هوشنگ ميرزايي: مستند “دلتنگي هاي يك شهر” درباره نمایندگانی است که هنگام انتخابات به مردم وعده بهبود اوضاع را میدهند اما پس از رفتن به شورای شهر و مجلس مردم را فراموش میکنند
میرزایی، کارگردان مستند «دلتنگیهای یک شهر» با تاکید براینکه فیلمهای کم هزینه باید در بخشی جداگانه داوری شوند،گفت: یکی از ضعفهای «سینماحقیقت» حضور تعداد زیادی مستند در جشنواره است. انتخابهای ضعیفی هم توسط هیات انتخاب انجام شده است.
هوشنگ میرزایی، کارگردان مستند «دلتنگیهای یک شهر» در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با تاکید بر اینکه این فیلم را به صورت مستقل ساخته است، گفت: من تنها با یک دوربین معمولی و 100 هزار تومان «دلتنگیهای یک شهر» ساختم. امیدوارم در جشنواره «سینما حقیقت» با یک چشم به همه مستندها نگاه نشود و به فیلمهای کم هزینه و مستقل هم که در شرایط سختی ساخته شده اند توجه ویژه شود. فیلمسازان جوان احتیاج به حمایت جشنوارهها دارند.
وی افزود: جشنواره «سینما حقیقت» باید مانند دیگر جشنوارههای مطرح دنیا, بخشی مربوط به فیلمهای کم هزینه داشته باشد. داوری کردن فیلمهای کم هزینه در کنار فیلمهایی که با هزینههای دولتی و کلان ساخته شدهاند منطقی نیست.مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نگاه ویژه ای به سینمای مستند دارد و از راهکارهایی که فیلمسازان ارائه مینمایند با اشتیاق استقبال میکند. مدیریت جدید سینمای مستند و تجربی در برگزاری باشکوه جشنواره هفتم واقعا سنگ تمام گذاشته است و تبلیغات رسانهای جشنواره در حد جشنوارههای معتبر و حرفه ای دنیاست.
این مستندساز با اشاره به استقبال گستردهای که مردم در روز گذشته از مستند «دلتنگیهای یک شهر» کردند، گفت: مردم استقبال خوبی از جشنواره «سینما حقیقت» امسال انجام دادند. استقبال مردم از فیلمهای مختلف، میتواند مبنای داوری برای فیلمهای مستند جشنواره قرارگیرد.
میرزایی با تاکید بر اینکه جشنواره «سینما حقیقت» در حال پیدا کردن مخاطب خود است، خاطرنشان کرد: با توجه به سیاستهای ضعیف صدا و سیما در جذب مخاطب توسط فیلمهای مستند، «سینما حقیقت» خلأ سیاستهای صحیح را پر کرده و در این دوره استقبال گستردهای از فیلمهای مستند صورت گرفته است. یکی از ضعفهای جشنواره تعداد زیاد فیلمهای مستندی است که در جشنواره حضور دارند. در این بین انتخابهای ضعیفی هم توسط هیات انتخاب انجام شده است. همه ما امید داریم در سال آینده شاهد کم شدن ضعفها و برگزاری هرچه باشکوه تر جشنواره با فیلمهای کم اما با کیفیت باشیم.
وی افزود: بهتر است مسئولان جشنواره با کم کردن تعداد آثار راه یافته به جشنواره و بکارگیری هیات انتخابی که اجازه ورود هر فیلمی را به جشنواره نمیدهد، کیفیت جشنواره را ارتقا دهند. موضوعی بودن بخشهای مختلف جشنواره نیز یکی از ایرادهای جشنواره است که سبب افت کیفیت فیلمها و سردرگمی داوران می شود چون دیده میشود که یک فیلم با موضوع اقتصادی در بخش اجتماعی یا پرتره انتخاب شده است.
کارگردان مستند «دلتنگیهای یک شهر» در تشریح موضوع این مستند که در سانس ساعت 22 سالن شماره 2سینما فلسطین با حضور محمدجواد محمدزاده معاون مطبوعاتی وزیر سابق ارشاد، مستندسازانی از جمله ورهام، عطارپور، آفریده، میراب اقدم، نقاشی و جمع کثیری از مردم برگزار شد، گفت: این فیلم درباره کوهدشت، یکی از شهرهای دور افتاده لرستان است. با اینکه درصد بیکاری و ناامنی در این شهر بالا است، مردم در همه انتخابات حضوری پرشور دارند. این فیلم درباره نمایندگانی است که هنگام انتخابات به مردم وعده بهبود اوضاع را میدهند اما پس از رفتن به شورای شهر و مجلس مردم را فراموش میکنند.
میرزایی در ادامه از تاثیرگذاری این فیلم برای بهبود وضعیت رفاهی کوهدشت خبر داد و اظهار داشت: پس از ساخت این فیلم مسئولان پیگیر مشکلات این شهر شدند و دو روستا این شهر از نعمت آب آشامیدن سالم بهرهمند شد.
«تفتان» نام مستند دیگر میرزایی است که در هفتمین جشنواره بینالمللی «سینما حقیقت» حضور دارد. این مستند در مورد پیرمردی است که با استفاده از سنگ ریزههای بیابان یک زمین 13 هکتاری را آباد کرده است.
سلام و خسته نباشید خدمت دست اندرکاران این فیلم پرمحتوا. ان شااله این مشکلات که در قالب مستند به جامعه عرضه میشه، هر چه سریعتر مرتفع بشه.
[پاسخ]
جناب دکتر خیلی بازخورد خوبی نداره این که عنوان خودتو می نویسی
[پاسخ]
دخوجان! باين گل گفتنت «دخِ» منو تازه كردي!
اگر گفتي كلمه اول پيامك يلدا كه برات فرستادم چه بود؟
[پاسخ]
با سلام
دکتر جان اگه لفظ دکتر را هم نمی آوردید بازهم می دونستیم دکتر هستید
[پاسخ]
باسلام ، جناب مومنی از آقای میرزایی توقع بیشتر از این است که بسیار ندانسته و ناشیانه دست به ساخت چنین مستند کم بهایی بزند .چرا که رسالت یک فیلمساز معرفی توانمندیها و قابلیت های یک فرهنگ است و اینکه گزارشگونه بدبختیها و بی فرهنگی های یک قوم متمدن مثل منطقه خودمان که توزیع نا برابر امکانات اجتماعی به این روزش افکنده کار سترگی نیست. من هم میدانم که محرومیت زیاد است اما فیلمساز باید با معرفی قابلیت ها به مقایسه بپردازد که در اینجا متاسفانه میرزایی بسیار مبتدی عمل نمودند.
[پاسخ]
آقاي ميرزايي. چرا وقتي كه اين فيلم را به شبكه بي بي سي فروختي اسم خودت را حذف كردي و در تيتراژ زدي (تجربه كار گروهي) ؟؟؟؟ ميداني اين كار شما باعث چه مشگلاتي براي برخي همشهريانت شد؟ حالا كه فضاي مملكت عوض شده جرات پيدا كردي و ميگي اين كار منه؟!!!
خيلي با شهامتي!!!
[پاسخ]
نگاه یک هنرمند به مسائل و مصائب اجتماعی باید موشکافانه ، ریز بین ، عمقی و در بسیاری از موارد همراه با راهکار باشد . به تصویر کشیدن نوع برخورد مردمانی با پیشینه ی تاریخی کوهشت که امروز بنا بر بسیاری از کاستی ها ، کم توجهی ها و البته ساده انگاری ها و سطحی نگری ها به کم نیز قانع می شوند و بنا بر دلایل ذکر شده در جریان های اجتماعی همچون انتخابات اکثراً درست عمل نمی کنند ، بدون آوردن دلایلی که سرنوشت یک شهر را بدینجا کشیده خیلی کار هنرمندانه ای نیست و بیشتر به یک اثر سر دستی که هر کسی می تواند آن را با تفاوت های کم و بیش بیافریند ، می ماند .
ای کاش آقای میرزایی که به نظر میرسد امروز خودشان را یک پایتخت نشین می دانند و در فیلم خود بجز ارائه ی تصویری سیاه و ناامید کننده از مردمانی با سطح فرهنگ پایین چیز دیگری را ننمایاندند ، زمان به نمایش درآمدن این فیلم در شبکه ی جهانی بی بی سی لحظه ای به اصالت کوهدشتی خویش بازمی گشتند تا احساس بغض و اندوهی را که به بسیاری از فرهیختگان این به اصطلاح ایشان شهر مصیبت زده دست داد را درک کند .
[پاسخ]
با درود! مرد ناحساب تا کنون در کدام سوراخ سنبه خودت را قایم کرده بودی؟ چرا زمانی که فیلم را به بی بی سی فروختی از این حرف ها نمیزدی؟ به نظر شما این گونه رفتارها و بزدلی ها با شرف و انسانیت یک فیلم ساز متعهد سازگار است. خجالت نمی کشی ؟! میدانی چقدر مرا اذیت کردند؟میدانی سیمره به خاطر همین مستند چقدر دردسر دید؟ برو قایم شو! حالا که اندکی فضا بهتر شده از پستو درآمده ای ؟ راستی چرا اسم خودت را حذف کرده بودی؟ الان هم تو حق نداری اسمت را پای این مستند بگذاری؟؟
[پاسخ]
درود بر شرف و رسالت کاری کیانوش رستمی.
استاد عزیز زمانی که این مستند کم مایه ی پر از توهین پخش شد خیلی ها از شما گله مند شدند از جمله خود بنده اما بعدها متوجه شدم که از نام سیمره ی همیشه جاری سوءاستفاده شده . فرهنگ غنی کوهدشت با چنین رشت نگاری ناشیانه امثال میرزایی خدشه دار نخواهد شد.بدرود
[پاسخ]
درود بر شما دکتر رستمی عزیز
شما ناراحت نباشید آدم های فرصت طلبی مثل این مستند ساز کذا..
خیلی زود ماهیتشون نشون میدن این بابا هم همون چند سال پیش ک این مستند رو ب اسم شما وهفته نامه شما به بی بی سی فروخت و یه پول حسابی به جیب زد و متواری شد. ماهیتش و نشون داد.
حالا هم که جو آروم شده و آب ها از آسیاب افتاده آقا از فرنگ برگشته ژست روشنفکری و اصلاح طلبی به خود گرفته اسم شما و هفته نامه سیمره رو حذف کرده اسم نامبارک خودشو زده و براش هورا هم میکشن
پیش خودشم فکر میکنه خیلی زرنگه
اما آقای هنرمند نما این زرنگی نیست این نهایت نامردیه..
نامردی…
[پاسخ]
متاسفم براي اين نا هنرمند فراري جاه طلب كه سيمره را به خاطر اين اذيت كردن
[پاسخ]
من چند ماه بعد از پخش اين مستند از بي بي سي، متوجه شدم كه چنين فيلمي ساخته شده است؛ اما در پيِ مشكلي كه براي رستمي و من و سيمره پيش آمد، بايد پاسخِ اين فيلم را نيز به همراه سايرِ پاسخها ميداديم. اين مستند بار ما را سنگين تر كرده بود؛ ولي چون از قبل در جريان كم و كيف ساخت و پخش آن نبودم، متوجه نميشدم كه چرا سيمره ي ها بايد مسئول پاسخگويي به ساختِ اين فيلم باشند. تازه الان متوجه شده ام كه فيلم هنگام پخش در بي بي سي، به پاي سيمره يا مشاركت در ساختِ آن به پايِ گداشته شده (گويا سيمره در ساختش مشاركت داشته) و هنگامِ پخش در بي بي سي، نام ميرزايي نيامده است ولي اين روزها كه به جشنواره ي سينما حقيقت رفته، نام سيمره حذف شده و نام آقاي ميرزايي آمده است. ظاهراً گلگي از اينجا رفته سرچشمه يعني سرچشمه گرفته. البته من در اين حد اطلاع دارم؛ ولي حداقل لطفِ اين گلگي اين بود كه فهميدم چرا تركشِ فيلمي كه يك سال بعد از ساخت، ديدم و دلم هم نگرفت، به من خورد. البته اينكه دلم نگرفته اصلا مهم نيست زيرا نظرِ چون مني كه هيچ سررشته يا تخصصي در فيلمسازي ندارد اهميتِ «معرفت شناختي» ندارد. فقط به عنوان يك مخاطب عام البته از منظري جامعه شناختي احساسم اين بود كه در بازنماييِ عمقيِ مصائب كوهدشت، در لايه هاي سطحي مانده. از نظرِ هنري هم، نقد را بايد به نقددان سپرد. من فقط ميتوانم بگويم با اين مستند ارتباط برقرار كردم يا نه. كلاً تازه فهميده ام كه اين رستمي ناقلا دوره فيلمسازي هم ديده؛ البته قبلا ميدانستم تا حدي در كار تئاتر بوده.
[پاسخ]
سلام خسته نباشد ببخشيد من اين مستند را از كجا ميتونم پيدا كنم اگه امكانش هست من را راهنمايي كنيد Esmael.nazari14@yahoo.com
[پاسخ]