محیط زیست لرستان تخریب شد، پلنگ ها برای انتقام آمدند

درحالی مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان مدعی است با اقدامات سازمان محیط زیست پلنگ لرستان به طور کامل احیا شده است که نماینده مردم سلسله دلفان در مجلس در گفتگو با «جوان» گزارش‌های ارائه شده از سوی محیط زیست را دروغ عنوان می‌کند

این روزها اخبار متعددی در رابطه با حمله پلنگ‌ها به مناطق مسکونی و دامداری‌های لرستان منتشر می‌شود، معضل جدیدی که طبق گفته کارشناسان به دلیل تخریب زیستگاه جانداران این استان ایجاد شده است. حالا با این شرایط درحالی که مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان مدعی است طی چند سال گذشته، زیستگاه وحوش لرستان احیا شده و شرایط برای تکثیر پلنگ‌ها به عنوان یکی از ذخایر مهم جانوری ایران فراهم شده است، نماینده مردم سلسله دلفان در مجلس با رد اخبار مثبت ارائه شده از سوی محیط زیست، از وضعیت اسف‌بار زیستگاه‌های جانداران لرستان و قتل عام گونه‌های ارزشمند پرده بر می‌دارد. مسئله‌ای که حالا این گربه‌سانان را در نبود طعمه به سمت دامداری‌ها و مناطق مسکونی کشانده است.

نویسنده: میترا شهبازی

هر چند روز یکبار خبرهایی در خصوص حمله پلنگ‌ها به دامداری‌ها و مناطق مسکونی لرستان منتشر می‌شود. مسئله‌ای که علاوه بر تهدید مردم، اغلب به تلف شدن پلنگ‌ها ختم می‌شود. گربه‌سانی که طی چند سال گذشته، نامش بر سر زبان‌ اغلب مردم افتاده بود و خطر انتقراضش نگرانی بزرگی در خصوص وضعیت زیستگاه‌های جانداران کشور ایجاد کرده بود. حالا دیگر خبری از نگرانی در خصوص انتقراض پلنگ ایرانی نیست و کمتر کسی این روزها نگران این گربه‌سانان است. چرا که کارشناسان محیط زیست مدعی هستند که وضعیت پلنگ ایرانی خوب است و این جاندار ارزشمند احیا شده است. تنها نگرانی و سوالی که وجود دارد، این است که چرا این روزها، ‌به رغم شرایط خوب گفته شده، باز هم پلنگ‌ها برای یافتن طعمه به مناطق مسکونی حمله می‌کنند؟

بی‌توجهی سازمان محیط زیست به جانداران

نکته قابل توجه این است که اگر وضعیت زیستگاه پلنگ‌ها همانطور که مسئولان سازمان محیط زیست اعلام می‌کنند خوب باشد، دلیلی برای حمله این جانداران به دامداری‌ها وجود ندارد. در این رابطه مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان به «جوان» می‌گوید:« حمله پلنگ‌ها به دامداری‌ها از گذشته بوده است و در این خصوص نیز با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست کمک هزینه‌هایی به دام‌داری‌های خسارت دیده اختصاص می‌یابد.»

مهرداد فتحی بیرانوند با تاکید بر اینکه شرایط حیات پلنگ‌ها در لرستان بهبود یافته است، می افزاید:« خوشبختانه در حال حاضر در تمام نقاط استان رد پای پلنگ را می‌بینیم که اینها همگی نتیجه برنامه ریزی، مدیریت و اقداماتی است که طی چند سال اخیر انجام شده است.» به گفته مسئولان در حال حاضر بیشترین تعداد پلنگ‌های خاورمیانه و ایران متعلق به استان لرستان است. از این رو ضروریست با محدودیت در انجام شکار و آموزش‌های متعدد بومیان منطقه، از تلف شدن این ذخایر مهم جلوگیری شود. در این رابطه مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان می‌گوید:« طی چند سال گذشته برنامه‌های آموزشی بسیاری برای مردم برگزار کردیم و اکنون کمتر شاهد تلف شدن این گربه‌سانان به دست مردم هستیم.» این درحالیست که نماینده مردم سلسله دلفان در مجلس به خبرنگار «جوان» می‌گوید:« متاسفانه محیط زیست لرستان وضعیت خوبی ندارد و تمام گزارشات ارائه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست غیر واقعی است.»

علی رستمیان با اشاره به اینکه بارها به مسئولان عالی رتبه محیط زیست همچون ابتکار رئیس سابق این سازمان اعتراض کرده است، ادامه می‌دهد:« متاسفانه محیط زیست لرستان به جای تلاش برای حفظ ذخایر جانداران استان، فقط مشغول فعالیت‌های سیاسی است.» وی ادامه می‌دهد:« حتی این کلاس‌هایی که ادعا می‌شود برای مردم برگزار شده است هم غیر واقعی است.»

تاراج آزادانه محیط زیست توسط شکارچیان

در حال حاضر زیستگاه‌های لرستان از وضعیت اسف‌باری برخوردار هستند و گونه‌های ارزشمند جانداران همواره با تهدیدهای متعددی مواجه می‌شوند. چرا که سازمان حفاظت محیط زیست به قدری در لرستان منفعلانه فعالیت دارد که حتی مردم فرق محیط زیست و بهزیستی را هم نمی‌دانند، نماینده مردم سلسله دلفان در مجلس با بیان مطالب فوق می‌گوید:« از جمله تهدیدهای پیش رو می‌توان به فعالیت آزادانه شکارچیان اشاره کرد. شکارچیانی که با قتل‌عام طعمه‌های پلنگ، حیات این جاندار را به خطر انداخته‌اند.» رستمیان با اشاره به اینکه بسیاری از گونه‌های جانداران ارزشمند لرستان در خطر انقراض هستند، می‌افزاید:« هیچ پایگاه و شکاربانی‌ای در لرستان وجود ندارد و سازمان محیط زیست هم هیچ برنامه‌ای برای مقابله با متجاوزان عرصه طبیعی ندارد.» بر اساس گفته‌های این نماینده مجلس شکار کل، بز کوهی، خوک و ماهیگیری با برق در این استان آزادانه انجام می‌شود و فقدان نیروهایی برای مقابله با شکارچیان، دست آنها را برای به تاراج بردن ذخایر ارزشمند محیط زیست باز گذاشته است.

مسئولان خطر انقراض جانداران را جدی بگیرند

حالا با این شرایط باز هم مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان از وضعیت خوب زیستگاه‌ها می‌گوید. البته فتحی بیرانوند تخریب زیستگاه‌های جانداران استان در سنوات گذشته را تایید می‌کند و می‌گوید:« متاسفانه دست درازی‌های سودجویان به مراتع برای تغییر کاربری زمین‌ها، اختلافات قبیله‌ای و غیره که منجر به آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان می‌شود از دلایلی است که در سال‌های گذشته حیات جانداران این استان به خطر افتاده است.»

آتش سوزی‌هایی که بر اساس گفته کارشناسان بیش از ۹۰ درصد آنها عمدی است و تمام زیستگاه جانداران استان را یک شبه به خاکستر تبدیل می‌کند. بر اساس گفته این مقام مسئول طی سال جاری مجموعا ۵۷ هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی زیر حفاظت نظارت محیط زیست به علت آتش سوزی از بین رفته است که این میزان با افزایش مناطق زیر نظارت سازمان جنگل‌ها به شدت افزایش می‌یابد.

با این شرایط که عوامل انسانی متعددی زیستگاه نه تنها پلنگ، بلکه تمام جاندران لرستان را مورد تهدید قرار می‌دهد، لازم است که سازمان محیط زیست برای حفظ ذخایر ارزشمند جانداران کشور برنامه‌ ریزی جامعی داشته باشد. چرا که به رغم ادعای مسئولان این سازمان در خصوص شرایط مطلوب، حمله متعدد پلنگ‌ها به مناطق مسکونی از دردی بزرگ به نام کاهش شدید دیگر ذخایر جانداران حکایت دارد.

منبع: روزنامه جوان