کلید تدبیر درب کتابخانه های لرستان را باز نکرد!

مجید بیرانوند/ کشکان: حدود بیش از سه سال از عمر دولت تدبیر و امید گذشته است و چند ماهی بیشتر به پایان دولت اول فرصت باقی نمانده است. دولتی که با شعار تغییر و حمایت از شایستگان بر مصدر امور نشست تا نظمی نو درافکند و طرحی تازه بیاراید. از سوی دیگر چهارمین هفته کتاب […]

img_20161112_185751

مجید بیرانوند/ کشکان:

حدود بیش از سه سال از عمر دولت تدبیر و امید گذشته است و چند ماهی بیشتر به پایان دولت اول فرصت باقی نمانده است. دولتی که با شعار تغییر و حمایت از شایستگان بر مصدر امور نشست تا نظمی نو درافکند و طرحی تازه بیاراید.
از سوی دیگر چهارمین هفته کتاب در دولت تدبیر و بیست و چهارمین هفته کتاب جمهوری اسلامی نزدیک است. هفته ای که علت نامگذاری آن به کتاب و کتابخوانی توجهات مقامات محترم فرهنگی و از جمله مقام معظم رهبری بود.

کتاب در فرهنگ دینی و اسلامی ما نقش بسیار سترگ و پر اهمیتی دارد تا جایی که معجزه حضرت خاتم نیز “کتاب” بود و اولین آیه نازل شده بر پیغمبر نیز “اقرا” بود. دینی سراسر تکریم و تعظیم برای خواندن و مطالعه. از سوی دیگر انقلاب اسلامی ایران به رهبری پیر خمین نیز “شعار فرهنگ و دغدغه فرهنگ” داشت و رویکرد فرهنگی انقلاب ما با سایر انقلابات معاصر جهان مادی متفاوت بود.

هفته کتاب فرصتی است تا دعوت کنیم مردم را به مطالعه و خواندن. دولت تدبیر نیز در عرصه فرهنگ با سیاست های فرهنگی مدبرانه خود فضای فرهنگی را برای اهالی فرهنگ و ادب فراختر از همیشه گشوده است اما افسوس و صد افسوس که حوزه فرهنگ عمومی لرستان و کتابخانه های استان لرستان بهره ای از این فضای باز فرهنگی نبرد و انتصاب سرپرستانی از جریان رقیب دولت تدبیر و امید و غیر بومی، کام جامعه فرهنگی و دوستداران کتاب را تلخ نموده است. سرپرستانی که طبق قانون نباید بیش از سه ماه در مصدر امور باشند، لکن در سکوت و خاموشی سازمان های نظارتی و حسابرسی به ادامه فعالیت مشغولند.
رکود و درجازدگی کتابخانه های عمومی در این سه سال و اندی که از عمر دولت گذشته، سبب شده وضعیت کتابخانه های استان وخیم تر از گذشته شود و پروژه های عمرانی این نهاد در گذر بی توجهی به آثار باستانی تبدیل شود.

جامعه فرهنگی استان از مسئولین استانداری لرستان تقاضا دارد که با کلید تدبیر درب کتابخانه ها را بگشایند و نظمی نو درافکنند.