دانشگاهی برای همه/ بررسی وضعیت دانشگاه های غیر دولتی در گفتگو با دکتر محمد رضا عباسی فرد

  حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا عباسی فرد متولد ۱۳۲۸ در کوهدشت لرستان نماینده دوره های اول ودوم مجلس شورای اسلامی، معاون اجرایی اسبق قوه قضائیه و عضو حقوقدانان شورای نگهبان ، عضو حزب جمهوری اسلامی، مشاور رئیس جمهور، مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، رئیس دیوان عدالت اداری و عضو مجلس خبرگان رهبری و همچنین نماینده تام […]

IMG_6917

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا عباسی فرد متولد ۱۳۲۸ در کوهدشت لرستان نماینده دوره های اول ودوم مجلس شورای اسلامی، معاون اجرایی اسبق قوه قضائیه و عضو حقوقدانان شورای نگهبان ، عضو حزب جمهوری اسلامی، مشاور رئیس جمهور، مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، رئیس دیوان عدالت اداری و عضو مجلس خبرگان رهبری و همچنین نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه آزاد در هیئت امنای استان قم است.وی دارای مدرک دکتری فقه و مبانی حقوق، خارج است . با ایشان درباره شرایط تحصیل در دانشگاه های غیردولتی و همچنین وضعیت دانشگاه آزاد، گفتگویی انجام داده ایم که در زیر مشاهده خواهید کرد: 

آقای دکتر آیا دانشگاههاي غير انتفاعي به اندازه  شهريه اي كه از دانشجويان مي گيرند امكانات مي دهند يا نه؟

اولاً: مستلزم اين است كه يك تيم قوي كارشناسي موضوع را در همه دانشگاه و در ابعاد مختلف بررسي نموده و مسئله را با عدد و رقم برآورد و اظهار نظر نمايد.

ثانياً: امكانات همه دانشگاههاي غيرانتفاعي به صورت يكنواخت نيست و در مواردي حتي يك دانشگاه غيرانتفاعي در شهرهاي مختلف و شايد در دانشكده هاي مختلف و حتي در دوره هاي مختلف شرائط متفاوتي دارد. بنابراين بهتر است حسب مورد از دانشجويان، اساتيد و مديران و دست اندركاران سوال بفرمائيد. البته اين مسئله را بايد جدي گرفت كه علم ناقص و آموزش هاي ناتمام از جهل خطرناك تر است. نبايد با دانش و دانشگاه و دانشجو كاسبكارانه و تجاري برخورد نمود.

چقدر با زوایای کاری دانشگاه آزاد آشنا هستید و آیا عملکرد این دانشگاه را تایید می کنید؟

من از بدو تاسيس با دانشگاه آزاد آشنا هستم و در همه فرازها و فرود هاي آن بوده ام از روزي كه آستين مردانه يكي از استوانه هاي عظيم انقلاب و يكي از اركان محكم نظام با دست خالي بالا رفت تا به  مدد الهي و دعاي خير امام، انقلابي بزرگ و فراگير در حد انفجار نور براي توسعه آموزش عالي رقم بخورد و مشعل علم و دانش در هر كوي و برزن افروخته شود و دانش و دانشجويي از انحصار خارج شده و همگاني گردد.

دانشگاه آزاد را خوب ميشناسم نه فقط امروز كه به عنوان عضو هيات علمي و داشتن مسئوليت و همراهي با مديريت توانمند آن بلكه از روزگاراني سخت، در فضاهاي بسيار محدود و كوچك، با پناه آوردن به مساجد و حسينيه ها و اوقات تعطيل مدارس تا امروز و تبديل شدن به بزرگترين دانشگاه حضوري جهان با بيش از پنج ميليون فارغ التحصيل و بيش از يك ميليون و ششصد هزار دانشجو از روزهاي تنگ دستي اين دانشگاه و شرائط سخت آموزش تا امروز و درخشيدن در عرصه هاي علم و فن آوري و حضور در ميدان هاي رقابتي منطقه و جهان و كسب افتخارات غير قابل پيش بيني اين دانشگاه را مي شناسم.

من شرائط اين دانشگاه را از جهت تكميل كادر علمي و تامين كارمند مورد نياز، فضاي اداري، تجهيز كارگاهها و آزمايشگاهها  امور پشتيباني و خدماتي در حد قابل قبول ميدانم ولي نبايد به وضع موجود قانع بود و بايد براي خدمات ايده آل تلاش نمود.

قطعاً دانشگاهي با اين وسعت و خدمتي با اين طول و عرض نمي تواند بي كم و كاست باشد ولي با شناختي كه از مجموعه توانمندي هاي آقاي دكتر ميرزاده داريم كه امتحان هاي سختي چون حضور در عرصه بازسازي آثار جنگ تحميلي را از سرگذرانده و با تيمي انديشمند، دلسوز و باتجربه جبران كاستي ها دور از دسترس نيست خصوصاً كه دهه چهارم عمر دانشگاه آزاد دهه توسعه كيفي خواهد بود انشاالله…

زیرساخت های دانشگاه های غیر دولتی چگونه است و برای داشتن یک دانشگاه با کیفیت به چه زیرساخت هایی نیازمند هستیم؟

بايد ياد آوري كنم در دنياي امروز و در تعريف زير ساخت ها  صرفاً به مسائل فيزيكي نمي توان اكتفا نمود. دنياي امروز متكي بر علم و دانش و نيروي انساني است. در دنياي امروز اصلي ترين شاخص رشد و توسعه با نيروي انساني كارآمد ارزيابي مي شود. دانشگاههاي دولتي قدم هاي بلند و موثري در تربيت نسل حاضر برداشته اند اما با توجه به واقعيتي بنام عرضه و تقاضا بايد پذيرفت كه ظرفيت هاي موجود در دانشگاههاي دولتي و متكي بر بودجه عمومي قدرت پاسخگويي و جذب كمتر از %20 تقاضا را دارد بنابراين بايد به داوطلبان حق داد كه با امكانات خودشان دانشگاه هايي پيشرو و جوابگو داشته باشند چون در غير اينصورت بر سر دو راهي ترك و تعطيل تعليم و تربيت يا در دامن بيگانگان افتادن و هدر دادن سرمايه ملي و خروج ارز خواهند افتاد.

هنر بزرگ دانشگاه آزاد كه متعلق به جمهوري اسلامي و همه مردم ايران مي باشد اين است كه آغوش خود را به روي همگان باز نموده تا مردم متكي به امكانات خودشان به كسب دانش پرداخته و هر كس مايل باشد امكان صعود بر بام انديشه را با نردبان خويش داشته باشد.

آیا دانشگاه مسئول اشتغال بعد از فارغ التحصیلی هم هست؟ چه راهکاری برای این همه فارغ التحصیل بیکار وجود دارد؟

توجه داشته باشيم اينكه دانشجو بايد بعد از فراغت از تحصيل بايد جذب بازاركار شود. حقيقت و واقعيتي اجتناب ناپذير است ولي مسئوليت اين بخش بيشتر بر عهده برنامه ريزان كشور و مديران مسئول مي باشد.

وظيفه بالذات و اصيل دانشگاه تربيت كادر كارآمد علمي و توليد علم است مسئله آمايش سرزمين و برنامه ريزي درست و استفاده بهينه از اندوخته هاي علمي و تبديل علم به ثروت بايد در جاي خود و به كمك همگان حل و فصل شود.

توجه داشته باشيم كه علم مطلوب بالذات است و در اينجا براي شما درباره فضيلت علم و دانش كه دانشگاه عهده دار آن تامين و گسترش آن مي باشد مضمون حديثي را يادآوري مي كنم. امام معصوم (ع) فرمود: “در كسب علم و دانش بكوشيد هر چند به قصد قربت و براي خدا نباشد، چون مسير دانش در نهايت به خدا ختم مي گردد.”