به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهدشت و با همکاری شورای شهر و شهرداری کوهدشت؛

کوهدشت صاحب نگارخانه می شود

استاد #محمدحسین_آزادبخت طراح و ماکت ساز مطرح کشوری با بیان این مطلب گفت: هنرمندان شهرستان کوهدشت بارها از اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گله‌‌مند بودند که چرا کوهدشت یک نگارخانه‌ی مناسب ندارد. آنان همواره خواهان مکانی مطلوب هستند تا آثار خود از قبیل: تابلوهای نقاشی، انواع خوش‌نویسی، نقاشی، خط‌ها، نمایشگاهای عکس، نمایشگاهای پوستر، کارهای […]

استاد #محمدحسین_آزادبخت طراح و ماکت ساز مطرح کشوری با بیان این مطلب گفت: هنرمندان شهرستان کوهدشت بارها از اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گله‌‌مند بودند که چرا کوهدشت یک نگارخانه‌ی مناسب ندارد.

آنان همواره خواهان مکانی مطلوب هستند تا آثار خود از قبیل: تابلوهای نقاشی، انواع خوش‌نویسی، نقاشی، خط‌ها، نمایشگاهای عکس، نمایشگاهای پوستر، کارهای گرافیگی و کاریکاتور، کارهای حجمی و سایر هنرهای تجسمی را به نمایش بگذارند.

محمدحسین آزادبخت، طراح و تندیس‌ساز کوهدشتی با اشاره به این‌که اخیراً آقای خسروی رییس اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهدشت، برای پاسخ به این نیاز مبرم فرهنگی و هنری طی توافقی با شهرداری و شورای شهر کوهدشت مجوز واگذاری زمینی را برای احداث یک نگارخانه در مجاورت کتابخانه شهر گرفته است، بیان کرد: «ایشان از شرکت ما خواست تا برای زمین مورد توافق نگار‌خانه‌ی مناسبی را طراحی کنیم. من و پسرم مهندس نوید که ارشد معماری‌ست، بر روی پیشنهاد آقای خسروی مطالعه و تحقیق کردیم.»

محمدحسین آزادبخت، طراح و تندیس‌ساز کوهدشتی: نگارخانه باید نماد تجلی فرهنگ و هنر شهرستان کوهدشت باشد.

آزادبخت با تاکید بر این‌که این نگارخانه مکانی برای معرفی آثار هنرمندان شهرستان است و تجسم تعالی اندیشه‌ها در آن‌جا به نمایش گذاشته می‌شود، افزود: «به این باور رسیدیم که مکان مورد نیاز باید خود از نظر معماری دارای فُرمی خاص باشد و خود سازه، نماد تجلی فرهنگ و هنر شهرستان کوهدشت باشد.»

این طراح و تندیس‌ساز، با بیان این‌که نگارخانه باید خانه‌ای برای به نمایش گذاشتن آثار تجسمی، دست‌سازه‌ها و دست‌بافته‌ها باشد، اظهار داشت: «به دنبال منابعی که آثاری از الگوهای معماری اجدادمان داشته باشند، گشتیم و با الهام از شاخص‌های معماری بومی به بنایی که ساخته می‌شود هویت بدهیم.»

وی، تصریح کرد: «ما نتوانستیم خانه‌هایی از اجدادمان بیابیم تا به آن خانه‌ها پناه ببریم و از معماری آن‌ها مدد بگیریم و در آن‌جا به آرامش برسیم وهنرمندان شهرمان نیز نگارخانه‌ای که با آن الگوها ساخته می‌شود را خانه‌ی پدری خود بدانند تا بازیگوشی‌های کودک درون‌شان را در آن خانه اجدادی به همگان نشان بدهند.»

استاد آزادبخت، یادآور شد: «خشت‌هایی که اگر بر هم گذاشته شده بود، آن‌قدر ماندگار نمانده بودند که میراث آنان برای ما باقی مانده باشد.»

این هنرمند کوهدشتی با بیان این‌که همه‌ی فرهنگ و هنر ایلی پدران ما در مسکن‌های موقت و در زیر سیاه چادرها شکل گرفته است، اظهارداشت:«ما برای الگوی معماری نگارخانه‌ی‌ کوهدشت به سیاه‌چادرها پناه بردیم. سیاه‌چادرها خانه‌ی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های ما بوده است. تصمیم گرفتیم اگر خانه‌ای برای نمایش فرهنگ و هنر شهرمان طراحی می‌کنیم اساس را بر سیاه چادرهای خانه‌های همه مادربزرگانمان بزاریم و همین کار را کردیم.»

وی، گفت: «طراحی نگارخانه کوهدشت را با انطباق دو سیاه چادر در هم به شیوه‌ای پست مدرن در نظر گرفتیم. دو سیاه چادر در یک کالبد که در چهار جهت شمال و جنوب، شرق و غرب به روی جهان پیرامون گشوده می‌شوند. در مرکز و بستر این نگارخانه اجاقی در نظر گرفته شده که به شیوه‌ای خاص همیشه روشن است تا رقص شعله‌های آتش در شب‌ها از روزنه‌های دیوارها و درزهای سقف بیرون بزند و همگان ببینند که در آن خانه زندگی اجدادی ادامه دارد.»

محمد حسین آزادبخت، با اشاره به این‌که نگارخانه به گونه‌ای مدرن طراحی شده است که به همه‌ی فرم ها و عناصر و متعلقات سیاه چادر توجه شده است، افزود: «زیر بنای نگارخانه حدود ۲۵۰ مترمربع است و در دو طبقه ساخته می‌شود. طبقه‌ی همکف تالار نمایشگاهی اصلی است که با آخرین شیوه‌ی نورپردازی برای به نمایش گذاشتن آثار هنری ساخته می‌شود. طبقه‌ی دوم مکانی برای اداری و سرایداری و امکانات خدماتی و رفاهی و سالنی کوچک برای محافل هنری و نقد و بررسی آثار هنری با ظرفیت محدود در نظر گرفته شده است.»

وی، ادامه داد: «سقف طبقه‌ی فوقانی با الگو از سقف سیاه‌چادرها، نورگیر ویژه‌ای خواهد داشت که تمام روشنایی فضای داخلی را تامین می‌کند. بر دیواره‌های طبقه‌ی فوقانی رگه‌هایی از شیشه در دیوارهای جانبی نصب می‌شود تا از آن‌ها روشنایی نور خورشید به درون بتابد و در شب روشنایی نور داخلی در بیرون دیده شود.»

آزادبخت با تاکید بر این‌که بنای نگارخانه کوهدشت به‌خاطر داشتن فرم‌های بسیار زیبا تبدیل به عنصری بصری می‌شود که مشاهده‌ی مجموعه آن همانند فرمی حجمی بسیار بزرگ جلوه‌ای دیدنی به خود خواهد گرفت، گفت: «این سازه‌ی خوش فرم در تابیدن نور خورشید از سایه‌ی روشن فرم‌های غیرهم‌سطح زیبایی، برخوردار می‌شود و با نورپردازی در شب جلوه‌ای رویایی می‌یابد.»

وی، تصریح کرد: « در این سازه فرم‌های مضرس(دندانه‌دار) الگو گرفته از ناهمواری‌های کوهستانی است، تا پا بر جایی آن همانند کوه را به بینندگانش القا کند. استحکام و پایداری بنا که با فرم‌های مثلثی بسیار تکرار شده‌اند، ماندگاری باستانی بنا را مثل اهرام ثلاثه مصر به بینندگان منتقل می‌کند.»

این طراح و تندیس‌ساز کوهدشتی با بیان این‌که طرح بنای نگارخانه کوهدشت در چهار جهت، چهار نمای متفاوت دارد، اظهار داشت: « از هر طرف به فرم خاصی دیده می‌شود. گاهی در یک جهت انحنای سقف طبقه‌ی فوقانی به زین اسبی همانند است که باز فرم زین اسب در اصالت بومی، حافظه مردمان این دیار زیباست. زین اسب در زندگی چادر نشینان جایگاهی ارجمند دارد. در جهتی دیگر فرم افق بام بنا به (کله بال) شولای نمدین چوپانان شباهت دارد که بالا پوش آنان در بارش برف و باران است.»

آزادبخت، گفت: «بر روی همه‌ی درهای شیشه‌ای نگارخانه‌ی کوهدشت نقاشی‌های صخره‌ای میرملاس، هومیان و دوشه، سند بلاست می‌شود، بر روی ورودی نگارخانه با فلز برنز عنوان آن با زبان‌های فارسی و لاتین نوشته و نصب می‌شود.»

وی، ادامه داد: «سیستم تهویه و تاسیسات سرمایش و گرمایش مجموعه به شیوه‌ای خاص و کاملاً پنهان در نظر گرفته شده است. به شکل بسیار حساب شده‌ای برای فضای داخلی و نماهای بیرونی نورپردازی ویژه طراحی می‌شود.»

به گفته‌ی آزادبخت نهایتاً نگارخانه در مرکز دایره‌ای به قطر ۳۰ متر قرار می‌گیرد که الهام گرفته از پرچین (کرنگ) در قرارگاه‌های چادرنشینان است.

وی، تصریح کرد: « پیرامون این دایره با حصاری کوتاه از کاشتن درخچه‌های مورد یا شمشاد همانند آغل فرم داده می‌شود.»

نگارخانه‌ی کوهدشت یک معماری با اصالت بومی است

این هنرمند لرستانی با بیان این‌که در محوطه‌ی این حصار بعداً می‌توان همانند باغ مفرغ خرم‌آباد تعدادی از اشیای مفرغی که متعلق به شهرستان کوهدشت بوده است و هم اکنون در موزه‌های معتبر جهان هستند ساخت و نصب کرد، افزود: «فرم‌های معماری این طرح با مفاهیم فرهنگی و معنوی در هم آمیخته است و نمونه‌ای از نوع معماری با اصالت بومی است. قطعاً این طرح اگر تبدیل به بنایی شود به عنوان برندی برای کوهدشت می‌شود و یکی از فرم‌های نمادین  معرف این شهر خواهد شد.»

وی، گفت: «در بیست و هشتم اسفند ۱۴۰۰، طی جلسه‌ای این طرح برای دکتر مبلغی نماینده‌ی محترم شهرستان کوهدشت و جناب آقای فتاحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و آقای خسروی مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهدشت توضیح داده شد.»

آزادبخت، تصریح کرد: «ضمن استقبال از این طرح قرار شد برای به نتیجه رسیدن آن اقدامات لازم اتخاذ شود.»

وی با بیان این‌که طراحی این نگارخانه را مهندس #نوید_آزادبخت انجام داده‌ است، یادآور شد: «برای سانتی‌متر به سانتی‌متر این طرخ فکر شده است این طرح در نوع خود یکی از خلاقانه‌ترین بناها خواهدشد که هویتی کاملاً بومی و کوهدشتی دارد.»

آزادبخت، گفت: «همان‌طور که توضیح دادم، شیوه‌ی معماری آن پست‌مدرن است و کانسپت(چشم‌انداز) آن از سیاه‌‌چادر به عنوان خانه‌ی آبا و اجدادی مردم کوهدشت گرفته شده است.»