سرفه های بام طبیعت ایران تمامی ندارد/ خاک گرفتگی ریه های لرستان!

از ابتدای سالجاری تاکنون یک سوم روزهای استان لرستان با آلودگی هوا همراه بوده، موضوعی که نه تنها در لرستان بلکه در دیگر استانهای غرب و جنوبی کشور تکرار شده است. به گزارش خبرنگار مهر، با هر دم و بازدم ذرات غبار را مزه مزه می کنی که به راحتی تا اعماق ریه هایت راه […]

از ابتدای سالجاری تاکنون یک سوم روزهای استان لرستان با آلودگی هوا همراه بوده، موضوعی که نه تنها در لرستان بلکه در دیگر استانهای غرب و جنوبی کشور تکرار شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با هر دم و بازدم ذرات غبار را مزه مزه می کنی که به راحتی تا اعماق ریه هایت راه پیدا می کنند، نفس هایی که می کشی طعم و بوی خاک می دهد، صدای سرفه های متعدد را می توان در تاکسی و اتوبوس، ادارات و اماکن عمومی شنید، رنگ خاکی هوا، کوههای پنهان شده پشت غبار، ماشین های خاک گرفته و شیشه های آغشته به ذرات غبار و … همه و همه سوژه های تکراری روزهای غبارآلود است، روزهایی که آنقدر تکرار شده که تبدیل به جزئی از زندگی مردم لرستان شده است.

از ابتدای سالجاری استان لرستان شاهد نزدیک به 20 روز آلوده بوده که نشان می دهد مردم این استان یک سوم سالجاری را با گرد و غبار سپری کرده اند.

مسئول مرکز پایش اداره کل محیط زیست استان لرستان در رابطه با آلودگی هوای امروز در استان لرستان می گوید: عمده شهرستانهای استان امروز درگیر پدیده گرد و غبار بودند.

علی سالاروند با اشاره به وقوع پیک آلودگی هوا در شهرستانهای نورآباد و کوهدشت بیان داشت: ظهر امروز میزان آلودگی هوا در این شهرستانها به هزار و 300 میکروگرم بر مترمکعب رسید.

وی این میزان آلودگی را نزدیک به هشت برابر حد مجاز دانست و بیان داشت: در حال حاضر وضعیت آلودگی هوا در خرم آباد مرکز لرستان نیز افزایش یافته به طوریکه هم اکنون میزان ذرات معلق در هوای خرم آباد به 750 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

مسئول مرکز پایش اداره کل محیط زیست استان لرستان ادامه داد: این رقم نشان می دهد که هم اکنون میزان آلودگی هوای مرکز استان پنج برابر حد استاندارد است.

سالاروند یادآور شد: امروز استان لرستان شاهد نوزدهمین روز آلوده طی سالجاری بود.

وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای لرستان، از شهروندان لرستانی خواست در صورت عدم ضرورت از خروج از منزل و تردد کودکان و سالمندان در این هوای آلوده خودداری کنند.

بنابراین گزارش لرستان در حالی نزدیک به بیستمین روز آلوده خود را سپری می کند که در روز 24 اردیبهشت ماه امسال میزان ذرات معلق در هوای این استان به یک هزار و 857 میکروگرم بر مترمکعب رسید تا آلودگی هوا رکورد 12.5 برابر حد استاندارد یعنی قرارگیری در شرایط خطرناک را ثبت کند.

این در حالیست که اولین روز آلودگی هوا در لرستان طی سالجاری مربوط به چهارم فروردین ماه با 325 میکروگرم بر مترمکعب آلودگی و دومین روز آلوده متعلق به هفتم فروردین با 241 میکروگرم بر متر مکعب آلودگی بوده است تا از همان روزهای ابتدایی سال جدید لرستانیها مزه گرد و غبار را بچشند.

بیشترین میزان آلودگی هوا طی سال گذشته در لرستان نیز مربوط به دوم خرداد ماه با دو هزار و 900 میکروگرم بر مترمکعب آلودگی بوده است به طوریکه میزان آلودگی هوا در این روز به 19.5 برابر حد استاندارد رسید.

از سوی دیگر استان لرستان سال 88 را با 100 روز آلوده، سال 89 را با 90 روز و سال 90 را نیز با 100 روز غبارآلود پشت سر گذاشته است تا به طور متوسط هر سال شاهد آلودگی یک سوم روزهای سال باشد.

به هر روی امروز که هوای استان لرستان نوزدهمین روز آلوده خود را در سال 92 تجربه می کند باید به این نکته اشاره کنیم که یک دهه از تولد پدیده شومی به نام ریزگردها و آلودگی هوا در استانهای غرب و جنوب کشور می گذرد ولی هنوز برای رفع این مشکل چاره ای جدی اندیشیده نشده است.

این در حالیست که به گفته کارشناسان تعداد استانهای درگیر با این پدیده از سه استان در سال 83 به 25 استان در سال 91 رسیده است؛ آماری که به تنهایی گویای این است که فعالیت متولیان امر برای مقابله با ورود ریزگردها چندان نتیجه بخش نبوده است.