دلیل درختکاری غیرکارشناسی شهرداری کوهدشت چیست؟

  حمید شریفی/کشکان: کاشت نهال‌های شاه توت در وروی مسیر خرم آباد به کوهدشت از دروازه قرآن تا میدان کشاورز نمونه بارزی از کار غیرکارشناسی و مدیریت ناکارآمد در شهرستان کوهدشت است به طوری که در همین ابتدای کار صدای اعتراض و هشدار کارشناس اداره برق شهرستان (جناب محمد درگاهی) را در آورده است. از […]

 

حمید شریفی/کشکان:

کاشت نهال‌های شاه توت در وروی مسیر خرم آباد به کوهدشت از دروازه قرآن تا میدان کشاورز نمونه بارزی از کار غیرکارشناسی و مدیریت ناکارآمد در شهرستان کوهدشت است به طوری که در همین ابتدای کار صدای اعتراض و هشدار کارشناس اداره برق شهرستان (جناب محمد درگاهی) را در آورده است.
از طرفی طبق قانون، شهرداری‌ها اجازه کشت درختان مثمر از جمله توت را در معابر عمومی شهری ندارند. دلیل آن هم این است که این درختان از ابتدای فصل رشد تا زمان برداشت محصول در معرض انواع دودهای مضر و آلاینده‌های دیگر هستند و در عمل ناسالم‌ترین محصول ممکن را تولید می‌کنند. چیدن و مصرف این میوه‌ها توسط مردم و مخصوصاً کودکان می‌تواند بیماری‌های مهلکی چون سرطان دستگاه گوارش یا سایر بیماری‌های گوارشی و جسمی را به وجود آورد. در این میان درخت توت به دلیل داشتن میوه‌ای بسیار آب‌دار و با پوست نازک که معمولاً بدون شستشو مصرف می‌شود خود معضل را دو چندان خواهد کرد. به همین دلیل کاشت این نوع درختان در معابر شهری ممنوع می‌باشد.
حال سوال این است شهردار جهادی شهرستان (که با تاکیدات ایشان این پروژه انجام شده) و همچنین اعضای شورای شهر کوهدشت که هیچ کدام تخصص، تجربه و تحصیلی در این زمینه ندارند بر اساس چه اصول و قواعدی و با نظر کدام کارشناسان اقدام به کشت درختان مثمر، غیربومی، نامتناسب با شرایط اقلیمی شهرستان و در مکانی نامناسب (زیر سیم‌های برق) نموده‌اند تا پروژه جاده سلامت را به جاده بیماری و ناکارآمدی تبدیل کنند؟

این سوال در حالی مطرح می شود که مسئولین شهرداری کوهدشت می‌توانستند با کمی تامل و اندیشه و همچنین مشورت با متخصصین و کارشناسان حقیقی در این حوزه، ضمن اجرای مناسب و با کیفیت این پروژه، از بروز این اشتباه مدیریتی فاحش جلوگیری نمایند.