دكتر نجفي! ميرملاس را دريابيد/ مهدي دوست محمدي

دكتر نجفي! ميرملاس را دريابيد* مهدي دوست محمدي دكتر محمدعلي نجفي براي مردم ايران چهره اي شناخته شده است. مردي انديشمند و دغدغه مند كه به ويژه در ميان فرهنگيان و دانشگاهيان كشور بسيار مورد احترام و تكريم است. استاد بازنشسته ي دانشگاه صنعتي شريف و سياستمدار كهنه كار كه به زعم عموم تا كنون […]

DSC_0042-226x300

دكتر نجفي! ميرملاس را دريابيد*

مهدي دوست محمدي

دكتر محمدعلي نجفي براي مردم ايران چهره اي شناخته شده است. مردي انديشمند و دغدغه مند كه به ويژه در ميان فرهنگيان و دانشگاهيان كشور بسيار مورد احترام و تكريم است. استاد بازنشسته ي دانشگاه صنعتي شريف و سياستمدار كهنه كار كه به زعم عموم تا كنون كارنامه ي درخشاني از خود به جا گذاشته است، زعامت يكي از حياتي ترين و مهم ترين ارگان هاي فرهنگي كشور يعني سازمان ميراث فرهنگي را در دولت تدبير و اميد عهده دار گشته و چراغ اميد را در دل هاي دوستداران ميراث فرهنگي و تاريخي ايران برافروخته است. او كه مي ر فت تا تجربه و توانايي خود را در زيربنايي ترين وزارت خانه ي كشور يعني آموزش و پرورش به كار گيرد و با اختلاف يك رأي از مجموع 284 رأي از اين مهم بازماند، حال به زعم نگارنده تصدي حياتي ترين ارگان فرهنگي كشور را در دست گرفته است. نهادي كه كم كاري و بي توجهي گردانندگان آن  به آثار تاريخي، صنايع  دستي و گردشگري مملكت در طول سال هاي قبل و بعد از انقلاب چه در قالب وزارت فرهنگ و هنر چه در قالب هاي ديگر و حال در قامت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، همواره دغدغه ي بزرگ فرزندان اين ديار و دلسوزان حفظ تاريخ و تمدن ايران زمين بوده است.

يكي از جلوه هاي حقيقي تاريخ و تمدن كهن ايران غار میرملاس است. بر اساس آنچه در دانشنامه ي ويكي پديا با اندكي ويرايش آمده است، اين غار در حدود 18کیلومتری شمال شرقی شهرستان کوهدشت در استان لرستان قرار دارد. نقاشی‌ها و نگاره‌هایی بر دیواره‌های جنوبی و شمالی این غار باقی مانده است که بیشتر صحنه‌هایی از رزم، شکار، انسان و حیوان را نشان می‌دهد. نقوش حیواناتی چون گوزن، گاو، سگ، روباه و خصوصا اسب و سوار در حال تیراندازی و شکار و موضوعات رزمی با رنگ‌های قرمز و سیاه بر دیواره این غار نقش بسته است. اندازه صورت‌ها در نگاره‌های سنگی میرملاس بین ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر و اغلب با نقش‌های حیوانات به صورت نیمرخ است.
نفاشی های روی این غار فاقد هرگونه پوشش و محافظ می باشد. ورودی غار به علت ریزش طبقات فوقانی مسدود می باشد.نقوش دیواره ایوان غار توسط عوامل انسانی و طبیعي مخدوش شده و به سختی قابل مشاهده است.
براساس نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشینه این سنگ نگاره‌ها به هزاره دهم ق .م یعنی بیش از ۱۲ هزار سال پیش می‌رسد.البته این تاریخ مورد اختلاف نظر می باشد.
در بالای کوه سرسرخین در کوه همیان نیز كه از دیگر کوههای شهرستان کوهدشت است چنین سنگ‌نگاره‌هایی به چشم مي خورد.
سنگ نگاره های کوه میرملاس شهرستان کوهدشت در ردیف نقوش غارهای کرکس و لاسکو در فرانسه است و اخيراً در فهرست موقت جهاني به ثبت رسيده اند.

اما چند سالي ست داد دوستداران ميراث فرهنگي و اين اثر ارزشمند، در منطقه ي كوهدشت و كم و بيش در ديگر مناطق كشور بلند شده است اما دريغ از جواب و دست كم توجيهي قانع كننده كه اندكي دل ها را آرام و ذهن ها را بي خيال كند. سال گذشته در نتيجه ي اعتراض هنرمندان كوهدشت و تجمع آن ها در محل سنگ نگاره هاي ميرملاس مديركل ميراث فرهنگي استان لرستان و نماينده ي شهرستان كوهدشت در مجلس شوراي اسلامي قول پيگيري موضوع حفاظت از اين اثر بي همتا و نصب حفاظ شيشه اي نشكن بر روي آن را دادند اما هر بار در برابر سئوال خبرنگاران و پرسشگران نبود اعتبار را عامل به تأخير افتادن اين قضيه عنوان مي كنند. جالب اين است كه اين اثر بزرگ و مهم حتي يك تابلوي راهنما ندارد. كاوشگران غير مجاز قسمت پائين سنگ نگاره ها را به شدت تخريب كرده اند و نقوشي كه افراد كم توجه با زغال و رنگ بر روي نگاره ها كشيده اند باعث محو نسبي آثار شده است. در نتيجه براي نجات نقوش باقيمانده اقدام فوري لازم است.

حال با روي كار آمدن دكتر نجفي اين مرد انديشمند و فاضل و فعال سياسي و فرهنگي محبوب، انتظار مردم ديار طرهان( كوهدشت) كه به حق بايد انتظار تمام جهانيان تلقي شود از ايشان اين است كه نهايت توجه و سرعت را به كار گيرند تا اندك نقوش باقيمانده و در امان مانده ي اين اثر ارزشمند و بي نظير، حفظ شده و به آيندگان منتقل شود.

 * اين مطلب پيش تر در هفته نامه ي سيمره منتشر شده است.