امروز طرهان منتظر تصمیم ماست
« إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ » (رعد -۱۱) « همانا خداوند سرنوشت هیچ قوم (ملتی) را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند.» اول: نهاد مجلس به عنوان نهاد دموکراسی و برآیند نظر و آرای هرملت ، یکی از ارکان مهم هر حکومت دموکراتیک […]
« إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ » (رعد -۱۱)
« همانا خداوند سرنوشت هیچ قوم (ملتی) را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند.»
اول: نهاد مجلس به عنوان نهاد دموکراسی و برآیند نظر و آرای هرملت ، یکی از ارکان مهم هر حکومت دموکراتیک است؛ که ضعف و قدرت آن تاثیر مستقیم و بسزایی بر اوضاع سیاسی-اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی جامعه دارد. در بعد ساختاری، قدرت مجلس ایران شاید بیشتر از خیلی از مجالس دنیا باشد. در ایران ریاست جمهوری قدرت وتوی مصوبههای مجلس را ندارد. در حالی که در جریان مذاکرات هستهای ایران و گروه (۱+۵) متوجه این نکته شدیم که رئیس جمهوری ایالت متحده آمریکا مصوبه ضد ایرانی مجلس را وتو کرد. عکس همین قضیه را هم ملت شریف ایران به یاد دارند. آن زمان که مجلس اول شورای اسلامی به عدم کفایت ریاست جمهوری وقت رأی داد و در پی آن امام خمینی (ره) حکم عزل وی را نوشت.
اگر مدتی است مجلس قدرتمند در ایران شکل نمیگیرد به تک تک رأیهایی بر میگرددکه ما برای تشکیل چنین مجلسی به صندوق آرا نمیریزیم.
دوم : بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مدت هر دوره مجلس شورای اسلامی چهار سال میباشد. شاید یکی از دلایلش این است که در گذر زمان و در راستای ارتقای الگوهای مملکت داری و به تبع آن ارتقای سطح مطالبات مردمی، جامعه نیاز به اصلاح پیدا میکند وباید نخبگانی با درایت بیشتر در شرایط جدید تصمیمگیری نمایند. با توجه به این نکته درمییابیم گرچه به گونهای هوشمندانه اصلاحگری و نوبهنو شدن مورد تایید و توصیه قانونگذار قانون اساسی قرار گرفته است اما این کار به عهده مردم است ، مردم باید این نیاز (به اصلاح) را حس کنند وسپس خواهان تغییر و اصلاح امور شوند که این امر فقط و فقط از طریق کانال مجلس و انتخاب نمایندگان نواندیش و نوگرا و تامین کننده نظر وآراء مردم امکان پذیر است.
سوم : با توجه به آیه مبارکه یازدهم از سوره ی رعد که در صدر نوشته آمده است، خداوند متعال انسان را آنگونه خلق کرده است که صاحب اختیار است و مسیر زندگیاش را وسعادت وشقاوتش را خودش انتخاب میکند. گرچه دستورالعمل و راهکارهایی توسط پیامبران برای انتخاب راه حق و درست فرستاده شده است ، اما حق انتخاب نهایی به خود انسان داده است.
در غیر این صورت پاداش و جزا وبهشت و جهنم وحسرت وپشیمانی، معنا ومفهوم خود را از دست میدادند و دقت در این مسئله دو نتیجه دارد: به رسمیت شناختن حق مردم در تعیین سرنوشت خود وداشتن اختیار برای تغییر اصلاحگرانه ی وضع موجود.
چهارم: مردم شریف ومحترم طرهان به مفهوم گستره ی جغرافیایی بین دو رود ـ سیمره وکشکان- همراه ملت بزرگ ایران در تمام انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت نموده و نماینده دلخواه خود را روانه مجلس نموده ایم ، اما متاسفانه و بدبختانه در بیشتر موارد اندکی بعد از انتخاب کردنمان دست و لب خود را گزیدهایم و به خود نهیب زدهایم ؛که باز هم اشتباه.
به زعم این حقیر این انتخاب اشتباه چند دلیل داشته است: مطالباتمان حقیر بودهاند معیارهایمان یا غلط بودهاند یا در تشخیص معیارهایمان در وجود کاندید مورد نظر به اشتباه افتادهایم یا اینکه فریب خوردهایم یا … و در اکثر موارد، نتیجه این اشتباهات ، آزمودن آزمودهای بوده است که در آزمایشها سر بلند بیرون نیامده است و این خطایی بس بزرگ است.
حال با ربط دادن این موضوعات چهارگانه؛ ۱- اهمیت مجلس ۲- فلسفه دورهای بودن مجلس ۳- دادن حق تعیین سرنوشت وانتخاب مسیر زندگی به انسان از طرف خداوند متعال ۴- و شکستهای پیاپی در انتخاب افرادی که رفتند و تعهداتشان را فراموش کردند، به همدیگر این احساس به ما دست میدهد که زمان آن رسیده است که از گذشته عبرت گرفته ودریابیم که زمان اصلاح امور فرا رسیده است. هم اصلاح خودمان و زدودن افکار و نیات و معیار های اشتباهمان و هم اینکه به تبع آن انتخاب فردی منطبق با پندار نیکمان که آن زمان قطعا انتخاب ما فردی است دارای پندار نیک و کردار نیک و کسی است که دروغ را بسیار پلشت و زشت میپندارد وگفتارش نیز به غیر از نیکی نخواهد بود.
مردم شریف طرهان؛ چنانچه بر اساس معیارهای گذشته و مثل دوره های متأخر تصمیم بگیریم بدون شک چندی نمیگذرد که دوباره لب و دست میگزیم و دست حسرت بر پیشانی پشیمانی خود میزنیم.
مواظب باشیم فردی را به مجلس بفرستیم که به آن به عنوان یک بنگاه معاملاتی برای تامین منافع شخصی و خانوادگی خود ننگرد. مواظب باشیم کاری نکنیم که در این زمان سرعت پیشرفت صنعتی ، اقتصادی و … طرهان را به عقب برانیم. بیایید «دست به دست هم دهیم به مهر» تا جهت نشانگری که تقریبا همه آمارها را منفی نشان میدهد به جهت عکس و مثبت آن بچرخانیم. نسلهای آینده ما را مورد باز خواست قرار خواهند داد ،فردا فرزندانمان به بهانه فریب خوردن ما را بر ما نمی بخشایند.
امروز طرهان منتظر تصمیم ماست. بیایید منطقی تصمیم بگیریم.
خدا نگه دار ما و طرهان باشد
اسماعیل آدینه وند
دانشجوی دکترای جغرافیا
خوبه همش ده هزار رای داره طرهان؟؟؟؟!؟!؟
[پاسخ]
همانظور که در متن آمده منظور از طرهان گستره بین رود کشکان و سیمره است در واقع منطقه ایست که کوهدشت را نیز در بر می گیرد. در تاریخ آمده است که پل کشکان راه ارتباطی بین خرم آباد و طرهان بوده است. طرهان بسیار کهن و با اصالت است و مردمان بزرگی را در خود پرورش داده است.
[پاسخ]
الکی حرف نزن
[پاسخ]
آقای بازوند این آمارها رو از کجا میاری،بخش کونانی ۱۴ هزار رأی و بخش طرهان ۱۱هزار،اندازه رومشگان رأی دارن الکی آمار نده
[پاسخ]
اسماعیل عزیز میدانم چه بغضی از این وضعیت کوهدشت و جوانانش داری
اما همانطور که میدانی کوهدشت سیاسی ترین شهر استان استان است که بعضی می گویند کشور، با این اوصاف شهری که در این زمینه خبره است که نبض حیاتش است چرای به این وضعیت افتادنش را به روشنی ذکر کردی.
اما اینجا خیلی ها منافع شخصی(حزبی) ارجح تر از منافع جامعه است مگر روزی بیاید و کوهدشتی باقی مانده باشد و عوام به این بینش برسند که چه بر سر این منطقه با این همه منابع خدادادی امده که البته زمانی به این میرسند که شاید قابل سکونت نیست. به نظرم این جا اوضاع بحرانی تر از این حرف هاست که بتوان چند روزه عوامی که چند دوره ازموده را ازمودند و دوباره انتخاب کردند را توجیه کرد سالها زمان میبرد که ارتباط این روزهای کوهدشت با انتخابشان را به انان فهماند و بعید میدانم که خواص ارزش این مردم را بیش از رای انان ببینند
[پاسخ]
آزموده را آزمودن خطاست .
[پاسخ]
جناب امرایی ارجح تردیگرچه صیغه ای است؟ درست بنویسیم : اصلح “نه اصلح تر ارجح “نه ارجح تر افضل” نه افضل تر …
[پاسخ]
همولایتی گرام قطع ویقین بدان ملکشاهی۵۰-آزادبخت۴۰-امامی۲۵-مابقی۵رای (اعدادبه هزار می باشد)
[پاسخ]
دمت گرم ناز قلمت
[پاسخ]
آقای بازوند هر کجای این وشهرستان هستید،بخشی از طرهان است. جهت یاد آوری
[پاسخ]
طرهان مال شماست داداش ما رومشکان خودمون واسمون کافیه
[پاسخ]