ضرورت تقویت روابط عمومی ها

  ضرورت تقویت روابط عمومی ها مهدی دوست محمدی (مدیرمسئول) امروزه با گسترش و توسعه ی رسانه های گروهی، ضرورت تقویت و تخصصی شدن روابط عمومی های ادارات و سایر نهادهای رسمی بیش از پیش خودنمایی می کند. روابط عمومی جایگاهی است که همانطور که از نامش پیداست با عموم مردم و رسانه ها به […]

IMG_7711-edit-223x300

 

ضرورت تقویت روابط عمومی ها

مهدی دوست محمدی (مدیرمسئول)


امروزه با گسترش و توسعه ی رسانه های گروهی، ضرورت تقویت و تخصصی شدن روابط عمومی های ادارات و سایر نهادهای رسمی بیش از پیش خودنمایی می کند.

روابط عمومی جایگاهی است که همانطور که از نامش پیداست با عموم مردم و رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی سر و کار دارد و همین امر اهمیت آن را بسیار بالا برده و توجه به چند نکته را حیاتی نموده است:

1 – مسئول روابط عمومی باید شخصی دارای حسن رفتار و اخلاق بوده و از نظر روانی در سلامت کامل باشد.

2 – وی باید ترجیحاً تحصیلات مرتبط با کار خود را داشته باشد و یا دست کم دوره های آموزشی در این خصوص را طی کرده باشد.

3 – باید آشنایی لازم با فضای مجازی و کار با کامپیوتر را داشته باشد.

4 – باید به طور روزانه و حتی لحظه ای رسانه های مختلف چاپی و مجازی به خصوص محلی را رصد نماید.

5 – به طور مداوم با مدیر خود در ارتباط بوده و اخبار و گزارشات رسانه ها به خصوص در حوزه ی دستگاه ذی ربط را به سمع و نظر وی برساند تا در صورت نیاز سریعاً بدان ها پاسخ داده شود.

6 – باید قدرت و سواد نوشتن و تنظیم خبر، گزارش، عکاسی و تنظیم جوابیه مطابق قانون را داشته باشد.

7 – وی باید شخصی فعال و به لحاظ سنی ترجیحاً جوان بوده و از ضریب هوشی نسبتاً بالایی برخوردار باشد.

8 – علاوه بر مدیر دستگاه با سایر کارکنان در ارتباط بوده و نکات لازم در خصوص شیوه ی برخورد با ارباب رجوع به ویژه اصحاب رسانه را به آنان گوشزد نماید.

9 – نسبت به برگزاری نشست های خبری منظم با حضور خبرنگاران و مسئولین ذی ربط حوزه ی کاری خود اقدام نماید و روحیه ی پاسخگویی را در مدیر و کارکنان مجموعه ی محل فعالیت خود تقویت کند.

10 – سطح کار خود را از چاپ و نصب بنرهای تبریک و تسلیت به مناسبت های مختلف بالاتر ببرد.

11 – نسبت به طراحی و راه اندازی یک وب سایت یا دست کم وبلاگ جهت درج اخبار و گزارشات دستگاه مربوط اقدام نموده و روزانه آن را به روز رسانی نماید.

12 – نسبت به راه اندازی سامانه پیامکی جهت اطلاع رسانی اطلاعیه ها و اخبار به کارکنان و خبرنگاران اقدام نماید.

13 – صندوق انتقادات و پیشنهادات را در محل کار خود درج نموده به نحوی که در معرض دید مراجعین باشد.

14 – ابزار لازم برای اطلاع رسانی به مراجعین از جمله تابلوهای راهنمای دقیق و واضح را در محیط کار پیش بینی نماید.

و …

ملاحظه می شود که متأسفانه در استان لرستان بسیاری از روابط عمومی های دستگاه های دولتی فاقد تمام یا بخش زیادی از ویژگی های فوق هستند. مسأله ای که موجب کاهش کارایی دستگاه ها و ضعف عملکرد مدیران ما نیز شده است. این مسأله موجب شده هم انتقادات و ضعف ها به گوش مدیران نرسیده و بی پاسخ بمانند، هم نقاط قوت و اقدامات مثبت به اطلاع عموم نرسد. از همین نکته می توان دریافت که روابط عمومی ها نقش مهمی در دمیدن روحیه ی امید در جامعه دارند.

در این میان نباید نقش مدیران را نادیده گرفت. برخی مدیران توانمند با درک اهمیت روابط عمومی ها، در گزینش مسئولین این بخش نهایت دقت را نموده و با نظارت و مطالبه خود آن را در مجموعه خود فعال و پویا نموده اند. برخی دیگر نیز این مقوله ی مهم و حیاتی را به حال خود رها نموده و در برخی موارد از روش های نامعمول همچون طرح دعوا در محاکم قضایی، در پاسخگویی به رسانه ها و افکار عمومی استفاده می کنند.

بنابراین مشخص است که مدیران کارآمد و قوی، برای اینکه بتوانند تعامل بیشتر و بهتری با مردم و رسانه ها داشته باشند باید مسئولین روابط عمومی ادارات خود را از بین نیروهای توانمند انتخاب نموده و بخش اطلاع رسانی و روابط عمومی را در مجموعه ی خود تقویت نمایند. مگر اینکه دچار ضعف عملکرد بوده و تعمداً نخواهند افکار عمومی و رسانه ها در جریان مشکلات محیط کارشان قرار گیرند.