با تصویب مجلس شورای اسلامی، افزایش یارانه نقدی و سود سهام عدالت در سه ماهه اول92 ممنوع شد

  نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزایش پرداخت یارانه نقدی و سود سهام عدالت در سه ماهه اول سال 1392 را ممنوع کردند. در زمان بررسی لایحه بودجه سه‌دوازدهم سال 1392 نمایندگان به بند الحاقی رأی دادند که براساس آن، در سه ماهه اول سال 1392 پرداخت یارانه نقدی و سود سهام عدالت مازاد بر سه […]

236

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزایش پرداخت یارانه نقدی و سود سهام عدالت در سه ماهه اول سال 1392 را ممنوع کردند.

در زمان بررسی لایحه بودجه سه‌دوازدهم سال 1392 نمایندگان به بند الحاقی رأی دادند که براساس آن، در سه ماهه اول سال 1392 پرداخت یارانه نقدی و سود سهام عدالت مازاد بر سه دوازدهم سال 1391 ممنوع است و تخطی از این حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی دولت محسوب می شود.

همچنین نمایندگان مجلس در ادامه با تصویب بند الحاقی دیگری مقرر کردند هر نوع پرداخت مازاد بر سه‌دوازدهم ردیف‌ها و مبالغ متناظر با مجوزها و احکام قانون بودجه سال 1391 و اصلاحیه‌های بعدی آن از هر محل، اعم از ایجاد بدهی و تعهد پرداخت بعد از سه ماهه اول 1392 یا دریافت علی‌الحساب، تنخواه و نیز استقراض در هر شکل آن در سه ماهه اول 1392 ممنوع است و تخطی از این حکم نیز تصرف غیرقانونی در اموال دولتی محسوب می‌شود.

تصویب تنظیم لایحه بودجه براساس سه دوازدهم
نمایندگان قبل از بررسی این دو بند الحاقی، ماده واحده لایحه سه‌دوازدهم را که براساس آن به دولت اجازه داده شد در سه ماهه اول 1392، مطابق احکام و جداول قانون بودجه کل کشور و اصلاحات بعدی آن بر مبنای سه دوازدهم ارقام مصوب آن با رعایت سایر قوانین و مقررات عمل کند، تصویب کرده بودند.

پس از آنکه پیشنهاد تنظیم و تصویب این لایحه براساس دو دوازدهم رأی نیاورد، نمایندگان با تنظیم و تصویب این لایحه بر اساس سه ماهه اول سال 92 که پیش از این دولت و کمیسیون برنامه و بودجه نیز با همین روال موافقت کرده بودند،‌ موافقت کردند.

بر این اساس، نمایندگان مقرر کردند و به دولت اجازه دادند در سه ماهه اول سال 1392 مطابق با احکام و جداول قانون بودجه سال 1391 کل کشور و اصلاحات بعدی آن بر مبنای سه دوازدهم ارقام مصوب آن با رعایت سایر قوانین و مقررات عمل کند.

بدین ترتیب، نمایندگان با 204 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر، با بررسی لایحه بودجه سه‌دوازدهم، با عنوان لایحه اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در سه ماهه اول سال 1392 موافقت کردند.

 تنخواه 41 هزار میلیارد تومانی
با پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه و تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه دوازدهم ارقام مصوب لایحه بودجه سال 91 به عنوان تنخواه برای دریافت ها و پرداخت های دولت در سه ماهه اول سال92 به دولت اختصاص داده شد.

بر اساس این ماده واحده به دولت اجازه داده می شود در سه ماهه اول سال 92مطابق احکام و جداول قانون بودجه سال 1391 کل کشور و اصلاحات بعدی آن بر مبنای سه دوازدهم ارقام مصوب آن با رعایت سایر قوانین و مقررات عمل نماید.

رقم بودجه سال 1391 ، 164 هزار میلیارد تومان بود که 144 هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای عمومی و 20 هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای اختصاصی است.

سه دوازدهم بودجه سال 91 که قرار است دولت به عنوان تنخواه برای سه ماهه ابتدای سال 92 دریافت کند 41 هزار میلیارد تومان است. همچنین دولت قرار است هزینه مربوط به انتخابات و همچنین افزایش حقوق و دستمزد کارکنان را از طریق همین 41 هزار میلیارد تومان پرداخت کند.