مجادله ولایتی و جلیلی درباره پرونده هسته‌ای

  علی اکبر ولایتی و سعید جلیلی دو نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری امروز در مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری پیرامون سیاست خارجی و داخلی به شدت یکدیگر را به چالش کشیدند. به گزارش فرارو، علی اکبر ولایتی در بخشی از مناظره در ادامه پرسش رضایی از جلیلی پیرامون توافق آژانس و ایران در دوره […]

20130525205242_Unti

 

علی اکبر ولایتی و سعید جلیلی دو نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری امروز در مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری پیرامون سیاست خارجی و داخلی به شدت یکدیگر را به چالش کشیدند.

به گزارش فرارو، علی اکبر ولایتی در بخشی از مناظره در ادامه پرسش رضایی از جلیلی پیرامون توافق آژانس و ایران در دوره علی لاریجانی و دلایل به سرانجام نرسیدن آن خطاب به جلیلی گفت: با تائید نظر آقای رضایی بگویم که آقای لاریجانی به توافق نزدیک شده بود اما وقتی به نتیجه نزدیک شده بود یکی از مقامات کشور در نماز جمعه گفته بود که ما مذاکره نمی کنیم و آقای سولانا عقب نشینی کرد. این موارد دیگری هم دارد.
در این لحظه جلیلی خطاب به ولایتی گفت: این اطلاعات درست نیست. درباره خودتان هم اطلاعات دقیق تر را میگویم.
سعید جلیلی نیز در بخشی دیگری از مناظره بار دیگر ولایتی را خطاب قرار داد و گفت: شما در دوران خود هم فرمودید من با دنیا آشتی خواهم کرد و قهر نباشیم. در بحث روابط بین الملل قهر و آشتی مثل مسائل فردی نیست. بحث منافع است. اگر منافعمان تعارض داشته باشد باید دفاع کنیم. الان که از مردم بحرین دفاع میکنیم به معنای قهر با دنیا هست؟ یک زمانی با بن علی و مبارک قهر کردیم و امروز مردم این کشورها با ما دوست هستند. در دوران 16 سال شما مسئولیت برخی کارها را می پذیرید؟ یکی اش گفتگوهای انتقادی با اروپا. بعد از موضوع جنگ اول خلیج فارس. آنها گفتند در بیانیه 1992 که باید گفتگوها انتقادی باشد درباره نگرانی راجع به رفتار ایران و بخصوص درباره حقوق بشر و سلمان رشدی و … آخرش 7 سال بعد بیانیه دادند و آن حکم را دادند درباره هاشمی و گفتند ملاقات در سطح وزیران با ایران تعلیق می شود. باید اینجا تحلیل دقیقتری ارائعه کنیم. 598 بعد از حمله صدام به کویت و بعد از اینکه هیچکس دفاع نکرد از صدام، این قطعنامه صادر شد. این حاصل تلاش 8 سال رزمندگان است. قبل از حمله صدام به کویت کاری توانستید بکنید؟
علی اکبر ولایتی در ادامه به جلیلی پاسخ داد و گفت: دیپلماسی این نیست که برویم و در کشور دیگر خطابه بخوانیم. سارکوزی از من دعوت کرد و ما به توافق رسیدیم. اما بعد متوقف شد. در همان زمان با تاکید آقای رئیس جمهور به فرانسه رفتم بعد دولت ایران به نماینده دولت فرانسه گفت که کسی که آمده پاریس نماینده ما نیست. آنها پذیرفته بودند که سانتریفیوژ کار کند فقط تعدادش محدود شود. هم غنی سازی داشته باشیم و هم مشکلات بین المللی پیدا نکنیم. مطلب دیگر در باره روسیه است که آقای پریماکوف گفت که اگر قول بدهی و آقای پوتین بیاید و دست خالی نباشد اما این اتفاق نیفتاد. پیشنهادهایی هم که آخرین گفتگوهای هسته ای شد نیز همین را نشان می دهد پیشنهادهایی در باره توقف و کاهش برخی فعالیت ها مطرح شد و به جای آن چند تا از تحریم ها برداشته شود اما اتقاق نیفتاد. مذ اکرات هسته ای به شیوه فعلی اشکال دارد و مشکلات از اینجا آغاز شده است.
ولایتی ادامه داد: درباره آنچه آقای قالیباف گفتند، نماینده اش آقای اسماعیلی هم در جلسه دیگری گفت معلوم شد از تاریخ اطلاعی ندارم. ملاقات من و میتران بعد از جنگ بوده و هیچوقت نگفتم با میتران قهوه نخوردم. در رابطه با صحبت جلیلی، بنده عرض میکنم دیپلماسی این نیست که انسان در برابر کشورهای دیگر خطابه بخواند. دیپلماسی این نیست که ما یک طرف بنشینیم و آنها طرف دیگر و ما حرف مشخص بزنیم بدون اقدامات دیگر. اینکه می فرماید مال 20 سال پیش است و الان وضعیت فرق کرده ناچارم موضوعی را مطرح کرد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه روایت کرد: زمانی بعد ازاینکه به قطعنامه های شورای امنیت نرسیده بودیم، آقای سارکوزی مستقیم از من دعوت کرد، برای مذاکره. من با رئیس جمهور صحبت کردم گفت برو. رفتم و یکساعت ملاقات کردیم. ما با سارکوزی درباره عدد سانتریفیوژها به توافق رسیدیم که غنی سازی تعلیق نشود. مثلا 4-5 هزار سانتریفیوژ داشته باشیم. قرار بود ظرف یک هفته یک تیمی به ایران بیایند. سارکوزی گفت من به ایران می آیم و دست دولت و رهبر شما را می فشارم. من آوردم در داخل کشور و منتقل کردم کار متوقف شود.
وی افزود: همان زمان که با تاکید رئیس جمهور به فرانسه رفتم ، قائم مقام وزارت خارجه کاردار فرانسه را خواست و گفت که این آقا که آمده نماینده ایران نیست. متاسفانه دولت جواب نداد و نه تنها جواب نداد، موقعی که چنین حرفی به کاردار زدند، وزارت خارجه گفت اگر این خبر زودتر به فرانسه رسیده بود ملاقات تو و سارکوزی لغو شده بود. می شود کشور را به تحریم ها نرساند. در رابطه با روسیه هم همین اتفاق افتاد. گفتند اگر قول بدهی پوتین بیاید ایران و دست خالی برنگردد ما او را می آوریم. من آوردم ولی بازهم کارشکنی کردند.
ولایتی پیرامون مذاکرات هسته ای جلیلی در آلماتی اظهار داشت: در آلماتی 2 آنها پیشنهاداتی کردند که میشد پیش رفت ولی آقای جلیلی نپذیرفت. گفتند غنی سازی 20 درصد را تعلیق و فردو را کند کنی، 3 تحریم را برمیداریم. در پاسخ به آنها گفتند این کارها را میکنیم شما کل تحریم را بردارد. حرف من این است که باید قدم به قدم پیش رفت. کاری که کردند نشان داد نمیخواهند کار پیش برود. اصولگرایی انعطاف ناپذیری نیست. در رابطه با مصالح ملی باید بتوانیم از دیپلماسی به نحو احسن استفاده کنیم. دیپلماسی معامله و تعامل است. سرسختی نشان دادن  نیست. دیپلماسی بیانیه پشت میز خواندن  نیست. اگر اینطور نبود وضع ما به اینجا نمی رسید.
جلیلی در ادامه به ولایتی نیز گفت: اگر اطلاعات دیگرتان مانند اطلاعات نشست آلماتی باشد که واویلاست. نوار آن نشست هست و خدمت آقا (آیت الله خامنه ای)ارائه شده است. آیا باید افتخار باشد که یک کارشناس در کاخ الیزه (لوید) می خواهد بیاید به ایران و نیامد؟ در آلماتی ما گفتیم که ما حاضریم گامهای متقابل برداریم. کاری که آنها درش گیر کردند و جوابی برای منطقمان نداشتند، امروز متاسفانه از سوی فردی مثل شما باید اینطور بیان شود؟ واقعا سوالم این است که اگر اینگونه در سیاست خارجی که حوزه جدی است و منافع کشور است برخورد کنیم حتما نمیتوانیم. کی گفته در گفتگوها فقط اعلام موضع کردیم؟ از سال87 فقط یک قطعنامه صادر کردند و نتوانستند دیگر اجماعی داشته باشند.
ولایتی گفت: جناب دکتر جلیلی کلاس فلسفه نیست. شما چند سال مسئول هستید و هیچ پیشرفت نکردید . بلکه مشکلات بیشتر شده است. هنر دیپلمات این است که تلاش رزمندگان هدر نرود.
جلیلی پاسخ داد: حوزه سیاست خارجی حوزه اندیشه است و ما باید بر اساس اسلام ناب این کار را دنبال کنیم. آقای ولایتی جوابم را ندادند در باره گفتگوهای هسته ای؟