بازدید رییس کل دادگستری لرستان از حوزه های قضایی کوهدشت و رومشکان

  حجت الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان در بازدید از حوزه قضایی شهرستان های کوهدشت و رومشکان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مجموعه همکاران در دادگستری و داسرای این شهرستان ها، ابراز داشت: امیدواریم که این تلاش ها همچنان مضاعف و جهاد ادامه داشته باشد و موجب رضای خداوند و […]

 

حجت الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان در بازدید از حوزه قضایی شهرستان های کوهدشت و رومشکان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مجموعه همکاران در دادگستری و داسرای این شهرستان ها، ابراز داشت: امیدواریم که این تلاش ها همچنان مضاعف و جهاد ادامه داشته باشد و موجب رضای خداوند و رضایتمندی مردم گردد و تا حد ممکن از مشکلات مردم را حل نماید.

وی ضمن اشاره به این موضوع که موفقیت در هرکاری ملزم داشتن برنامه است، بیان داشت: یکی از این برنامه ها برنامه عملیاتی است که از مهمترین برنامه‌های ابلاغی قوه قضاییه است، همچنین سند تحول و تعالی نیز یکی از برنامه‌های مهم دستگاه قضا است که بایستی طبق آن به نقطه هدف برسیم.

شهواری افزود: قرارگاه پیگیری فرامین مقام معظم رهبری در راستای اجرای دستورات معظم له در مرکز استان تشکیل شده است.

رئیس شورای قضایی استان با تاکید بر اینکه پیگیری و رصد برنامه عملیاتی بایستی مد نظر مدیران حوزه های قضایی باشد، ابراز داشت: برنامه عملیاتی چند سرفصل مهم دارد که یکی از آنها اطاله دادرسی است و در این راستا نظارت سیستمی می تواند میزان آگاهی از مجموعه را بالا ببرد و نظارت بر میزان اطاله دادرسی پرونده ها را راحت کند که نیاز است موضوع نظارت سیستمی تقویت گردد.

وی افزود: نظارت و پیگیری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و جهاد کشاورزی بر زیر مجموعه و کارهای محوله شان از جمله تغییر کاربری اراضی می تواند از ورود پرونده های زیادی به دادگستری جلوگیری کند و لازم است بر عملکرد این ادارات نظارت دقیق و جدی داشت.

شهواری با اشاره به این موضوع که برای کاهش ورودی بایستی در بحث پیشگیری از جرم برنامه ریزی دقیق داشت، ابراز کرد: شورای حل اختلاف یک ظرفیت بسیار مناسب برای کاهش ورودی است و در این راستا بایستی آموزش لازم به نیروهای شورای حل اختلاف داده شود تا بتوانند آمار صلح و سازش را بالا برده و به کاهش ورودی کمک نمایند.

نماینده عالی دستگاه قضا در استان گفت: پرونده‌های مسن یکی از چالش‌های دادگستری است که بایستی با تشکیل جلسات مشورتی قضایی و کمیته‌ای ویژه به حل و فصل و مختومه شدن آنها سرعت بخشید.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که بایستی بر قرارهای منتهی به بازداشت نظارت جدی و دقیق صورت گیرد، گفت: اتقان آرا نیز یکی از مسائل مهم است که بایستی مورد دقت همکاران قرار گرفته چرا که بالا رفتن آمار نقض آرا عدم اعتماد مردم را به دنبال دارد.

شهواری بیان کرد: تکریم ارباب رجوع از مهمترین اهداف قوه قضاییه است و همه کارهای ما بایستی ختم به تکریم مردم و ارباب رجوع شود، خیلی از مردم گوش شنوا می خواهند و ما بایستی با صبر و حوصله شنوای مشکلات و درد و دل های مردم باشیم.

وی ضمن تاکید بر توجه به آراء جایگزین حبس و استفاده از آن بیان کرد: ملاک ارزیابی عملکرد هر حوزه قضایی مسئله آمار است که بایستی نظارت و توجه ویژه‌ای به آن داشت و برای آن برنامه‌ریزی کرد.