در نشست خبری مدیر کل بهزیستی لرستان با خبرنگاران چه گذشت؟

مدیر کل بهزیستی لرستان به مناسبت هفته سلامت روانی و اجتماعی با بخشی از جامعه ی خبری استان لرستان نشست خبری برگزار کرد. به گزارش خبرنگار کشکان، دکتر اسداله حیدری در ابتدای این نشست بهزیستی را خانه ی نیازمندان و فقرای جامعه برشمرد و گفت: هیچ جامعه ای توسعه نمی یابد مگر اینکه رسانه های […]

IMG_20160426_141137

مدیر کل بهزیستی لرستان به مناسبت هفته سلامت روانی و اجتماعی با بخشی از جامعه ی خبری استان لرستان نشست خبری برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار کشکان، دکتر اسداله حیدری در ابتدای این نشست بهزیستی را خانه ی نیازمندان و فقرای جامعه برشمرد و گفت: هیچ جامعه ای توسعه نمی یابد مگر اینکه رسانه های توسعه یافته ای داشته باشد. رسانه یکی از زمینه سازان توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و یکی از ابزارهای مهم در این زمینه است که این مقوله بی ارتباط با سلامت اجتماعی نیست.

وی ادامه داد: انتظار داریم رسانه های استان در راستای اهداف سازمان بهزیستی ما را یاری کنند چراکه رسانه ها صدای مردم و نمایندگان افکار عمومی هستند و نقش به سزایی در متقاعد سازی افکار عمومی برای نگاه ویژه به سازمان بهزیستی و جمعیت هدف این سازمان دارند.

دکتر حیدری بیان داشت: سلامت اجتماعی پدیده ای است که به زیستن جسمی، روانی و اجتماعی اشخاص جامعه را به دنبال دارد. سلامت اجتماعی مطابق تعریف سازمان جهانی بهداشت عبارت است از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی. بعدی از سلامت که به کیفیت روابط اجتماعی می پردازد. از جمله شاخصه های سلامت اجتماعی نرخ طلاق است. از دیگر شاخصه ها نابرابری اقتصادی است. میزان جرم نیز می تواند سلامت جامعه را با مخاطره مواجه کند. نرخ بیکاری عامل دیگر است و …

وی در ادامه ی این بحث اظهار داشت: سلامت اجتماعی تأثیر به سزایی بر روی سلامت جسمی و روانی افراد خواهد داشت. جامعه ای از نظر سلامت اجتماعی سالم است که در سرنوشت خود مشارکت داشته باشد. پذیرش مسئولیت اجتماعی و شناخت حق و تکلیف به عنوان شهروند می تواند از عوامل سلامت اجتماعی باشد. احترام به محیط زیست از دیگر شاخصه های این مهم است. شناخت فرهنگ، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی نیز بیانگر سلامت اجتماعی است. شکیبایی و بردباری و پرهیز از خشونت نیز بیانگر برخورداری از سلامت اجتماعی جامعه است.

در جامعه ی در حال گزار ما مشکلات جسمی، روحی و روانی عدیده ای وجود دارد که می تواند سلامت اجتماعی جامعه را با مخاطراتی مواجه کند. شهرها در کنار موتور محرکه توسعه بودن، می توانند کانون های آسیب های اجتماعی نوظهور و سنتی هستند. بنابراین کلان شهرها علاوه بر اینکه می توانند به اعتلای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه کمک کنند، می توانند به مراکزی برای آسیب های اجتماعی هم تبدیل شوند. امروزه آسیب های اجتماعی نوظهور در نتیجه توسعه فناوری و افزایش امکانات و افزایش دانش و تحصیلات به وجود آمده اند. جامعه ی امروزی ما در حال گزار از مدرنیته ی میانی به مدرنیته ی اخیر است و این همراه با آسیب های اجتماعی است. این آسیب ها مشکلات ساختاری در جامعه را تشدید می کنند و همه ی این ها می رساند که در سیاست گذاری ها باید به سلامت اجتماعی توجه بیشتری شود. با این وجود متأسفانه این مسأله تا سال های اخیر مورد توجه قرار نگرفته است و متولی روشن و مشخصی ندارد. دستگاه های متعددی در این زمینه نقش دارند که یکی از آن ها بهزیستی است.

حیدری پیشگیری و برنامه ریزی را در تأمین سلامت اجتماعی جامعه بسیار ضروری دانست و بیان داشت: استان لرستان در مسیر توسعه است و بر اساس نظرسنجی های معتبر امید به آینده در این استان بسیار بالاست و باید همین طور باشد. چون استان ما استانی است مستعد توسعه با سرمایه های فراوان که می تواند مسیر توسعه را تسهیل کند. دولت تدبیر و امید نیز در این زمینه اقداماتی را در استان انجام داده است. خوشبختانه از زمان استقرار مهندس بازوند به عنوان استاندار در لرستان توسعه ی استان در دستور کار قرار گرفته و اقدامات فراوانی صورت گرفته است. اکثر آسیب های اجتماعی ناشی از توسعه نیافتگی است. در این استان آب هست خاک هست جوانه باید زد.

در سال جدید بر اساس شعار سال رهبری باید اقدام و عمل واقعی داشت و ما در این راستا بر اساس برنامه ریزی ها در تمام حوزه ها برای سال جاری افزایش خدمات اجتماعی در تمام حوزه ها را در دستور کار قرار داده ایم.

مدیر کل بهزیستی لرستان افزود: در هفته سلامت روان برنامه هایی در مراکز منتخب تحت نظارت ادارات بهزیستی شهرستان ها اجرا شده که اهم این فعالیتها به شرح ذیل است:

۱- برگزاری رایگان دوره های آموزشی عمومی سلامت روانی (مهارتهای زندگی ، مهارتهای ارتباطی ، آموزش پیش از ازدواج ، زندگی خانواده و روایط زوجین)

۲- ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در مراکز و دفاتر مشاوره حضوری دولتی

۳- بازدید از مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت روانی اجتماعی توسط مسئولین استانی

۴- هماهنگی با کلیه مراکز خدمات رایگان در خصوص عدم دریافت وجه در هفته سلامت

حیدری ادامه داد: متأسفانه به لحاظ وجود دستگاه های متعدد و پراکنده در حوزه سلامت اجتماعی هر بخشی از مسأله را یک دستگاه انجام می دهد و هم پوشانی باعث کاهش کارایی لازم می شود. امیدواریم خلأ قانونی در این خصوص برطرف شود.

۱۲۱۰۹۴_۹۴۰

پاسخگویی به پرسش های خبرنگاران

در ادامه ی این نشست خبری خبرنگاران رسانه های مختلف مسائل زیر را مطرح نمودند که مدیر کل بهزیستی لرستان و معاونین این سازمان به آن ها پاسخ دادند.

۱ – افزایش مستمری مددجویان در سال جاری و چگونگی نظارت بر کمپ های ترک اعتیاد

قبول داریم که مبلغ مستمری بسیار ناچیز است و امیدواریم با افزایش اعتبارات وضعیت آن بهبود یابد.

در خصوص کمپ های ترک اعتیاد نیز بر اساس دستورالعمل و پروتکل جدید اقدام خواهد شد که مطابق آن مقررات سختگیرانه تری برای پذیرش افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر در این مراکز در نظر گرفته خواهد شد.

۲ – آمار زنان سرپرست خانوار و جمعیت هدف سازمان در استان لرستان

۲۵۶۵ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی لرستان هستند و ۲۲۷۰ پرونده نیز در نوبت قرار دارند.

در حال حاضر ۳۰ هزار نفر تحت پوشش این سازمان در حوزه های اجتماعی و توانبخشی هستند اگرچه تعداد افرادی که از این سازمان خدمت می گیرند بیشتر است. همچنین ۴۸ هزار معلول برای پذیرش مراجعه کرده اند که از این تعداد در حال حاضر ۱۱ هزار نفر مستمری دریافت می کنند. در واقع ده درصد از جامعه ی ما معلولیت دارند که ۲ درصد آن ها نیازمند خدمات توانبخشی هستند.

جمعیت پشت نوبت پذیرش در سازمان بهزیستی نیز به صورت غیرمستمر خدمات و کمک های مالی را دریافت می کنند و به حال خود رها نمی شوند.

۳ – اقدامات بهزیستی لرستان در بحث کاهش طلاق به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی

بهزیستی لرستان اقدامات لازم را در حوزه ی وظایف سازمانی خود انجام داده است اما این نهاد تنها دستگاه متولی در کاهش آسیب های اجتماعی نیست.

در سال گذشته دو هزار و ۹۸ پرونده طلاق توافقی به مراکز مشاوره بهزیستی لرستان ارجاع داده شد که از این تعداد ۱۳ درصد پرونده‎ها به سازش منجر شده است.

سازش دادن بین کسانی که تمام مراحل قانونی را برای طلاق طی کردند، کار آسانی نیست، بنابراین پیشنهاد ما این است که ارائه مشاوره‌ها به این زوج‌ها قبل از اعلام رأی طلاق و روبه‌رو شدن با قضات و قانون باشد.

ما باید سعی کنیم، آموزش مهارت‌های لازم زندگی سالم را به خانواده‌ها به ویژه زوج‌های جوان را در اولویت سال جدید قرار دهیم که در راستا دستگاه‌های مختلف نیز می‌توانند، بهزیستی لرستان را حمایت کنند.

۴ -پیشگیری از معلولیت ها

یکی از برنامه‌های بهزیستی لرستان پیشگیری از معلولیت‌ها است که در این زمینه دو برنامه غربالگری تنبلی چشم و غربالگری ناشنوایی در بین کودکان در اولویت است.

تاکنون ۶۹ هزار کودک سه تا شش سال با کد ملی و چهار هزار کودک بدون کد ملی در لرستان غربالگری تنبلی چشم در سال‌جاری شدند.

در سال گذشته ۵۶ هزار کودک غربالگری چشم شدند که این آمار در سال جدید افزایش داشته است، این در حالی است که غربالگری چشم در بین کودکان نیز در سال گذشته بین ۲۱ هزار نوزاد انجام شده که این طرح در سال جدید برای ۳۲ هزار کودک در صورت گرفت.

در سال جدید ۵۵ کودک ناشنوا شناسایی شد که برای درمان اقدام به موقع صورت گرفته است.

یکی از برنامه‎های بهزیستی آگاه‎سازی و پیشگیری از اختلالات ژنتیکی است که در این راستا نیز اقدامات خوب و موثری صورت گرفته است.

۵ – جلب مشارکت خیرین/ تشکر از بانک کشاورزی لرستان

ما در بهزیستی تنها هستیم. در حالی که خیلی از آسیب های اجتماعی و جمعیت زیادی را پوشش می دهیم هنوز جمعیت هدف ما مورد توجه خیرین قرار نگرفته اند. همین جا از بانک کشاورزی لرستان که ۲۰۰ میلیون تومان جهت تجهیز شیرخوارگاه به بهزیستی لرستان کمک کرد تشکر می کنیم.

در حال حاضر تشکیل ۱۳ مؤسسه خیریه در استان را در برنامه داریم. هم اکنون ۴۲ مرکز غیردولتی داریم که ۱۰ درصد آن ها با بهزیستی در ارتباط اند.

۶ – نقش بهزیستی در ارتباط با جمع آوری و ساماندهی متکدیان، کودکان خیابانی و کودکان کار

در بحث تکدی گری که در صورت تکرار جرم محسوب می شود بر اساس مصوبه هیأت وزیران فرمانداری متولی اصلی است، شهرداری باید مکان لازم را فراهم و تجهیز کند، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی کار جمع آوری متکدیان را انجام دهد و بهزیستی نیز در ارتباط با افرادی از آن ها که در جامعه هدف این سازمان هستند یعنی معلولین و سالمندان اقدامات لازم را انجام دهد که متأسفانه در استان ما این مسأله هنوز جا نیفتاده است. در استان ما به لحاظ مسائل فرهنگی مردم به متکدیان کمک می کنند و باعث ادامه فعالیت آن ها می شوند. رسانه ها باید در این زمینه کمک کنند. در شهر تبریز حتی یک متکدی هم پیدا نمی شود.

ما در ایام نوروز به مدت ۴۵ روز متکدیان مرکز استان را نگهداری کردیم بدون اینکه قانوناً در این زمینه وظیفه ای داشته باشیم.

در ارتباط با امدادرسانی به کودکان کار و کودکان خیابانی اورژانس اجتماعی در این زمینه فعال است. ما یک مرکز شبانه روزی داریم که کار نگهداری از کودکان خیابانی را انجام می دهد. اکثر این کودکان را باید کودک کار دانست تا کودک خیابانی. در صدد هستیم به زودی یک مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده را در استان راه اندازی کنیم.

در سال ۹۵ اورژانس اجتماعی در شهرستان های پلدختر، الشتر، نورآباد و الیگودرز نیز راه اندازی می شود.

۷ – اقدامات بهزیستی لرستان در بحث مناسب سازی

کمیته مناسب سازی در لرستان بسیار فعال است و در این خصوص اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

دستگاه های اجرایی باید در عملیات اجرایی و عمرانی خود مقوله مناسب سازی را در نظر بگیرند. در این خصوص دستگاه قضا نیز دستور تخریب موارد تخلف را خواهد داد.

در خصوص بناها و اقدامات عمرانی قبلی نیز مطابق قانون دستگاه ها موظف اند مناسب سازی را ایجاد نمایند.

وضعیت مناسب سازی معابر و اماکن باید به گونه ای باشد که سالمندان ما در خانه نمانند.

۸ – مراکز خدمات رسانی بهزیستی لرستان

خدمات توانبخشی و درمانی در سه مرکز شبانه روزی به معلولین نیازمند درمان و بستری شدن ارائه می شود.

همچنین ۸ مرکز نگهداری در رده های سنی مختلف داریم که در شهرستان های خرم آباد، دورود، الیگودرز و پلدختر واقع شده اند.

۹ – توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ( سئوال کشکان)

از زنان سرپرست خانوار زیر ۶۰ سال تعهد گرفته می شود که ظرف ۲ سال با امکانات بهزیستی از چرخه حمایت این سازمان خارج شوند. در این زمینه با سازمان فنی و حرفه ای تفاهم نامه داریم. همچنین پیگیر راه اندازی کارگاه حرفه آموزی برای زنانی هستیم که در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند.

۱۰ – ساز و کار دقیق اورژانس های اجتماعی (سئوال کشکان)

به محض تماس با اورژانس اجتماعی از طریق شماره تلفن رایگان ۱۲۳ این نهاد موظف به مداخله سریع از طریق مراجع قضایی است. پس از تنظیم گزارش مددکاری، دایره حقوقی سازمان بهزیستی اقدامات قضایی لازم را در خصوص انتزاع و خروج کودکان از خانواده های آسیب رسان پیگیری می کند.

۱۱ – حمایت از ورزش معلولان

اداره ورزش و جوانان وظیفه دارد از ورزشکاران معلول نیز حمایت های لازم را داشته باشد.

دکتر حیدری مدیر کل بهزیستی لرستان در این خصوص به استعفای خود از سرپرستی هیأت ناشنوایان استان لرستان اشاره کرد و گفت: در این خصوص به این نتیجه رسیدم که با این اقدام معلولین از سرمایه های اجتماعی و منابع قانونی محروم می شوند و به منابع محدود بهزیستی وصل می شوند که باعث تضرر و آسیب آن ها خواهد شد.