای این قشر زحمت کش است.
در همین راستا الگوی زندگی دامداران نیز تغییر نموده است و در اطراف میدان دام، شهرک نادی  و خیابان‌های شمالی کوهدشت، بصورت یکجا و ساکن به روش سنتی اقدام به پرواربندی می نمایند.

به دلیل عدم‌استفاده صحیح از اصول علمی پرورش دام و گرانی علوفه و ارزان بودن گوشت قرمز، بسیاری از واحدها درآمد چندانی ندارند و  موجب بروز مشکلات زیست محیطی برای ساکنان شهر و چهره زشتی به شهر داده اند.

یکی از راه‌های اشتغال فراگیر، تولید و صادرات دام‌، گوشت قرمز و لبنیات احداث “شهرک دام” در شهرستان‌ کوهدشت می باشد و به خاطر موقعیت جغرافیایی کوهدشت و همجواری و نزدیکی با مرز غرب کشور می توان دام زنده را به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر نمود و از این طریق برای کشور ارزآوری کرد.