رمزگشایی از لاشه‌های مرغ رهاشده در سطل زباله در خرم آباد/ آنفلوانزا مشاهده نشد

به دنبال مشاهده تعدادی لاشه مرغ دریکی از سطل‌های زباله خرم‌آباد مسئولان اعلام کردند که مرگ این مرغ‌ها به دلیل مشکل تنفسی بوده و هیچ موردی از آنفلوانزای پرندگان گزارش نشده است. به گزارش کشکان به نقل از مهر، روز گذشته برخی از عابران و ساکنان محله اسدآبادی از مشاهده تعدادی لاشه مرغ در یکی […]

۲۳۲۱۷۲۸

به دنبال مشاهده تعدادی لاشه مرغ دریکی از سطل‌های زباله خرم‌آباد مسئولان اعلام کردند که مرگ این مرغ‌ها به دلیل مشکل تنفسی بوده و هیچ موردی از آنفلوانزای پرندگان گزارش نشده است.

به گزارش کشکان به نقل از مهر، روز گذشته برخی از عابران و ساکنان محله اسدآبادی از مشاهده تعدادی لاشه مرغ در یکی از سطل‌های زباله این منطقه خبر دادند که موضوع توسط گشت مشترک دامپزشکی و شبکه بهداشت شهرستان خرم‌آباد موردبررسی قرار گرفت.

رئیس شبکه بهداشت و درمان خرم‌آباد در رابطه با کشف لاشه‌های مرغ در منطقه «اسدآبادی» خرم‌آباد اظهار داشت: در جریان این موضوع هستیم و کارشناسان ما به محل اعزام‌ شدند و با دامپزشکی نیز در این رابطه هماهنگی نیز صورت گرفت.

هیچ موردی از بیماری آنفلوانزا در استان نداشته‌ایم

وی بابیان اینکه نمونه‌های این لاشه مرغ‌ها را گرفته‌ایم گفت: در ادامه آزمایش بر روی این نمونه‌ها بر عهده دامپزشکی بود و درنهایت گزارش آن را به ما اعلام کردند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان خرم‌آباد با تأکید بر اینکه این لاشه‌های مرغ تنها در این منطقه مشاهده‌شده است تصریح کرد: در این منطقه تعدادی لاشه مرغ را داخل گونی گذاشته‌اند و رفته‌اند.

بیرانوند بابیان اینکه تعدادی از این لاشه مرغ‌ها سربریده بودند، عنوان کرد: ما این موضوع را به طور جدی بررسی کرده ایم و اگر موضوع سلامت مردم در میان باشد به‌طور حتم ورود پیدا خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان نداشته‌ایم، گفت: سلامت مردم برای ما موضوع بسیار مهمی است.

روزانه رصد می‌کنیم

رئیس شبکه بهداشت و درمان خرم‌آباد با تأکید بر اینکه فعلاً موردی از مرغداری‌های استان در رابطه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است بیان داشت: ما روزانه در سطح شهرستان رصد می‌کنیم و از رسانه‌ها نیز می‌خواهیم در رابطه با این بیماری اطلاع‌رسانی داشته باشند چراکه این موضوعی بوده که با سلامت مردم سروکار دارد اما تاکنون ما موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نکرده‌ایم.

بیرانوند با تأکید بر اینکه نمونه لاشه‌های مرغ منطقه «اسدآبادی» در خرم‌آباد تحویل دامپزشکی داده‌شده است گفتدر حال حاضر کارشناسان ما در سطح شهر مستقر هستند و گشت زنی دارند و اگر موردی وجود داشته باشد به‌طور حتم رسیدگی خواهیم کرد بااین‌وجود تأکید می‌کنیم که تاکنون مشکلی در این رابطه نداشته‌ایم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان خرم‌آباد یادآور شد: کشف این لاشه‌های مرغ به اعتقاد من ممکن بوده که یک «شانتاژ» باشد و بخواهند مردم را بترسانند.

بیرانوند بابیان اینکه ما به کشتارگاه‌های مرغ دستورالعمل داده‌ایم که اگر موردی از این بیماری داشتند سریعاً به ما اعلام کنند گفت: شاید این اقدام توسط کسانی باشد که می‌خواهند به مرغداری‌ها ضربه بزنند و وحشت ایجاد کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان خرم‌آباد با تأکید بر اینکه دامپزشکی و وزارت بهداشت بر روی این بیماری حساسیت دارند و اگر موردی پیش آید سریع اطلاع‌رسانی می‌شود گفت: به‌عنوان‌مثال در اراک و کرج این بیماری به‌صورت فوری گزارش داده شد.

علت مرگ مرغ‌ها: مشکلات تنفسی

وی با تأکید بر اینکه در خصوص شیوع این بیماری در مرغداری‌ها دولت خسارت کامل را پرداخت می‌کند و دلیلی وجود ندارد که این لاشه‌های مرغ داخل گونی گذاشته‌شده و به منطقه «اسد آبای» منتقل شود گفت: در این لاشه‌های کشف‌شده علائم ظاهری آنفلوانزا وجود ندارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان خرم‌آباد در مورد آخرین بررسی‌های صورت گرفته توسط دامپزشکی نیز اعلام کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته از سوی دامپزشکی خرم‌آباد این لاشه‌های مرغ به‌هیچ‌عنوان دارای بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نبوده‌اند.

بیرانوند گفت: تعداد این لاشه‌ها ۱۴ مورد بوده که بعد از کالبدشکافی از سوی دامپزشکی علت مرگ آن‌ها مشکلات تنفسی اعلام‌شده است.

مردم نگران نباشند

حبیب اله خجسته پور معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان و رئیس شورای سلامت استان نیز با رد هرگونه مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: مرغ‌های کشف‌شده در سطل زباله مشکل آنفلوانزا نداشته‌اند.

وی بابیان اینکه برخی از این مرغ‌های سربریده و برخی نیز سالم بوده‌اند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد یکی از کشتارگاه‌های سطح شهر این مرغ‌ها را در سطل زباله خالی کرده است.

خجسته پور با تأکید بر اینکه روش امحا مناسب نبوده است، بیان کرد:  در این رابطه پیگیری‌های لازم از طریق دامپزشکی و شبکه بهداشت خرم‌آباد صورت گرفته و نمونه‌برداری از لاشه‌ها نشان می‌دهد که این مرغ‌ها یک نوع بیماری تنفسی از خانواده نیوکاسل داشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است، گفت: مردم می‌توانند با خیال راحت از مرغ‌های تولیدی در استان استفاده کنند.