گوشت قرمز را سرخ نکنید

سرخ کردن گوشت قرمز آن هم در حرارت بالا سبب می‌شود فرد به سرطان مبتلا گردد. محمدرضا قوام نصیری، رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: تغذیه در ایجاد سرطان معده و روده بزرگ تاثیر بیشتری می‌گذارد، این تاثیر در انواع دیگر این نوع بیماری کمتر به چشم می‌خورد.   وی افزود: […]

سرخ کردن گوشت قرمز آن هم در حرارت بالا سبب می‌شود فرد به سرطان مبتلا گردد.

محمدرضا قوام نصیری، رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: تغذیه در ایجاد سرطان معده و روده بزرگ تاثیر بیشتری می‌گذارد، این تاثیر در انواع دیگر این نوع بیماری کمتر به چشم می‌خورد.

 

وی افزود: به طور معمول مصرف ویتامین‌ها به مقدار کافی می‌تواند در پیشگیری از سرطان موثر واقع شود همچنین استفاده از مواد ارگانیک، سلنیوم، آهن و کربوهیدرات‌ها در انواع سبزیجات سبز می‌تواند رد این مسئله تاثیر بگذارد.

 

رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی با اشاره به مواد غذایی موثر در پیشگیری از سرطان عنوان کرد: اجتناب از مصرف روغن‌های حیوانی و استفاده از انواع نباتی و گیاهی خوب آن مانند کنجد، سویا و آفتابگردان از بروز سرطان پیشگیری می‌کند.

 

قوام نصیری ادامه داد: همچنین مصرف زیاد گوشت قرمز آن هم به صورت سرخ کرده و در حرارت بالا در ایجاد سرطان موثر است. در این حالت کربن‌های آروماتیک در گوشت ایجاد می‌شود و این نوع کربن تغییرات و جهش‌های ژنی را به وجود می‌آورد که به دنبال این جهش ژنی سرطان در فرد بروز می‌کند.

 

وی با اشاره به تاثیر مصرف گوشت سفید در پیشگیری از سرطان اظهار داشت: ماهی‌های جنوب ایران که امگا ۳ موجود در آن نسبت به ماهی‌های دریایی خزر یا شمال بیشتر است در پیشگیری از بیماری سرطان تاثیر می‌گذارد، منتها ماهی نیز مانند دیگر انواع گوشت نباید در حرارت بالا سرخ شود، انجام این کار در بروز سرطان را در فرد به همراه خواهد داشت.

 

رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی با اشاره به تاثیر برخی ویتامین‌ها در پیشگیری از سرطان بیان کرد: مصرف سبزیجات و مواد پروتیئن دار، همچنین ویتامین‌های C، E، A از ابتلای فرد به سرطان جلوگیری می‌کنند.

 

قوام نصیری خاطر نشان کرد: همچنین مصرف برخی مواد غذایی مانند سوسیس که در آن مواد نگه دارنده وجود دارد نیز باعث بروز سرطان در فرد می‌گردد.