مدير كل میراث فرهنگی لرستان: نمايش كاوش محوطه قلعه گوري سيمره در موزه قلعه فلك الافلاك

  مدیر کل میراث فرهنگی لرستان از نمايش كاوش بدست آمده محوطه قلعه گوري سيمره در موزه قلعه فلك الافلاك ، در ايام نوروز خبر داد. به گزارش لکنا،سيد قاسم قرباني مدير كل میراث فرهنگی لرستان درحاشیه  بازدید از محوطه در حال كاوش سيمره در گفتگو با خبرنگاران گفت:محوطه قلعه گوري سيمره در ۷۰ كيلومتري […]

829073_853

 

مدیر کل میراث فرهنگی لرستان از نمايش كاوش بدست آمده محوطه قلعه گوري سيمره در موزه قلعه فلك الافلاك ، در ايام نوروز خبر داد.

به گزارش لکنا،سيد قاسم قرباني مدير كل میراث فرهنگی لرستان درحاشیه  بازدید از محوطه در حال كاوش سيمره در گفتگو با خبرنگاران گفت:محوطه قلعه گوري سيمره در ۷۰ كيلومتري جنوب غرب شهرستان كوهدشت واقع در حوزه جغرافيايي سيمره در دهستان زيرتنگ سياب از توابع بخش كوناني مي باشد.

وی افزود:اين كاوش كه از تاريخ 24دی به سرپرستي عطا حسن پور آغاز شده ، فصل دوم خود را  سپري مي كند و تاكنون بقاياي يك بناي متعلق به دوره ساساني ( احتمالاً بقاياي يك كوشك ساساني ) شامل : پنج اتاق مرتبط به هم ، دو اتاق ستون دار و يك حياط از آن كشف شده است .
قاسمی مهمترين يافته هاي باستان شناسي بدست آمده از اين محوطه علاوه بر سفالينه هاي ساده ، لعاب دار ، مزين به نقوش كنده و برجسته ، مي توان به گچبري هاي نفيس با نقوش هندسي ، گل و بوته ، انساني و حيواني عنوان کردواظهار داشت: اين گچبري ها با تكنيكهاي قالبي ، دستي و همچنين قالبي و دستي توأمان با هنرمندي خاصي ساخته شده اند بطوري كه بعد از گذشت حدود ۱۵۰۰ سال از زمان توليد آنها هنوز از استحكام قابل قبولي برخوردار هستند .
وی ضمن اعلام اين خبر افزود : با توجه به اينكه تاكنون نمونه اين آثار در هيچ كجاي لرستان بدست نيامده و مربوط به جديدترين كاوشهاي باستان شناسي و علمي است ، لذا جاي آن دارد مردم لرستان و همچنين مسافران نوروزي با گوشه اي از تمدن فراموش شده لرستان آشنايي پيدا كنند .
گفتنی است: اين كاوش نخستين پروژه كاوش باستان شناسي در استان است كه در زمان مديريت دكتر قرباني بوقوع پيوسته است و نخستين فصل از كاوش اين محوطه توسط عطا حسن پور کارشناس و مسول روابط عمومی این سازمان  در سال ۸۹ صورت گرفته است .