دكتر نوري: نوستالژی نزد شاعران لکی سرا بیشتر به چشم می‌خورد/ كرم دوستي شاعر روايت هاي غم يادبار است

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: نوستالژی نزد شاعران لکی سرا بیشتر به چشم می‌خورد. به گزارش ايسنا،‌ دکتر علی نوری در همایش کله باد که در دانشگاه لرستان برگزار شد افزود: نوستالژی(غمیاد) اصطلاحی است که ابتدا در عالم روان پزشکی ابداع و بعد از آن به تدریج در هنر و ادبیات به کار گرفته […]

BAYAT-AZADBAKHT-1

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: نوستالژی نزد شاعران لکی سرا بیشتر به چشم می‌خورد.

به گزارش ايسنا،‌ دکتر علی نوری در همایش کله باد که در دانشگاه لرستان برگزار شد افزود: نوستالژی(غمیاد) اصطلاحی است که ابتدا در عالم روان پزشکی ابداع و بعد از آن به تدریج در هنر و ادبیات به کار گرفته شد.

وی بیان کرد: اصطلاح یاد شده چیزی به مرور زمان از مفهوم اولیه‌اش فراتر رفته تا جایی که امروزه در معنای هرگونه یاد کرد دلتنگ وار و حسرت آمیز در آثار ادبی به کار می‌رود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه کرم دوستی یکی از شاعران امروزی کوهدشت است ادامه داد: در بخش‌های قابل توجهی از مجموعه اشعار "پژاره" ، "تعابیر"، "تصاویر"،‌ "مفاهیم" و روایت‌های غمیادبار آشکار است.

دکتر نوری تصریح کرد: نوستالژی از دیدگاه "آسیب‌شناسی روانی" به خاطرات و رویایی‌ها اتلاق می‌شود که از دوران شادی،‌ بی‌رنجی و آسوده‌دلی گذشته نشات می‌گیرد و به روزگاری دیگر وجود نداشته مربوط می‌شود.

وی متذکر شد: اصلاح نوستالژی به تدریج از متون پزشکی محو و وارد دنیای ادبیات،‌ فلسفه،‌ سینما و موسیقی شده و به سبب تفاوتی که در زمینه‌های متفاوت یافته در معنا نیز گسترش پیدا کرد.

این مقام مسوول یادآور شد: مجموعه اشعار کرم دوستی تحت عنوان "پژاره" در سال 1390 شمسی منتشر شد.

دکتر نوری اظهار کرد: پژاره در زبان لکی به معنای غم و اندوه و دلتنگی است و همچنان که از نامش پیدا است مضامین غم یادوار در بخش‌هایی از آن آشکار و قابل بررسی است.