برگزاری همایش سلامت اجتماعی و ضرورت آن در جامعه در بهزیستی لرستان+تصاویر

همایش سلامت اجتماعی و ضرورت آن در جامعه باحضور مدیرکل بهزیستی لرستان دکتر اسدالله حیدری و دکتر خجسته پور معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی لرستان برگزار شد. به گزارش خبرنگار کشکان دکتر حیدری در این همایش گفت: هر چه فقر اقتصادی و شرایط درآمدی و طبقاتی نامناسب تر […]

همایش سلامت اجتماعی و ضرورت آن در جامعه باحضور مدیرکل بهزیستی لرستان دکتر اسدالله حیدری و دکتر خجسته پور معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی لرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کشکان دکتر حیدری در این همایش گفت: هر چه فقر اقتصادی و شرایط درآمدی و طبقاتی نامناسب تر باشند، پایگاه اجتماعی و اقتصادی افراد در نتیجه وخیم تر است، که این امر باعث می شود سبک زندگی افراد در تمام زمینه ها از جمله سلامت اجتماعی آنان به خطر افتد. بطور کلی عواملی که باعث می شوند تغییرات در وضعیت اقتصادی اجتماعی افراد بر سلامتی تاثیر بگذارد، در سه مقوله مادی، رفتاری و روانی اجتماعی قرار می گیرند.

وی در ادامه افزود: سلامت اجتماعی یعنی داشتن یک جامعه سالم، یعنی فردی که عملکرد خودش را با هنجارهای اجتماعی تطبیق بدهد. سلامت اجتماعی یعنی هر کس که در سریال زندگی اجتماعی قرار می گیرد نقش خودش را به درستی اجرا نماید.
دکتر حیدری گفت: شخصیت آدمی نباید جامعه گریز باشد و باید مبتنی بر ارزش ها و هنجارهای اجتماعی باشد.
دکتر حیدری با بیان اینکه ما هنوز شهرنشین هستیم و به مرحله شهروندی نرسیده ایم اظهار داشت: ما هنوز حقوق شهروندی خود را نمی شناسیم و پیگیری نمی کنیم و در بدترین حالت اینکه دیگران هم نمی خواهند شهروند مطالبه گر باشیم.
دکتر حیدری با بیان اینکه جامعه یک کل معنادار و منسجم است بیان داشت: ما به عنوان یک مدیر، روانشناس، مددکار، جامعه شناس و پزشک باید بفکر سلامت اجتماعی باشیم.

دکتر حیدری گفت: اقدامات خوبی در ارتباط با طلاق به عنوان یک آسیب اولویت دار و ستاره دار که مدنظر مقام معظم رهبری است در استان صورت گرفته است که از آن جمله می توان به افتتاح مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق، ارجاع تمام دعاوی خانواده به مراکز اختصاصی بهزیستی و ایجاد سامانه ثبت الکترونیک طلاق و پانصد هزار نفر خدمت پیشگیرانه در ارتباط با آسیب اجتماعی و معلولیت ها اشاره کرد که می تواند در راستای سلامت اجتماعی تعریف شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان نیز در این همایش گفت: سفره سلامت اجتماعی باید از سیاست جدا شود.

دکتر حبیب‌الله خجسته‌پور اظهار کرد: سلامت اجتماعی یکی از موضوعات روز جهان است و پردازش به آن بسیار بااهمیت است.

وی با اشاره به اینکه در دین اسلام نیز به بحث سلامت و بهداشت تأکید شده است، اضافه کرد: تا زمانی که از دو نعمت سلامت و امنیت بهره‌مند هستیم قدر آن را نمی‌دانیم.

خجسته‌پور ادامه داد: باید با شناخت این دو نعمت در جهت گسترده کردن میزان تأثیرگذاری آنها اقدام کنیم و به دنبال احیای شعار پیشگیری بهتر از درمان است، باشیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با اشاره به اینکه لرستان جزو ۵ استان امن کشور است، خاطرنشان کرد: اگر احساس امنیت در این استان حس نمی شود به خاطر این است که چون از این نعمت بهره‌مندیم آن را حس نمی‌کنیم.

وی یادآور شد: باید در کنار اقدامات قهری، موضوعات سلامت اجتماعی را سرلوحه همه وظایف انسانی خود قرار دهیم.

خجسته‌پور با تأکید بر تلاش در جهت تأمین و تعمیق سلامت اجتماعی، افزود: در طرح تقسیم کار ملی اقدامات خوبی در این خصوص درنظر گرفته شده است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت: علیرغم اینکه همه انسان‌ها در قبال جامعه مسئول‌اند و باید در خصوص تأمین سلامت ایفای نقش کنند، دستگاه‌های اداری ازجمله بهزیستی می‌توانند اقدامات خوبی در این خصوص انجام دهند.

وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش در تأمین و تعمیق سلامت اجتماعی افزود: جنبه‌های آموزشی در این خصوص باید تشریح شود و رسانه‌های ما که متولی آموزش به صورت غیرمستقیم هستند باید به نحوی هدایت شوند که سلامت اجتماعی توسعه یابد.

خجسته‌پور با بیان اینکه طلاق، اعتیاد، بزهکاری و سایر آسیب‌های اجتماعی نشأت گرفته از عدم آموزش صحیح در جامعه است، اظهار کرد: ما احساس می‌کنیم که آموزش باید از سن ۷ سالگی و با مواد کتب درسی صورت پذیرد در حالیکه آموزش باید در هر سنی باشد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان یادآور شد: سفره سلامت اجتماعی از سیاست جدا شود چراکه اگر این مهم را با ابزار سیاسی تأمین کنیم به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید.

وی گفت: در بحث سلامت اجتماعی قائل به ایجاد خط‌کشی‌ها نیستیم و همه باید برای حفظ و گسترش آن دفاع کنیم.