حال احتضار سیمره در عبور از تنگه شیرز

تنگه شیرز یکی از نقاط سرسبز و دیدنی در ۴۳ کیلومتری شهرستان کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود خروشان سیمره واقع شده است. این جاذبه طبیعی در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولادقباد قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه های جاری با […]

۱

تنگه شیرز یکی از نقاط سرسبز و دیدنی در ۴۳ کیلومتری شهرستان کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود خروشان سیمره واقع شده است.

این جاذبه طبیعی در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولادقباد قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه های جاری با آب فراوان، صخره های تند و تیز و میوه های وحشی فراوان است. این منطقه دارای گونه های مهم گیاهی و جانوری می باشد و از این حیث در استان و غرب کشور دارای شاخص های زیست محیطی بالایی می باشد.
از میان تنگه شیرز رودی بنام سیمره جریان دارد. این رودخانه از حوالی کوه الوند در همدان سرچشمه می‌گیرد و پس از دریافت شعبه‌هایی از ملایر، تویسرکان و نهاوند، از بستر کوهستانی باریکی می‌گذرد و با عبور از کنار بیستون، به کرمانشاه می‌رسد. در آنجا پس از الحاق سیاه‌آب یا قره‌سو به آن و مشروب ساختن دشت های کرمانشاه، با دریافت شعبه‌هایی چون رود ماهی دشت، هلیلان و کرند وارد لرستان‌شده و از تنگه شیرز عبور می کند.
۲
در چند سال اخیر به علت کاهش منابع آب های زیر زمینی و خشک شدن چشمه های مسیر رودخانه که تامین کننده ی بخش اعظمی از سرچشمه های جریان این رود مهم و تاثیرگذار هستند و همچنین پمپاژهای بی رویه و بدون مجوز در استان های بالا دست این رود، اکنون سیمره از وضعیت زیست محیطی مناسبی برخوردار نیست.
۳
به طوری که دبی آن در محل ورودی تنگه شیرز و نزدیک روستای زیتون به ۳/۱ و حتی شاید کمتر کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که در مسیر رودخانه سیمره از روستای چم آستان تا رودبار حدود ۱۲ هزار هکتار زمین زراعی مرغوب وجود دارد که به علت عدم برنامه دقیق از آن ها استفاده صحیح صورت نمی گیرد و در طول این مسیر نیز ۷ ایستگاه پمپاژ آب وجود دارد که در طول ۱۰ سال گذشته بازده آنچنانی برای ساکنین منطقه نداشته است. با وضعیت کنونی این رودخانه، در آینده ای نزدیک فاجعه ای زیست محیطی ممکن است در تنگه شیرز رخ دهد چونکه حیات بسیاری از گونه های گیاهی، جانوری و از همه مهم تر معیشت عشایر، کشاورزان و دامداران منطقه به همین رودخانه وابسته است بنابراین باید راه حل مناسبی برای کاهش تبعات این مشکل اندیشیده گردد.

 

احسان صلاحی/ کشکان

ehsan-salahi