مطرح‌ترین آثار عکاسان ایرانی در «ورلد پرس فوتو»/ عکسی از مراسم چهل منبر خرم آباد در بین برگزیدگان

پنجاه‌وهفتین دوره جایزه عکس بنیاد «ورلد پرس فوتو» در حالی برگزار شد که برای سومین بار نام یک عکاس ایرانی در بین برندگان این دوره به چشم می‌خورد.

عکاس ایرانی در مسابقه «ورلد پرس فوتو 2014» برنده جایزه شد؛ موفقیتی که عکاسان ایرانی پیش از این نیز در دوره‌های پیش آن را به دست آورده بودند.

به گزارش ایسنا، پنجاه‌وهفتین دوره جایزه عکس بنیاد «ورلد پرس فوتو» در حالی برگزار شد که برای سومین بار نام یک عکاس ایرانی در بین برندگان این دوره به چشم می‌خورد. اما این جایزه، تنها موفقیت عکاسان ایرانی در این مسابقه معتبر فتوژورنالیستی نیست؛ پیش از این نیز عکاسان ایرانی موفق شده بودند در سال های 2013 و 2012 جوایزی را در بخش‌های مختلف این مسابقه دریافت کنند.

World Press Photo 2014

امیر پورمند، عکاس خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، در پنجاه و هفتمین دوره این جایزه با تک عکس مربوط به اعدام دو جوان زورگیر در تهران، توانست جایزه سوم بخش تک عکس ورلد پرس فوتو 2014 را در گرایش موضوعی اخبار عمومی به دست بیاورد.

مطرح‌ترین آثار عکاسان ایرانی در «ورلد پرس فوتو»
اعدام زورگیران/امیر پورمند


عکسی که پورمند گرفته است مربوط به اعدام دو زورگیر جوان به جرم زورگیری از یک عابر توسط قمه است. زورگیری آن‌ها که توسط دوبین مداربسته ضبط شده بود، باعث انتشار سریع آن در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شد و واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. آن‌ها سرانجام روز یکم بهمن ماه سال 91 در ملاعام اعدام شدند.

World Press Photo 2013

موفقیت عکاسان ایرانی در ورلد پرس فوتو سال 2013 چشم‌گیرترین حضور آن‌ها در دوره‌های برگزاری این مسابقه بود. در این دوره ابراهیم نوروزی موفق شد با دو مجموعه از برندگان خوش شانس این جایزه معتبر شود.

مطرح‌ترین آثار عکاسان ایرانی در «ورلد پرس فوتو»
قربانیان اسیدپاشی/ابراهیم نوروزی


مجموعه «قربانیان عشق اجباری» این عکاس توانست جایزه اول مجموعه عکس در بخش «پرتره‌های مستند» را از آن خود کند. این مجموعه به زندگی یک مادر و دختر (سمیه و رعنا)، از قربانیان اسیدپاشی در شهرستان بم، پرداخته است. سمیه که به دلیل آزار و اذیت‌های شوهر معتادش او را تهدید به جدایی کرده است در خرداد ماه سال 90 هنگامی که در کنار دخترش به خواب فرو رفته بود، مورد حمله اسیدپاشی شوهرش قرار می‌گیرد و چشم‌های خود و دخترش دچار آسیب‌دیدگی شدید می‌شود.

عزاداران چهل منبر/ابراهیم نوروزی


همچنین نوروزی با مجموعه «عزاداران مراسم چهل منبر خرم‌آباد» توانست جایزه دوم بخش «پرتره‌های صحنه‌آرایی شده» را به دست بیاورد. عکس‌های این مجموعه به زنان شرکت کننده در مراسم سوگواری دهه اول محرم در چهل منبر خرم‌آباد اختصاص دارد.

در همان سال مجید سعیدی با مجموعه «زندگی در جنگ» موفق شد جایزه دوم بخش «موضوعات معاصر» را از آن خود کند. این مجموعه که در سال 2011 گرفته شده است، به زندگی مردم افغانستان پس از بروز جنگ در این کشور اشاره دارد. عکس برگزیده سعیدی عبور یک کودک افغان از مقابل کاخ "درول" در کابل را به تصویر کشیده است.

زندگی در جنگ/مجید سعیدی


World Press Photo 2012

جایزه ورلد پرس فوتو سال 2012 نیز نام یک عکاس ایرانی را در بین برندگان خود داشت. در این دوره هم ابراهیم نوروزی موفق شد با مجموعه عکسی از اعدام متجاوزان به عنف در ایران جایزه دوم بخش موضوعات معاصر را از آن خود کند. عکس برگزیده نوروزی مربوط به مراسم اعدام قاتل سریالی زنان در قزوین و اعدام چهار نفر از عاملین حادثه تجاوز گروهی در خمینی‌شهر بود.

به گزارش ایسنا، ورلد پرس فوتو (World Press Photo) یک بنیاد مستقل و غیرانتفاعی مستقر در آمستردام است که در سال ۱۹۵۵ بنیان نهاده شده و به خاطر برگزاری معتبرترین و بزرگ‌ترین مسابقه سالانه عکس خبری در جهان شناخته می‌شود.

اعدام متجاوزان/ابراهیم نوروزی