جاده های پیری که به محرومیت ختم می شود / ریه های روستاهای دورافتاده ی شاهیوند، چشم به راه امداد مسئولان

هرچه از جاده دورتر می شوی به محرومیت نزدیک تر می شوی. روستائیانی که دست به زانوی انتظار، چشم به راه امداد مسئولانند تا مرهی به زخم های کهنه اشان ببرند. به گزارش کشکان به نقل از هومیان نیوز، رودخانه ی کشکان را پیچ می خوریم و پیش می رویم و ازمیان روستاهایی می گذریم […]

هرچه از جاده دورتر می شوی به محرومیت نزدیک تر می شوی. روستائیانی که دست به زانوی انتظار، چشم به راه امداد مسئولانند تا مرهی به زخم های کهنه اشان ببرند.

به گزارش کشکان به نقل از هومیان نیوز، رودخانه ی کشکان را پیچ می خوریم و پیش می رویم و ازمیان روستاهایی می گذریم که آبادانی را به رخ می کشند.هرجا چشم می چرخد باغ است و شالیزارهایی که رهگذران را بوی تازه ی برنج می بخشند و گروه هایی که مشغول کار در مزارع خویشند. مزارعی که از زلال  رودخانه ی کشکان ماهی ِ اشتغال می گیرند. تا چشم کار می کند درخت میوه است. درمسیر جاده مردان و نوجوانانی کنار جعبه های میوه ایستاده اند تا محصولات باغ های خود را به مسافران عرضه کنند. اینجا در واقع قلب تپنده ی کار و زندگی ست و شاید به ندرت آدم هایی را پیدا کنی که دست هایشان بیکار مانده یا توبره ی کاگری به دوش گرفته تا سکوی میدان های کارگری پایتخت را پناه نداری خود کنند.

از روستای درمرّه هم عبود می کنیم و به سمت چپ جاده، سر در راهی خاکی خراب می گذاریم که گویی ابتدای ویرانی ست. این جا فقر و محرومیت آغاز می شود و هرچه پیچ های راه و چاله چوله هایش را بیشتر می گذری محرومیت نزدیک تر می شود. روستاهایی را می بینی که از سنگ و چینه ساخته شده و چشم به راه تکان زلزله ی کوچکی هستند تا مقابلش زانوی ویرانی بزنند و ساکنان خود را در خوابی ناگهانی فروبرند. این روستاها نه زمین کشاورزی زیادی دارند و نه پیچ و تابی سرشار چون کشکان تا از آبادانی سخن بگویند. تا چشم کار می کند تپه های عریان است با تک و توک درختان بلوطی که سایه های کوچکی را زیر پا پهن کرده اند. زنان و کودکانی را می بینی که زیر گرمای شدید تیرماه قصد رسیدن به روستای دورتری را دارند. مسافران پیاده ای که تشنه راه افتاده  و گاهی زیرغبار ماشین رهگذری گم می شوند. روستاهای کرگز، ولِه کُش و..را پشت سر می نهیم.

به روستای چنارون می رسیم که اگر از سمت کوهدشت شمال را بنگری، کیلومترها پشت سر هنجس گوشه ای پرت و دور افتاده را ماوا گزیده اند. کنار این روستای قدیمی سرابی با نام چنارون جاری است تا زلال و دونده، بدون استفاده خود را به دره های پایین دست برساند. همین سرچشمه ی کوچک می تواند سد شود تا سرسبزی و آبادانی روستا را رقم بزند اما جز چند باغ کوچک گردو ثمره ای دیگر از آن به چنگ نیامده است.

بر سنگ و چینه ها آبگرمکن هایی هیزمی عمود استاده تا به شعله ی چند چوب خشک بهداشت را به ساکنان هدیه کند.حمام هایی که تنها چاردیواری هایی ساده هستند تا کسی بتواند پنهان از دید دیگران خود را در حریمشان بشوید.

با مرد کهن سالی به گفت و گو می ایستم. می گوید: تا جاده ی خرم آباد کوهدشت فاصله ی زیادی است و گاه نتوانسته ایم زن بارداری را از جاده ی دور و دراز و خراب عبود دهیم تا او را به خرم آباد برسانیم و میان راه جنازه اش را به روستا بازگردانده ایم.مشکل اصلی این روستا و روستاهای پایین دست نبود جاده ای مناسب است تا دسترسی روستاییان را به شهر ممکن سازد. جاده ای قدیمی که مرهم داغ آسفالتی می خواهد و پل هایی که زمستان ها عبور از سیلاب های کشنده اش را آسان کند. او می گوید: وقتی باران می بارد ارتباط مان به کلی با دیگر روستاها قطع می شود. چرا که گذشتن از سیلاب هایی که از جاده می گذرد، ناممکن است.

جاده را باز می گردیم. دوماشین دولتی میان روستای وله کش توقف کرده و روستاییان با کاغذهای خواسته های مچاله دورشان حلقه زده اند. نماینده ی مردم خرم آباد و چگنی و فرماندار خرم آباد و هیئت همراه به بازدید جاده آمده اند تا گره از کار فروبسته ی آن بگشایند.

دکترمحمد بیرانوند در گفت و گو با خبرنگار هومیان نیوز، با بیان این که هرگاه فرصتی پیش می آید میان مردم می آییم تا مشکلاتشان را از نردیک ببینیم، می گوید: با وجودی که چهل سال از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران می گذرد اما این جاده هنوز خاکی است و مردم منطقه به سختی تردد می کنند. بیراوند ادامه می دهد: مهندس مریدی معاونت راه حضور دارند و به مردم قول داده است به شرطی که بنده  بتوانم مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به صورت تنخواه از سازمان مدیریت اخذ کنم، ظرف سه ماه، سه پل ضروری این جاده ساخته شود و قرارداد ۱۵ کیلومتر آسفالت آن نیز طی ۴۵ روز آینده بسته شود که در صورت دادن اعتبار، ظرف شش ماه کار آسفالت آن به اتمام خواهد رسید. نماینده ی مردم خرم آباد و چگنی اظهارمی دارد: درصورت عدم اعتبار هم می توانیم دست کم کار آسفالت و ساخت پل های شش کیلومتر از این جاده را انجام داده و مابقی را به مرور زمان ادامه دهیم.

بیرانوند با بیان این که آب این منطقه هم با مشکل روبه روست، می افزاید: اگر مردم منطقه همراهی کرده و با گرفتن کنتور تحت پوشش شبکه ی آب و فاضلاب روستایی قرار گیرند، در اسرع وقت با تعویض لوله ها و نصب منبع آب، مشکل آب آن ها نیز برطرف شود.

به هرروی مردم مناطق دورافتاده ی شاهیوند، در دورست های محرومیت چشم به راه امداد مسئولان امر هستند تا مرهمی بر ریه های غبار گرفته اشان باشند.

گزارش و عکس: حشمت اله آزادبخت