انتخابات شهر و روستا ،مثل همیشه یا بهتر از همیشه!/ نوری نظری طبا

  انتخابات شهر و روستا ،مثل همیشه یا بهتر از همیشه!!   نوری نظری طبا/ لکنا   پاره اول… صدای پچ پچ وتبلیغات تظاهری وملاحت خنده های زورکی سرتاسر کوی وبرزن را پر کرده است . از کسی می پرسم چه خبر است ؟ می گوید: مگه خبر نداری  گفتم نه!  می گوید ای بابا […]

Scan10004

 

انتخابات شهر و روستا ،مثل همیشه یا بهتر از همیشه!!

  نوری نظری طبا/ لکنا

 

پاره اول

صدای پچ پچ وتبلیغات تظاهری وملاحت خنده های زورکی سرتاسر کوی وبرزن را پر کرده است .
از کسی می پرسم چه خبر است ؟ می گوید: مگه خبر نداری  گفتم نه!  می گوید ای بابا چند روز دیگه انتخابات شوراهای شهر وروستا است! دیدم درست می گوید!
ناگهان، همچون کسی که از خواب کهفی بیدار شده باشد،  پرسشگر و حیران نظاره گر  وادی خوف آور انتخابات شدم! اما به جای تعجبی تازه از دیدار با سرزمین دقیانوس، از عملکرد شرم آور برخی نامزدهای انتخاباتی، با خنده ای گریان، رشته قلم را به اعماق مخیله ام سپردم تا تلاش این چهره های دیر به دیر آشکار شونده را که برای تحقق مطالبات مردمشان نیست بلکه برای رسیدن به اورنگ  پادشاهی شهر یا روستایشان است را به تصویر بکشم، من هم غمناک اما به ناچار، نوشته هایم را تنها و تنها بر دفتر صبور دلم حکاکی کردم!!
از همه جا بی خبرم معلوم است کسانی که کمر همت بر بسته اند و زبانهای همچون چاقوی تیز گوش بری را تا خط تماس گوشهای رأی دهندگان نزدیک کرده و با وعده و وعیدهای سر خرمن، انگشت ریا در مخیله او  تلیت کرده و تفکرش را به یغما می برد در نتیجه او چنین می انگارد که بهترینش را انتخاب کرده، غاقل از آنکه؛ این برگزیده یک شوالیه سلحشور نیست بلکه راهزن آرزوهایش است! که در درونش هدفی  بجز  بالا رفتن از گرده های همیشه محکم و مظلوم برادران و خواهرانش برای  فتح  قله ی آرزوهای سرانجام سوزش ندارد!  همین که به آن قله ی به ظاهر مترقی رسید آلزایمر تمام تعقلش را زایل کرده و مانند کسی که انگار  از سیاره ی دیگری نزول کرده باشد تمام وعده های سر خرمنش را به باده ی نسیان می سپرد و عجالتا ضمیر خود آگاهش را زنجیروار و دست به دست به ضمیر ناخودآگاهش به عاریت تقدیم می کند  و به درون پیله قدرت که رسید، دیگر نه واقعیتی و نه مردمی و نه آشکار شدگی و حضوری برایش معنا دارد! و این بار این شوالیه ها هستند که رها از هر تعهدی و واقعیتی به درازای دوره  بیداری زجر آلود مردمش به خوابی عمیق  فرو می روند
کت وشلواری بزرگوارتر از داشته های خویش بر تن جمادیش پوشانده  و انجام امور را به دست جیب مبارک سپرده است اگر زمانی کتش را بگیری  تمام داشته هایش را گرفته ای.


پاره دوم
یکی ازمهمترین مشکلاتی که اکثر شوراهای محترم با آن بیگانه اند برنامه ریزی در حوزه مدیریت شهری از قبیل ترافیک – زیبا سازی شهر – حمل و نقل – عمران شهری – نوسازی – پارک ها و فضای سبز -مدیریت پسماندها – مدیریت بحرانها است  که اینها دقیقا همان میراثی هستند که در پایان هر دوره از انتخابات  به صورت بکر و دست نزده باقی مانده و دست به دست به منتخبان دوره های بعدی سپرده می شود.
تعصبات قومی و قبیله ای – توجه نکردن به قانون بازی و  اخلاق سیاسی – ریا کاری و سیاه بازی – عملیات خود و دیگر تخریبی – پارتی بازیهای گاه و بی گاه مسئولین ذی صلاح، قصه تلخی است که گلوی آرامشم را در خواب خفه کرده است.
در چنین شرایطی که تمام ایده و افکارم را در خواب زیر بالش آرزوهایم پنهان کرده ام آیا همه چیز در رابطه با سرنوشتم در فرایند انتخابات اصلاح می شود؟  


نگاهی گذار به انتخابات شورا ها با توجه به وضعیت کنونی کشور
در حقیقت آموخته های تجارب پیشین فرآیند انتخابات شهر  و  روستا از سویی و تحلیل شرایط کنونی کشو از نظر ملی و بین المللی احساس تعهد هر شهروند ایرانی در داخل و خارج را تقویت می کند.. قطعا انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان داری منافعی برای این عمل بسیار مهم هستند. گروه ها و احزابی که نمایندگان خود را به مردم  معرفی می کنند باید بدانند که به جای خویش، مردم را ترجیح دهند چرا که مردم برای پی گیری مطالبات گوناگون خود که از مجرای انتخابات میسر است نماینده ای را انتخاب می کنند. بیشتر آسیبهای اجتماعی مردم از طریق شوراها ترمیم می شوند. نباید خود شوراهای شهر و روستا دلیلی برای تضعیف شهروندان و ناامید کردنشان باشند.تحریم های بین الملی و موقعیت بحرانی کشورهای همسایه، کشور ما را در شرایط حساس و راهبردی قرار داده. پی گیری منافع شخصی و حزبی در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست. از طرف دیگر مردم نیز باید در انتخاب خود نهایت حساسیت و دقت نظر را به خرج دهند تا بهترین گزینه ممکن که مصالح عام را در نظر می گیرد انتخاب شود. در این رخداد بزرگ ملی همه با هم سهیم هستیم و نیک می دانیم که ایجاد حماسه سیاسی و اقتصادی امری مشترک و همگانی است.


در نتیجه
ضروریست چراغ راهنمای شهروندان، گروه ها، احزاب و نامزدها در امر انتخابات شهر و روستا تلاش برای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و بهبود رفاه اجتماعی آنها در راستای  تحقق اهداف بلند مدت نظام، مطالبات مردم و منافع ملی باشد.
امیدوارم غار غار کلاغ قصه ما در حال و هوای انتخابات توانسته باشدگره ای هر چند کوچک از معضلات نامطلوب این انتخابات را بگشاید و راهی نو در جهت سالم سازی فضای انتخاباتی باشد.