گزارش تصویری/ غار “بتخانه” در کوهدشت

به گزارش لکنا؛ غار بتخانه در ۱۸ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر کوهدشت، در کوه «دمچهر» قرار دارد. قسمتی از دهانه غار به دلایل طبیعی بسته شده است، ‌ ولی قسمتی از آن باز است که باید به شکل خزیده از آن گذشت و وارد غار شد. طول دهانه غار ۱۸ متر و ارتفاع سقف آن نزدیک […]

به گزارش لکنا؛ غار بتخانه در ۱۸ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر کوهدشت، در کوه «دمچهر» قرار دارد. قسمتی از دهانه غار به دلایل طبیعی بسته شده است، ‌ ولی قسمتی از آن باز است که باید به شکل خزیده از آن گذشت و وارد غار شد. طول دهانه غار ۱۸ متر و ارتفاع سقف آن نزدیک به ۲۰ متر است. سراسر سقف و دیواره آن به علت نفوذ آب از لایه‌های آهکی سفید شده است. غار شامل دو قسمت جنوبی و شمالی است که قسمت شمالی آن وسیع‌تر است. وجود سنگ چخماق و سفال‌های شکسته سیاه و منقوش مؤید زندگی غارنشینی در این ناحیه است. آثار دوره‌های مختلف تمدن‌های گذشته در این غار یافت شده است و به نظر می‌رسد که در آن آثار پالئولیتیک نیز وجود داشته است. طول غار نزدیک به ۲۰۰ متر و پهنای آن به طور متوسط ۲۰ متر است. اشکال زیبای استالاگمیت‌های متعدد این غار که ارتفاع برخی از آن‌ها به ۵۰ متر می‌رسد ، موجب شده است که این غار را «بتخانه» بنامند.

 

عکس: بیات آزاد بخت – ایسنا

گروه بازدیدکننده : مهدی دوست محمدی – بیات آزادبخت (خبرگزاری ایسنا) – محمد بساطی (خبرگزاری مهر)- سجاد درویشی (خبرگزاری مهر) – میثم دوستی رودی – علی (از بومیان منطقه به عنوان راهنما)

 

bayatazadbakht (1)

 

bayatazadbakht (3)-1

 

bayatazadbakht (5)

 

bayatazadbakht (8)

 

bayatazadbakht (9)

 

bayatazadbakht (11)

 

bayatazadbakht (14)-1

 

bayatazadbakht (15)

 

bayatazadbakht (16)-1

 

bayatazadbakht (19)-1

 

bayatazadbakht (24)

 

bayatazadbakht (29)