بررسی اجمالی مسائل شهری کوهدشت در گفتگو با یک کارشناس عمران و سازه

مهندس حاج شاهپور مهدی پور کارشناس ارشد عمران گرایش سازه، عضو سازمان نظام مهندسی استان لرستان، مدیر عامل شرکت عمران گستر غرب، استاد و مدرس دانشگاه آزاد و دانشگاه جویندگان علم شهرستان کوهدشت است. پایگاه خبری کشکان با توجه به نزدیک شدن به ایام  پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفتگوی کوتاهی را […]

مهندس حاج شاهپور مهدی پور کارشناس ارشد عمران گرایش سازه، عضو سازمان نظام مهندسی استان لرستان، مدیر عامل شرکت عمران گستر غرب، استاد و مدرس دانشگاه آزاد و دانشگاه جویندگان علم شهرستان کوهدشت است.

پایگاه خبری کشکان با توجه به نزدیک شدن به ایام  پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفتگوی کوتاهی را در خصوص مسائل مختلف حوزه ی شهری با ایشان انجام داده که از نظر می گذرد.

۲–  به نظر شما چقدر ضرورت دارد که متخصصین فن در حوزه مسایل شهری و شهرسازی وارد شورای شهر شوند؟

کار را باید به کاردان و کارشناس خودش سپرد و هر کسی که کارشناس فن عمران و ساخت و ساز باشد مسلماً در زمینه عمران؛ شهرسازی و مبلمان شهری مفیدتر واقع می شود.

۳خلاصه ای از وظایف قانونی اعضای شورای شهر را برای مخاطبان ما بیان بفرمایید.

در قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵وظایف شورای اسلامی در ۳۳ بند ذکر شده است که مهمترین آنها عبارتند:

١- انتخاب شهردار

٢- برسی و شناخت کمبودها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و غیره

٣-نظارت بر حسن اجرای مصوبات و طرح های مصوب در امور شهرداری

۴-نظارت بر امور بهداشت حوزه شهری

۵-نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری

و…

۴شورای شهر در شهرستان های کوچک تا کنون تا چه حد توانسته است به اهداف خود نزدیک شود؟

اهداف شوراها بر می گردد به رضایت مردم که اگر از من سوال شود به عنوان یک شهروند جواب این است در شهر کوهدشت به اهدافی که مد نظر شهروندان است فعلا نرسیده و تا آن فاصله زیادی داریم که انشاالله با تخصصی شدن شوراها می توانند حدوداً به اهداف خود نزدیک شوند.

۵به نظر شما چه عواملی موجب انحراف شورای شهر از وظایف اصلی خود شده است؟

از این منظر به عنوان یک شهروند نظرم این است، سیاسی کاری و سیاسی بودن افراد ترجیح داده شده بر تخصص و کار کارشناسی و در مرحله دوم قبیله گرایی

۶عملکرد شورای شهر کوهدشت را در چهار دوره گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

من به عنوان یک شهروند متوجه این مسأله شده ام که دوره اول خیلی کارهای زیر بنایی برای این شهر انجام شد و زیرساخت های اصلی و خرید زمین برای گورستان؛ خرید زمین برای فضای کسب و کار صنوف آلاینده و خرید زمین برای احداث پارک و در دورهای سوم و چهارم خدماتی بر روی این ها انجام شده و در دوره حاضر که رو به پایان می باشد خیلی کارهای اصولی و مهندسی انجام شده است. مثل حدوداً چهارصد پل غیر اصولی به اصولی تبدیل شده و خدمات آسفالت و زیرساخت آسفالت و مقدا ر زیادی مبلمان شهری کار شده و خدمات دیگری هم انجام شده است که جای تشکر دارد.

۷تعامل سازنده بین شهرداران و شورای شهر مرهون چه عواملی است؟

اگر ما شهروندان شهر بتوانیم یک شورای شهر متخصص و متعهد را انتخاب بنماییم نتیجه آن می تواند انتخاب یک شهردار با تجربه و متخصص باشد. اگر شورا و شهرداری با هم تعامل سازنده داشته باشند می توانیم به یک بیلان کاری خوب برسیم که سودمند برای تمام شهروندان باشد.

۸آیا شهرداران کوهدشت تا کنون بر اساس شایستگی انتخاب شده اند؟

جواب این سوال را باید کسانی بدهند که شهردار را انتخاب کرده اند و مردم به آن ها اعتماد نموده اند و خود مردم باید قضاوت کنند.

۹آن ها (شهرداران) تا کنون تا چه حد به وظایف خویش عمل کرده اند؟

به نظر من هر کسی که سکاندار شهرداری می شود می خواهد با تمام وجود کار کند تا شهری زیبا و لایق شهروندان درست شود و چنانچه تخصص این کار را داشته باشد میتواند نتیجه بهتری بدست آورد. البته شهرداران بومی تا کنون بهتر عمل کرده اند.

۱۰دیدگاه شما در خصوص وضعیت فعلی شهر کوهدشت در حوزه مسایل شهری از جمله فضای سبز،عمران،آسفالت معابر،سد معبر و… چیست؟

وضعیت فعلی شهر در حوزه فضای سبز ضعیف است. چونکه سرانه فضای سبز پایین و از نظر آسفالت و زیرساخت آن خوب و از نظر معابر و سد معبر رضایت بخش می باشد. در بقیه ی حوزه ها مثل خدمات شهری باید کار بیشتری صورت بگیرد. از نظر اقدامات عمرانی نیز اخیراً اقدامات فراوان و شایان توجهی صورت گرفته است.

۱۱آیا وضعیت فعلی را در شأن شهروندان کوهدشتی می دانید؟

بنده هم عضوی از شهروندان این شهر می باشم. اگر شهروندان به موقع  عوارض شهری خود را پرداخت بنمایند این حق را دارند که از شهرداری بابت حق خود مطالبه ای داشته باشند. از طرفی مردم بر گردن دولت حقوقی دارند. اگر کم کاری می بینیم چون شهرداری نهادی خودگردان است و در حد توان خود و درآمدش خدمات به شهروندان می رساند. مضافاً اینکه درصد بالایی از درآمد شهرداری ها صرف هزینه های جاری و حقوق پرسنل می شود.

۱۲اگر شما عضو شورای شهر کوهدشت یا شهردار این شهر بودید برای بهبود زندگی شهری شهروندان چه می کردید؟

در این صورت تلاش می شد طرح های عمرانی و کارشناسی شده در دستور کار شورا قرار گیرد که با مصوب کردن آنها بتوان طرح جامع در مورد مبلمان شهری در کوهدشت را به مرحله اجرا درآورد. اگر این کار محقق شود در شهروندان رضایت مندی بیشتری ایجاد خواهد شد. همچنین در بحث خدمات شهری، فضای سبز، کمربند شهر و… با اولویت مناطق محروم تر شهر برنامه ریزی و تلاش بیشتری صورت می گرفت.

 

گفتگو، عکس و طرح: گروه گفتگو و تصویر پایگاه خبری کشکان