«سد معشوره» آرمان مردم کوهدشت در معرض نابودی/ واکنش نماینده ی خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

یک منبع آگاه، اطلاعاتی در خصوص سد معشوره کوهدشت و سرنوشت آن به خبرنگار کشکان داده است که مطابق این اطلاعات و داده ها اختصاص ۲۷۱ میلیون متر مکعب آب سد به بخش کشاورزی کوهدشت که جزو مصوبه اصلی سد است، با لابی گری نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تقریبا” […]

۱۳۹۵۰۸۰۷۰۹۳۳۱۴۴۸۵۹۰۴۲۱۶۴

یک منبع آگاه، اطلاعاتی در خصوص سد معشوره کوهدشت و سرنوشت آن به خبرنگار کشکان داده است که مطابق این اطلاعات و داده ها اختصاص ۲۷۱ میلیون متر مکعب آب سد به بخش کشاورزی کوهدشت که جزو مصوبه اصلی سد است، با لابی گری نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تقریبا” توسط وزارت نیرو منتفی شده است.

کارشناسان و بازرسان وزارت نیرو گفته اند به لحاظ برق- آبی شدن سد صرفا” ۵۰ میلیون متر مکعب آب آن به حوزه کشاورزی کوهدشت تخصیص داده می شود که آن هم به لحاظ عدم توجیه اقتصادی بدون شک توسط کمیته های فنی و شورای عالی آب منتفی می گردد.

با این وضع آرزوی به حق و دیرینه مردم کوهدشت که غالباً از قشر فقیر و کشاورز هستند در معرض تضییع و نابودی کامل قرار گرفته است. مساله ای که مطالبه و پیگیری عمومی توسط مردم، سازمان های مردم نهاد، نماینده ی کوهدشت و مساعی نمایندگان دولت در استان را می طلبد.

بزرگ‌ترین چالش ما در بحث آب شرب و کشاورزی در شهرستان کوهدشت است
خبرگزاری تسنیم آخرین اظهار نظر استاندار لرستان در خصوص سد معشوره و بحران آب در کوهدشت را چنین قلمی نمود:

استاندار لرستان در مراسم افتتاح پنج پروژه آب‌رسانی روستاهای لرستان که در روستای طالقان خرم‌آباد برگزار شد اظهار داشت: بزرگ‌ترین چالش ما در بحث آب شرب و کشاورزی در شهرستان کوهدشت است.
هوشنگ بازوند عنوان کرد: امیدوارم مصوبه دولت که سد معشوره است و هم‌اکنون بلاتکلیف مانده عملیاتی شود.

استاندار لرستان همچنین در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه سد معشوره حتما اجرایی می شود، افزود: وزارت نیرو با حجم ۵۰ میلیون مترمکعب موافقت کرده است که ما زیر بار این توافق نمی رویم.

بازوند با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی قبول نمی کنیم حجم سد ۵۰ میلیون مترمکعب باشد، تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که بخش برق آبی سد حذف شود و حجم آن ۱۳۵ میلیون مترمکعب باشد.

وی با تاکید بر اینکه این حجم صرفا برای کشاورزی باید باشد، افزود: الان دعوای ما با وزارت نیرو بر سر رساندن حجم سد به ۱۳۵ میلیون مترمکعب است.

این اظهارات استاندار لرستان و اظهارات پیشین نماینده ی کوهدشت و رومشکان در مجلس که با برشمردن منافع جمعی سد معشوره برای هر سه شهرستان حوزه کشکان رود، از نمایندگان حوزه های انتخابیه پلدختر و چگنی خواسته است در مسیر اجرایی شدن این پروژه سنگ اندازی نکنند نشانگر قرار گرفتن پروژه سد معشوره در مرحله ی تصمیم گیری نهایی در وزارت نیرو و شواری عالی آب است.

انتقاد نماینده ی خوزستان در مجلس خبرگان رهبری از احداث سد روی رودخانه کرخه و پرده برداشتن از یک واقعیت تلخ!

در همین حال روزنامه همشهری مورخ ۲۰ آبان ماه ۹۵ از انتقاد نماینده ی خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز از احداث سد روی رودخانه کرخه خبر داد.

این نماینده ی مجلس خبرگان آنگونه که اظهار داشته ۴۵ دقیقه با وزیر نیرو مذاکره تلفنی داشته که طی این تماس چیت چیان از احداث سد بر روی رودخانه کرخه برای انتقال ۵۰ میلیون مترکعب!!! با اسرار نمایندگان لرستانی و رئیس جمهور پرده برداشته است!!!

img_20161114_235529

امام جمعه ی موقت اهواز دلیل احداث این سد از نظر وزیر نیرو را کاهش بیکاری در لرستان دانسته و بیان داشته آمار بیکاری در خوزستان بیش از لرستان است!!!

اظهارات وی مؤید ادعای ما مبنی بر کاهش سهم کشاورزی کوهدشت از آب سد معشوره از ۲۷۱ میلیون متر مکعب به ۵۰ میلیون متر مکعب است که همانطور که گفته شد به دلیل عدم توجیه اقتصادی دور از دسترس است و نیازی نیست حضرتشان از این بابت دل مشغولی داشته باشند!

img_20161114_235543

«دبه» وزارت نیرو

«دبه» وزارت نیرو برای تخصیص آب به سد معشوره آنجا روشن می‌شود که ابتدا قرار بود این سد با حجم ذخیره آب ۱.۶ میلیارد مترمکعب ساخته شود و گفته می‌شد که برای اجرای آن مجوز تخصیص میزان ۲۷۱ میلیون مترمکعب آب از رودخانه کشکان ابلاغ‌شده است.

حالا استاندار لرستان از توافق برای احداث سد با حجم ذخیره آب ۱۳۵ میلیون مترمکعب خبر می‌دهد درحالی‌که وزارت نیرو با همین میزان نیز موافقت نکرده و می‌گوید سد با حجم ذخیره آب ۵۰ میلیون مترمکعب احداث شود.

برای اینکه به مقایسه‌ای درست درزمینهٔ کاهش حجم ذخیره آب این سد دست پیدا کنیم بهتر است بدانیم که سد مروک ۵۵ میلیون مترمکعب حجم ذخیره آب، سد ایوشان ۵۲ میلیون مترمکعب، سد حوضیان الیگودرز ۳۲ میلیون مترمکعب حجم ذخیره و سد تاج امیر ۸.۵ میلیون مترمکعب حجم ذخیره آب دارد، گویا سهم لرستانی‌ها از سدسازی همین آبگیرهای کوچک است، استانی که مسئولان می‌گویند خروجی آب آن میلیاردی است!

ضرورت مقابله استاندار و نمایندگان لرستان در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با جوسازی و لابی گری مسئولان خوزستان

با وضع موجود ضرورت دارد نمایندگان لرستان در مجالس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به خصوص در حوزه های کشکان رود دست از اختلاف نظر برداشته و با همراهی استاندار لرستان مانع از دست یابی مسئولان خوستان به اهداف غیرمسئولانه و خارج از منطق و اصول انسانی خود شوند.

چگونه است که سال ها خوزستان در سکوت و انفعال مسئولان لرستان بدون دلیل از آب فراوان رودخانه های کشکان و سیمره بهره مند شده و موجب گسترش روزافزون فقر و مهاجرت در استان همجوار لرستان شده است؛ حال نیز اینگونه طلبکارانه حق خویش را در سرزمین دیگری که گرفتار انواع بحران ها و آسیب های اجتماعی ناشی از فقر و بیکاری شده است جستجو می کند؟!!!

حاشا به غیرت مسئول و مدیر و نماینده ای در لرستان که اجازه ی ادامه ی این سوء استفاده ی تاریخی را بدهد.

مسئولان لرستان نیک می دانند که سرنوشت بخش عظیمی از جمعیت استان که گرفتار فقر و بیکاری با آمار بالای ۴۰ درصد هستند به احداث این سد بسته است.

شب و روزتان را چگونه می گذرانید؟

زمانی که فرزندان کوهدشت

در راهروهای مترو

یا پیاده روهای ۱۵ خرداد

با درآوردن شکلک

و خنداندن عابران

روزگار می گذرانند…

آن ها برای اندکی لبخند زورکی

گاه میان کلماتشان

واژه های جالبی به کار می برند

واژه هایی که هر کدام پتکی است

بر پیکر بی مسئولیتی ما

بازی، شادی، هری أر سری* برای بچه ها…

 

*منظور «گِل بر سر شدن» است و کنایه از اوج ناکامی و تیره بختی