وضعیت «زرد» در دانشگاه های کوهدشت/ دانشگاه هایی که در آموزش عالی، فارغ التحصیل نمی شوند

در کجای ایران شما سراغ دارید که واحدهای دانشگاهی این طور پراکنده و به دور از امکانات اولیه هم‌چون آب، برق، تلفن و گاز ساخته شوند؟! به راستی چرا با وجود این همه زمین هموار در مسیر ورودی و خروجی شهر مسئولین دانشگاهی ما به سراغ اراضی دارای معارض و به‌دور از امکانات اولیه رفته‌اند؟

توسعه نیافتگی دانشگاه‌ها و کمبود امکانات آموزشی معضلی است که گریبان‌گیر دانشگاه‌های کوهدشت شده است. غفلت مسئولین شهرمان و عدم رعایت عدالت از جانب مسئولین استانی دست به دست هم داده‌اند تا کلاس‌های درس دانشگاهی کوهدشت خالی از دانشجو باشد و از طرفی نیز اساتید با تجربه به شهرهای دیگر مهاجرت نمایند.

توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه یافتگی  محسوب  می‌شود و این در حالی است که سومین شهر استان از لحاظ زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی و تعداد دانشجویان در وضعیت «زرد» به سر می‌برد و در رده‌بندی استانی در مکان ششم قرار دارد. آن‌چه از وضعیت موجود به‌دست می‌آید مشخص است که شهرمان حتی با شهرهای استان فاصله چشم‌گیری دارد تا چه رسد به فاصله‌ای که با سطح کشوری دارد.

انتقادهای بیش از حد از دانشگاه‌های شهرستان از سوی مردم و به‌خصوص دانشجویان ما را بر آن داشت تا گذری بر وضعیت دانشگاه‌های شهرمان داشته باشیم. آن‌چه در ادامه می‌خوانید شرح مختصری از مشکلات کلان واحدها و مراکز دانشگاهی کوهدشت است.

دانشگاه ۱

جانمایی نامناسب و پراکندگی دانشگاه‌ها

به جرأت می‌توان ادعا کرد که کلیه مشکلات دانشگاه‌های کوهدشت در جانمایی نامناسب ریشه دارد. پراکندگی دانشگاه‌ها در سطح شهرستان مشکلات زیادی را به همراه داشته و دارد و اگر فکری برای ساخت یک مجتمع دانشگاهی و گرد هم آمدن دانشگاه‌ها نشود در آینده‌ای نه‌چندان دور هر کدام از واحدهای دانشگاهی یکی پس از دیگری با خطر تعطیلی  مواجه می‌شوند.

در کجای ایران شما سراغ دارید که واحدهای دانشگاهی این طور پراکنده و به دور از امکانات اولیه هم‌چون آب، برق، تلفن و گاز ساخته شوند؟! به راستی چرا با وجود این همه زمین هموار در مسیر ورودی و خروجی شهر مسئولین دانشگاهی ما به سراغ اراضی دارای معرض و به‌دور از امکانات اولیه رفته‌اند؟ آیا کسی هست که جواب این مردم را بدهد؟

آیا مسئولین که این همه فرصت‌سوزی کرده‌اند مورد بازخواست قرار می‌گیرند؟ آیا دادگاهی وجود دارد که افرادی که این خسارت‌های میلیاردی بر این مردم مظلوم تحمیل کرده‌اند بازخواست نماید؟ آیا می‌دانید در کشورهای خارجی اگر بعد از ده‌ها سال معلوم شود که یک نفر به علت قصور پزشک جان خود را از دست داده باشد آن پزشک به دادگاه احضار می‌شود؟

اساتیدی که فرار را بر قرار ترجیح دادند

عامل دیگری که از آن می توان در وضعیت نامناسب دانشگاه های کوهدشت اشاره کرد؛ مهاجرت اساتید صاحب نام به شهرهای دیگر است. این مهاجرت دلایل متعددی دارد که پرداختن به آن در حوصله این موضوع نمی گنجد. مهم ترین دلیل مهاجرت اساتید از کوهدشت به شهرهای دیگر سیاسی کاری در حوزه علم و دانش است. سیاسی کاری هم چون ویروس خطرناکی آینده دانشگاه های ما را به خطر انداخته و اگر دلسوزان نظام دست به کار نشوند در آینده دانشجویانی فارغ التحصیل می شوند که سطح علمی آموخته های شان پایین خواهد بود.

البته در بین اساتیدی که الان در دانشگاه های کوهدشت تدریس می کنند؛ افراد زیادی وجود دارد که علیرغم داشتن سواد و توان علمی همه ی فرصت های رشد خود و خانواده را فدای آینده جوانان این شهر کرده اند و قرار را بر فرار ترجیح داده اند. این ایثار ستودنی است و به یقین باید دانست تضمین آینده شهرستان در گروه وجود چنین افرادی در تمام عرصه ها می باشد.

baner_1_4762

فقدان امکانات مناسب در کلاس هایدرسدانشگاههایکوهدشت

دیگر عاملی که می توان از آن به عنوان یکی از علل توسعه نیافتگی دانشگاه های کوهدشت نام برد؛ امکانات محدود و فضای نامناسب کلاس درس دانشگاه های کوهدشت است. نبود امکانات روز تدریس در واحد های دانشگاهی متناسب با تعداد دانشجویان عاملی است که به سطح علمی دانشجویان در دانشگاه ها لطمه جدی وارد می کند.

در بیشتر کلاس های درسی واحد های دانشگاهی کوهدشت مشاهده می شود که محل های تدریس از حداقل های یک کلاس درس بی بهره اند. صندلی های نامناسب، نور ناکافی، تهویه های نامناسب، موجود نبودن پروژکتور در کلاس های درس و موارد بسیار زیاد دیگری باعث می شود که کلاس های درس از استاندارد های روز دنیا به دور باشند.

کمبود و متنوع نبودن رشته های دانشگاهی 

نگاهی به رشته های موجود و در حال تدریس در دانشگاه های کوهدشت این مسئله را نشان می دهد که دانشگاه های ما از ضعف تنوع در رشته های دانشگاهی رنج می برند. تعداد رشته های دانشگاهی محدود و عدم وجود تحصیلات تکمیلی در واحدهای دانشگاهی ما باعث شده خیل جوانان با استعداد  روانه شهرهای دیگر شوند.

دانشگاه ۲

مسئولین شهرستان کوهدشت باید جلوی بهره برداری مسئولین مرکز استان در رابطه با جذب دانشجویان کوهدشتی را بگیرند. مسئولین دانشگاه های مرکز استان به این مهم دست یافته اند که اگر رشته های جدید در مقاطع مختلف تحصیلی برای دانشگاه های کوهدشت تصویب شود مرکز استان با مشکل کمبود دانشجو مواجه خواهد شد. مسئولین ما باید با فراهم کردن زیرساخت های آموزشی مسئولین استانی را توجیه کنند تا به امید خدا جامعه دانشگاهی کوهدشت به ظرفیت ها و شایستگی های خود دست یابد.

از مسئولان انتظار می رود به این موضوع توجه ای جدی داشته باشند. امیدواریم مسئولان آن طور که در اسلام آمده است خود را از مردم جدا ندانند و در راستای تحقق هر چه بهتر خواسته ها و نیاز های شهرمان تلاش بکنند، چرا که شهرمان از نظر  علمی دارای ظرفیت های زیادی است.

گزارش و عکس: حبیب جمالی/ آسوبان