مَسکنی که همچنان به ساکنان خود بی مهری می کند/ صاحبخانه ها اجاره نشینی را ترجیح دادند

ماجرای پروژه های مسکن مهر گویا تمامی ندارد، در شرایطی که برخی واحدها تحویل متقاضیان شده اند نیز ضعف زیرساختها و کمبود امکانات رفاهی ساکنان این واحدها را آزار دهد تا برخی از صاحبخانه ها، همچنان به اجاره نشینی خود در شهر ادامه دهند. به گزارش خبرنگار مهر، به دعوت ساکنان واحدهای مسکن مهر کوهدشت […]

ماجرای پروژه های مسکن مهر گویا تمامی ندارد، در شرایطی که برخی واحدها تحویل متقاضیان شده اند نیز ضعف زیرساختها و کمبود امکانات رفاهی ساکنان این واحدها را آزار دهد تا برخی از صاحبخانه ها، همچنان به اجاره نشینی خود در شهر ادامه دهند.

IMG00034666

به گزارش خبرنگار مهر، به دعوت ساکنان واحدهای مسکن مهر کوهدشت برای تهیه گزارشی به محل این ساختمان های تازه ساز می روم. پس از پرسش و پاسخی کوتاه یا نشان دادن کارت شناسایی از مقابل درنگهبانی می گذرم.

ساکنان بسیاری در ساختمان های مسکن مهر ساکن شده اند، ساکنانی که به گفته خودشان تنها در آن جا زندگی می کنند و هنوز از امکانات رفاهی و بهداشتی اولیه بی بهره اند تا این واحدها تقریبا به خوابگاه تبدیل شوند.

به کودکانی بر می خورم که در فضاهای خاکی و پر از زباله مقابل ساختمان ها در حال خاک بازی هستند. درست جاهایی که برای فضاهای سبز در نظر گرفته شده اما در حال حاضر بدون آثار کوچکی از فضای سبز مقابل چشم ساکنان مسکن مهر پهن شده اند تا کودکان شان را به خاک بازی مشغول کند.

نگاه را می چرخانم و ساختمان های عمود شیک توجه ام را جلب می کند. ساختمان هایی نوساز اما دور از امکانات رفاهی و بهداشتی با ساکنانی گلایه مند از وضع موجود.

بنابراین گزارش، با وجود اینکه بالای 200 خانوار در مسکن مهر کوهدشت ساکن شده اند، اما هنوز بیش از 200 واحد مسکن مهر شهرستان کوهدشت تکمیل نشده است تا به مردم تحویل داده شوند و قسمت هایی از کار سنگفرش و آسفالت داخل محوطه نیز به اتمام نرسیده است.

جای مغازه و نانوایی و قصابی و حتی مغازه فروش مواد غذایی در محل این واحدهای مسکن مهر خالی است تا مردم روزانه با صرف وقت و هزینه زیاد مسافت طولانی را برای تامین مایحتاج خود سپری کنند.

به نظر می رسد هنوز زمین هایی برای ساخت مغازه مشخص نشده و یا هنوز به متقاضیان واگذار نشده تا به عنوان محل فروش و تهیه مواد خوراکی و مایحتاج ضروری ساکنان این واحدها مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از ساکنان مسکن مهر کوهدشت به خبرنگار مهر می گوید: برای خرید مواد ضروری از جمله نان باید هر روز فاصله زیادی را طی کنیم تا به شهر برسیم.

وی ادامه می دهد: قرار بود فضای میان دو ردیف ساختمان را به فضای سبز اختصاص دهند اما هنوز خبری نیست و جای آن ها به محل هایی برای خاک بازی بچه هایمان تبدیل شده است.

یکی دیگر از ساکنان که به عنوان مستاجر در محل ساختمان های مسکن مهر کوهدشت زندگی می کند، می گوید: بیش از 50 درصد از ساکنان این جا را مستاجرها تشکیل می دهند و صاحبان اصلی واحدها در شهر کوهدشت ساکن هستند.

این ادعا نشان می دهد مسکن مهر که قرار بود طرحی برای خانه دار شدن اجاره نشین ها از طبقه متوسط و پایین جامعه باشد به این هدف اصلی خود هنوز دست پیدا نکرده تا صاحبان این خانه ها ترجیح دهند به جای استقرار در واحدهای خود – با توجه به مشکلات زیرساختی و روبنایی – همان به اجاره نشینی در داخل شهر ادامه دهند.

فرماندار کوهدشت در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: از 512 واحدهای مسکن مهر کوهدشت 300 واحد به متقاضیان تحویل داده شده است که از این تعداد 250 خانوار آنجا ساکن شده اند.

حمزه پور می افزاید: در رابطه با فضای سبز مسکن مهر کوهدشت با شهرداری این شهر صحبت شده است و پیگیر هستیم تا اعتباراتی را به این بخش اختصاص دهند.

وی در رابطه با نبود مغازه و مشکل تهیه مواد مصرفی روزانه یادآور می شود که دایرکردن نانوایی و مغازه امری شخصی است و از سوی مسکن و شهرسازی مکان هایی برای ساخت مغازه پیش بینی شده است تا از طریق مزایده در اختیار متقاضیان قرار گیرند.

فرماندار کوهدشت ادامه می دهد: ممکن است برخی از صاحبان واحدها در شهر اجاره نشین باشند یا نخواهند در محل مسکن مهر زندگی کنند، به این خاطر است که برخی از این واحدها را اجاره داده اند.

……………………….

گزارش و عکس: حشمت الله آزادبخت