گفتگوی کشکان با مهندس صحبت اله صفایی نژاد در خصوص ایجاد بندر خشک در لرستان

فقط یک اراده استان لرستان را در مسیر توسعه لجستیک و زدودن فقر قرار خواهد داد.

مهندس صحبت اله صفایی نژاد اهل لرستان دارای مدرک کارشناسی ارشد راه و ترابریاست. با وی در خصوص پتانسیل ها و ضرورت ایجاد بندر خشک در لرستان، همچنین آثار آن در توسعه استان گفتگوی کوتاهی داشته ایم که از نظر مخاطبان فهیم و دلسوزان لرستان محروم می گذرد.

فقط یک اراده استان لرستان را در مسیر توسعه لجستیک و زدودن فقر قرار خواهد داد.

سوال اول: فلسفه بندر خشک چیست؟

پاسخ: خدمت شما عرض کنم امروزه با توجه به رشد روز افزون جابجایی کالا توسط کانتینر یا به اصطلاح کانتینریزه شدن حمل کالا بسیاری از بنادر در جهان با چالش ها و مشکلات عدیده ای از قبیل : عدم فضای کافی برای دپوی کانتینر –  آلودگی های صوتی ناشی از تراکم ترافیک در شهرهای بندری و سایر مسایل ناشی از ازدحام و شلوغی باعث شده اکولوژی بنادر دریایی دستخوش تغییرات گردد. برای برون رفت از این مشکلات و افزایش کارایی بنادر با درک صحیح از مهندسی ارزش بسیاری از بنادر در جهان به فکر تأسیس و احداث بنادر خشک ( Dry Port) افتادند. بندر خشک یک بندر ترکیبی در پس کرانه است که به بندر ساحلی ارتباط دارد و اموراتی از قبیل: محلی برای دپوی کانتینر تعمیر و نگهداری و شستشوی کانتینر – انبار عمومی برای کالای فله و انبار سرپوشیده برای کالاهای بسته بندی امورات گمرکی شهرک حمل ونقل و سایر امورات مرتبط می باشد.

سوال ۲: ضرورت احداث بندر خشک در ایران چیست؟

پاسخ: در پاسخ خدمت شما عرض کنم ما بایستی دید و نگاه ژانوسی نسبت به مسئله بندر خشک داشته باشیم یعنی هم به گذشته کشور نگاه کنیم و هم به آینده. در نگاه به گذشته من یک مثال را خدمت شما عرض می کنم در ۲۶ آذر سال ۶۲ در بحبوحه جنگ، زمانی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود بسیاری از کالاها و مایحتاج اولیه مردم در بنادر جنوبی دپو شده بودند و یک وضعیت بحرانی برای کشور ایجاد شده بود به فرمان امام راحل تمامی کامیون داران به بنادر جنوبی بسیج شدند و کالاها دپو شده را به اقصی نقاط کشور توزیع کردند و این روز بعنوان یک روز تاریخی در تاریخ حمل ونقل کشور ثبت گردید و ما هر ساله این روز را جشن می گیریم ( ۲۶ آذر روز حمل و نقل و رانندگان) بنابراین ما بایستی از این وضعیت بحرانی که برای کشور در آن زمان پیش آمد درس بگیریم و بجای اینکه کالاهای ما در چند نقطه معدود متمرکز شود آنها را توزیع بکنیم بندر خشک در راستای همین موضوع است بنابرابن در نگاه به گذشته نتیجه می گیریم توسعه بنادر خشک سبب توسعه امنیت ملی خواهد شد.در نگاه به آینده خدمت شما عرض کنم یک چشم انداز برای  سال ۱۴۰۴ تعریف شده ” ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی،علمی و فناوری ،با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل بنابراین اگر میخواهیم در آینده جایگاه اول اقتصادی رو در منطقه داشته باشیم، اگر میخواهیم روابط بین المللی رو افزایش دهیم ، اگر میخواهیم بنادر ما به بنادر هاب در منطقه تبدیل بشود، اگر میخواهیم سهم بالایی در اقتصاد بین المللی رو از آن خود بکینیم، اگر میخواهیم از موقعیت ژئو پلتیک و گذرگاه طبیعی خلیج که یکی از ارزشمند ترین ویژگیهای جغرافیایی است بیشترین بهره رو ببریم ، اگر میخواهیم کالاهای ترانشیبی و ترانزیتی عمده ای را در آینده سرویس دهی نماییم و بطور کلی اگر میخواهیم در جهت  تسهیل و تسریع صادرات و واردات گام برداریم بایستی ظرفیت سازی بکنیم بنادر خشک در همین راستا و در جهت استفاده بهینه از ظرفیت ها و موقعیت جغرافیایی است. بنادر خشک زیر ساخت های کالبدی و به تبع آن دارایی های لجستیکی کشور را توسعه خواهد داد.

سوال۳: آیا استان لرستان پتانسیل احداث بندر خشک را دارد؟

پاسخ: براساس اخبارهای شنیده شده در جلسه شواری آمایش سرزمین کشور استان لرستان جزء استانهای مستعد احداث و تأسیس بندر خشک شناخته شده است بنده هم خدمت شما عرض می کنم استان لرستان به دلایل زیر پتانسیل احداث بندر خشک را دارد.

-بندر خشک بایستی در مسیر جریان ترافیکی و مراکز تولید، مصرف و بنادر باشد خصوصا در مسیر بزرگراههای آسیایی اسکاپ باشد. استان لرستان در مسیر بزرگراه آسیایی AH -8 واقع شده که از روسیه شروع و بعد از عبور از کشور آذربایجان وارد خاک ایران شده و به بندر امام خمینی ختم می شود. نکته مهم این است استان لرستان در صورت احداث بندر خشک پشتیبان بندر خشک امام خمینی می باشد و می تواند بعنوان بندر خشک میان ساحل ایفای نقش کند. نکته بعدی این است که استان لرستان هجوار استان های برخوردار و پر مصرف اصفهان و مرکزی و در مسیر کریدور شما به جنوب و غرب به شرق کشور قرار دارد.

زیرساخت های حمل ونقلی در مجاورت محل و ظرفیت شبکه است.استان لرستان با توجه به داشتن شاهراه خرم آباد – پل زال و شاهراه در دست ساخت اراک – خرم آباد و بزرگراههای موجود از نظر جاده ای دارای وضعیت مناسب و ظرفیت شبکه مطلوبی می باشد. و از نظر ریلی هم حلقه مفقوده دورود خرم آباد اندیمشک در حال احداث می باشد. تا تکمیل فرآیند ساخت بندر خشک زیر ساخت های مذکور قابل بهره برداری خواهند بود.

-در کشور هند رویه ای که برای احداث بندر خشک در نظر گرفته اند فقر زدایی و توزیع ثروت بوده است. استان لرستان هم با توجه به دارا بودن زیر ساختها با توجه به اینکه جزء استانهای توسعه نیافته می باشد از نظر آمایش سرزمین کشور مستحق اعطای مجوز بندر خشک می باشد.

سوال ۴: احداث بندر خشک چه تأثیری بر اقتصاد استان لرستان دارد؟

بندر خشک علاوه بر عناصری که در نقشه سایت پلان آن در نظر گرفته شده ( واحد های اداری انبار عمومی – انبار کانتینر –  تعمیر و نگهداری و شستشوی کانتیتر خدمات گمرکی شهرک حمل و نقل و…) در صورت احداث با توجه به قابلیت های استان در زمینه معادن غنی و کشاورزی پروژ ه های اقتصادی و صنایع تبدیلی زیادی در کنار آن احداث خواهد شد و این امر باعث ایجاد اشتغال و روان شدن چرخ اقتصادی استان خواهد شد.

با احداث بنادر خشک سرمایه گذاران ، تجار و کارآفرینان به جای مراجعه به بنادر ساحلی به بنادر خشک که محل کم اذحامی است مراجعه خواهند کرد و باعث جذب سرمایه گذاری، توسعه فضای کسب و کار و توسعه فضای کار آفرینی در استان خواهد شد.