وقوع بلایای طبیعی چه تاثیری بر روند زندگی مردم خواهد گذاشت؟

محمدرضا گراوند: بشر همواره در تکاپوست تا نیاز های خویش را به شیوه های گوناگون بر طرف سازد.نیاز های انسان در اساس به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شوند،مطابق نظر مازلو نیاز های اولیه مصادیقی چون: خوراک، پوشاک، مسکن و امنیت را در بر می گیرند و پس از آن که انسان […]


محمدرضا گراوند: بشر همواره در تکاپوست تا نیاز های خویش را به شیوه های گوناگون بر طرف سازد.نیاز های انسان در اساس به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شوند،مطابق نظر مازلو نیاز های اولیه مصادیقی چون: خوراک، پوشاک، مسکن و امنیت را در بر می گیرند و پس از آن که انسان بتواند از سد آن ها عبور کند،رغبت خویش را برای دستیابی به شرایط مطلوب تر بروز داده و به دنبال پاسخ به نیاز هایی با سطح جدید و پیشرفته تر گام بر می دارد ،که نیاز های ثانویه خوانده می شوند.
هرگاه انسان نیاز های اولیه را برآورده ساخت،در اجتماع با اثر پذیری و اثر گذاری بیشتری به دنبال کسب منافع خواهد گشت،که در این میدان رقابت،با سایر هم نوعان وارد تقابل هایی هم می شود.
در این شرایط نیاز های اولیه در خاطر وی رو به کم رنگ شدن نهاده و با گذار زمان به دست فراموشی سپرده خواهند شد و انسان در حصار دغدغه های ثانویه اش محصور خواهد گشت.
این روند ادامه یافته تا این که بلایای طبیعی وجود خویش را به نمایش خواهند گذاشت و روند طبیعی زیست بشر را دچار تلاطم می کنند. زلزله،سیل،آتش سوزی و از این قبیل وقایع از دیرباز برای بشر حادثه آفرین بوده اند و گاه با بی رحمی تمام حیات وی را با خروشی قلدرمآبانه به کام ممات رهسپار نموده اند.
نخستین اثری که این بلایا بر انسان می گذارند هدف گیری نیاز های اولیه اوست مثلا در هنگام بروز زلزله مولفه امنیت تضعیف می شود و در گام های بعدی ممکن است سایر نیاز های اولیه هم به نحو خود تضعیف شوند.
اینجاست که به اصطلاح پزشکی احساسات اوت می کنند و انسان را از حصار نیاز های ثانویه خارج ساخته و مجددا وی را برای مقطعی موقت به پشت سد نیاز های اولیه انتقال می دهند.
این بازگشت در آن برهه زمانی
اثرات عدیده ای را به جای خواهد گذاشت. با فاصله ای که انسان از نیاز های ثانویه اش می گیرد از گود رقابت اجتماعی خارج شده و حس نوع دوستی وی تقویت می شود.مثلا فردی که قبل از زلزله در فکر انجام یک معامله است ،تا مدتی پس از زلزله این فکر برایش بی اهمیت می شود چون امنیت جانی وی در اولویت توجه است.
همچنین میزان افسردگی ها و اندوه های رایج در اجتماع نیز دستخوش تغییرات می شوند و به صورت موقتی کاهش می یابند.
توده های مردمی نیز به نوبه خود واکنش نشان می دهند،در این حین چهره های ملی اعم از ورزشکاران،سیاستمداران،هنرمندان و…. پا به میدان گذاشته و با واکنش های مثبت گسترده از جانب مردم مواجه می شوند.
با گذر زمان این اثرات رو به افول نهاده و نیاز های اولیه مجددا رو به تثبیت شدن می روند، فرآیند برگشت پذیری به حالات معمول انجام شده و اوضاع سابق بر جامعه و احساسات مردم حاکم می شود.