پرداخت کامل حقوق و بیمه کلیه کارکنان شهرداری کوهدشت قبل از عید نوروز

مهندس علی نجات نورعلی متولد ۱۳۵۱ در شهر کوهدشت، با ۲۰ سال سابقه ی خدمت در شهرداری دارای لیسانس جغرافیا و فوق لیسانس شهرسازی است. نورعلی توسط مردم به عنوان نفر اول انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر کوهدشت وارد این شورا شد و با رأی اعضای شورای شهر کوهدشت پس از ۲ سال و […]

مهندس علی نجات نورعلی متولد ۱۳۵۱ در شهر کوهدشت، با ۲۰ سال سابقه ی خدمت در شهرداری دارای لیسانس جغرافیا و فوق لیسانس شهرسازی است. نورعلی توسط مردم به عنوان نفر اول انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر کوهدشت وارد این شورا شد و با رأی اعضای شورای شهر کوهدشت پس از ۲ سال و یک ماه عضویت در شورا از تاریخ ۲۰/۷/۹۴ به عنوان شهردار کوهدشت انتخاب شد که تا امروز ادامه دارد.

با او در خصوص عملکرد شورای شهر و شهرداری کوهدشت در طول دوره چهارم به گفتگو نشسته ایم که از مقابل دیدگان نکته سنج شما مخاطبان فهیم می گذرد.

ابتدا نظر مهندس نورعلی را در خصوص اعضای شورای شهر چهارم کوهدشت و عملکرد آن ها جویا شدیم.

وی در پاسخ به این پرسش گفت: شورای چهارم یک شورای تقریباً تجربی و نیمه تخصصی بود. برخی از اعضا تجربه داشتند،  برخی مثل من تجربه داشتند و برخی نیز تخصصشان مسائل حقوقی بود.

این شورا به زعم من برجسته تر از سه دوره قبلی شورا کار کرد. همراهی ویژه با شهرداری که موجب شد شهرداری از دوره های قبلی یکی دو قدم پیشرفت بیشتر داشته باشد. ایجاد آهنگ عمرانی در شهر، ایجاد و توسعه ی فضای سبز، نبود هرگونه استخدام، همچنین تعاملات گسترده با مردم در بحث پرداخت عوارضات. به عنوان مثال از افزایش نرخ عوارضات جلوگیری به عمل آمد.

به گمان من رضایتمندی از شورای چهارم بالای ۷۰ درصد است و اگر نارضایتی وجود دارد بیشتر به دلیل مسائل سیاسی و حاشیه ای است.

در خصوص چرایی تغییر شهرداران در دوره ی شورای چهارم مهندس نورعلی اظهار داشت: میانگین انتخاب و تصدی پست شهردار با توجه به وجود شورا و اختلاف سلیقه اعضا در سراسر کشور کم شده است و تقریباً میانگین زیر ۱ و نیم سال است. در خصوص شهرداران کوهدشت شهردار اول(مهندس کرمی) همراهی و همدلی با اکثریت اعضای شورا را نداشت و شهردار دوم (مهندس جافری) نیز بیشتر به دنبال پرکردن رزومه بود.

شهردار کوهدشت در پاسخ به این پرسش که عملکرد شورای چهارم را در دوسال اول که خود نیز عضو آن بودید چگونه ارزیابی می کنید گفت: در این دو سال حاشیه بر متن غلبه داشت و به جای اصل موضوع و وظایف قانونی به بیشتر دنبال حاشیه بودیم. در حالی که در دوسال بعد اوضواع تغییر کرد.

نورعلی در خصوص عملکرد مال شهرداری کوهدشت و وضعیت درآمدی آن در دوره شورای چهارم اظهار داشت:  با توجه به ثابت بودن نرخ عوارضات به خصوص در دو سال آخر (نیمه دوم ۹۴ تا کنون) آهنگ درآمدی ما رو به رشد بوده است. در این راستا لایحه تخفیف و تقسیط عوارضات تهیه و به تصویب شورا  رسیده است. به جز خسارت سیل که ۱ و نیم میلیارد تومان بود و در جای خود هزینه شد مابقی درآمد ما مطابق همان روند قبلی بوده است اما تفاوت کار و مسأله ی بسیار مهمی که رخ داده هزینه کردن اعتبارات عمرانی ملی و استانی در حوزه عمران بر خلاف روند گذشته است. همچنین کلیه درآمدهای شهرداری که از مردم وصول شده مطابق برنامه بودجه که قرار بوده ۶۰ درصد هزینه های جاری و ۴۰ درصد عمرانی باشد برای اولین بار در تاریخ شهرداری کوهدشت به صورت ۵۰-۵۰ هزینه شده است.

شهردار کوهدشت در ارتباط با اقدامات عمرانی این ارگان بیان داشت: برای نخستین بار در تاریخ شهرداری کوهدشت، ۲۰۰۰ تن قیر خریداری شده است. بر این اساس تا کنون حدود ۲۲۰۰۰ تن آسفالت وارد شهر شده و با اولویت حاشیه ها کار شده است. همچنین تا کنون ۱۸ کیلومتر جدول گذاری داشته ایم باز با اولویت کار در حاشیه های شهر. نصب ۳۵۰ الی ۴۰۰ پل فلزی و بتنی به صورت تعمیر، ترمیم، نصب و تعویض که برای اولین بار در شهر است. آسفالت بافت های قدیمی شهر بعد از ۱۵ سال برای اولین بار مثل بهشت زهرا و صنوف آلاینده، حل ترافیک شهر با یک چشم انداز حداقل ۱۰ ساله، از ۶ چراغ راهنمای شهر که طی ۱۵ سال نصب شده ۲ مورد آن در چهارراه آزادگان و جهاد شنالی در زمان شهرداری اینجانب بوده است، حذف میادین با گره ترافیکی مثل آزادگان و اصلاح هندسی میدان توحید و تغییر المان آن، اصلاح بلوار بین میدان امام(ره) و شهدا در راستای روانسازی ترافیک، پوشش کانال های اصلی مانند انتهای خیابان بوعلی و فردوسی، اضافه کردن ۴۰۰ متر به کانال مرکزی شهر از شمال و جنوب جهت جلوگیری از بروز سیلاب در فصل بارندگی، موزاییک فرش برای اولین بار بر اساس برنامه مناسب سازی سازمان بهزیستی که در همین راستا خیابان صاحب الزمان (عج) خیابان بدون مانع نامگذاری شده است. نکته مهم این که ما کارهای عمرانی را از اقدامات زیربنایی شروع کردیم. به عنوان مثال کارخانه شن و ماسه و آسفالت را بعد از تعطیلی ۶ ساله راه اندازی کردیم. در حال حاضر ما از خرید ماسه بی نیاز هستیم و در زمینه راه اندازی ماشین آلات عمرانی هیچ دوره ای اینقدر پویا نبوده ایم.

عضو شورای شهر چهارم و شهردار فعلی کوهدشت در خصوص عملکرد شهرداری کوهدشت در حوزه خدمات شهری گفت: ما برای نخستین بار بحث برون سپاری خدمات شهری را مطرح و عملیاتی کردیم و هم اکنون کار در این حوزه توسط شرکت های پیمانکاری صورت می گیرد.

برای نخستین بار کار جمع آوری زباله ها را ۲۴ ساعت یک بار کرده ایم. قبلاً هر ۴۸ ساعت یک بار این کار صورت می گرفت.

سایت زباله در منطقه ی خوشناموند برای نخستین بار ساماندهی شده است و هر هفته یکبار کار دفن و دپوی زباله ها در آن صورت می گیرد. همچنین جاده ی دسترسی به آن شن ریزی شده است. بحث جابجایی این سایت در صلاحیت محیط زیست و منابع طبیعی است.

در خصوص معضل سد معبر مهندس نورعلی بیان داشت: ایجاد بازارچه های خرید میوه جهت رفع سد معبر یکی از اقدامات صورت گرفته در زمینه رفع سد معبرهاست. در حال حاضر ۷۰ درصد مشکل سد معبر را حل کرده ایم. متأسفانه بیکاری و روی آوردن مردم ما به دستفروشی موجب شده سد معبر پابرجا باشد و بلکه افزایش یابد. در همین راستا خیابان بازارچه نیز به زودی پیاده راه سازی شده و ورود هرگونه وسیله نقلیه به آن ممنوع می شود.

شهردار کوهدشت در ادامه گریزی به وضعیت فضای سبز شهر کوهدشت و اقدامات صورت یافته در این حوزه زد و افزود: در بحث فضای سبز به صورت محدود توسعه داشته ایم. ضمن اینکه تغییر کاربری فضاهای سبز را در در ۴ سال گذشته مطلقاً نداشته ایم حدود ۲ هکتار نیز به این بخش اضافه کردیم که بی سابقه است. این افزایش به صورت ۴ بستان در کوی پاسداران است. همچنین ۲ هکتار دیگر افزایش در برنامه داریم که قرارداد احداث پارک آن با پیمانکار منعقد شده است. با توجه به کمبود آب مشکلاتی را برای تأمین آب فضای سبز داشته ایم که آبفا در این زمینه همکاری لازم را داشته است. در این رابطه برای اولین بار پیمانکار در حال مطالعه تفکیک آب شرب از آب فضای سبز است.  در طول چهار سال اخیر ۶ هزار اصله درخت در شهر غرس شده است و برای امسال نیز ۸۰۰۰ اصله خریداری شده است. برای اولین بار سایت پرورش گل و گیاه را در محل کشتارگاه سابق ایجاد نموده ایم. تأسیس سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کوهدشت با بودجه ی مستقل اقدام صورت گرفته ی دیگر است. استفاده از گونه های سازگار با اقلیم فعلی کم آب کوهدشت و احیای پارک ها و درمان درختان بیمار از طریق برنامه هرس و … در مجموع در ۱۰ سال گذشته تنها شهرداری هستم که توانسته ام ۲ تا ۳ هکتار به فضای سبز شهر اضافه کنم.

مهندس نورعلی در خصوص اقدامات صورت گرفته شهرداری کوهدشت در بخش های حمل و نقل عمومی، مبلمان و زیباسازی و فرهنگی و هنری گفت:  در خصوص حمل و نقل تمرکز اقدامات بر روی حل معضل بزرگ ترافیک بوده است. همچنین جلوگیری از افزایش نرخ کرایه تاکسی. در بحث مبلمان و زیباسازی شهر نیز رنگ آمیزی بلوارها و میادین، نصب تلویزیون شهری و ۴ آب نما در نقاط مختلف شهر،  چراغانی کردن معابر و  رنگ آمیزی و نقاشی دیوارها مثل کتابخانه عمومی شهدا از اقدامات صورت گرفته است. در خصوص فعالیت های فرهنگی و هنری نیز همیشه حمایت از هنرمندان را در دستور کار داشته ایم. نصب پرچم ۳۱ متری در چهارراه پمپ بنزین(الله اکبر) و تغییر آن به مناسب های مختلف، همچنین حمایت از برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی مثل بازسازی واقعه ی غدیر و عملیات کربلای ۲ و… از اقدامات فرهنگی صورت گرفته است.

نورعلی در ارتباط با ساماندهی نیروی انسانی شهرداری کوهدشت بیان داشت: در دوران فعالیت خود از هرگونه استخدام جلوگیری به عمل آوردیم. همچنین از به کارگیری و حضور افراد غیرمرتبط در پشت میزهای تخصصی خودداری کردیم. به روز کردن بیمه کارکنان به عنوان اولین شهرداری در سطح کشور از افتخارات ماست. در بحث حقوق کارکنان نیز تنها شهرداری استان هستیم که قبل از عید حقوق معوقه تمام کارکنان رسمی و شرکتی را به طور کامل پرداخت کرده ایم.

شهردار کوهدشت در تشریح وضعیت حوزه ی شهرسازی نیز اظهار داشت: در حوزه ی شهرسازی خیلی از قانون های بلااجرا به اجرا درآمده است. از جمله ضوابط طرح های تفصیلی و جامع.

تا ۸۰ درصد از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری به عمل آمده است. بافت شهر کوهدشت یک بافت نامنظم است که تغییر آن مستلزم اعتبارات کلان و ملی است. در دوران شهرداری اینجانب بازنگری طرح جامع بعد از ۱۳ سال کلید خورده است. در بازنگری تطبیق طرح های جامع و تفصیلی، ساماندهی کاربری های غیرمرتبط و ناسازگار با دیگر کاربری ها، پر کردن حفره های خالی شهر، ایجاد تعادل بین کاربری ها و فضای سبز، تعدیل بافت های ریزدانه، معابر غیرقابل نفوذ و ساماندهی نقاط دچار عدم استحکام که اکثر آن ها در سکونت گاه های غیررسمی است، در ستاد ساماندهی بازآفرینی شهری برای اولین بار مطرح شده و در حال پیگیری است. از جمله انتهای بوعلی و فردوسی، شهرک نادی و پیشنهاد الحاق شهرک های امام (ره) و نادی به شهر در الگوهای بازنگری طرح جامع که بستگی به تأیید مراجع ذی صلاح و شورای عالی شهرسازی دارد.

و سخن پایانی آقای شهردار: چنانچه شهرداران پیشین تلاش می کردند و شوراها هماهنگ می شدند، شهر کوهدشت این وضعیت را نداشت. اگر مردم در پرداخت عوارضات و رعایت مسائل شهری تلاش کنند کوهدشت پتانسیل تبدیل و ارتقا به یک شهر ایده آل را دارد. اینجانب با تمام توان و به صورت تمام وقت تلاش کرده ام و از همکاران و شورای شهر طلب کمک کرده ام.

به قضاوت خودم در مجموع از دیگر شهرداران ۲۰ سال گذشته موفق تر عمل کرده ام و قضاوت اصلی را به مردم می سپارم. دلیل این سخنم اقدامات زیربنایی صورت گرفته است.  در تمام حوزه ها کار شده است که البته حوزه ی عمرانی نمود بیشتری داشته و در اولویت قرار داشته است.

با این حال باز شرمنده مردمیم و حق مردم را بیشتر از این ها می دانیم. چرا که آن ها هم به عنوان عضو شورا و هم به عنوان شهردار به حقیر اعتماد کردند. از اعضای محترم شورای شهر چهارم کوهدشت تشکر میکنم چراکه پیشرفت خود را مدیون عملکرد و اعتماد آن ها می دانم.

 

گفتگو و عکس: مهدی دوست محمدی