مسولیت کیفری راننده ناظر مرگ دختر دانشجوی ایلامی
سامان دوست محمدی*/ کشکان: مقدمه دیر زمانی است که بی مسولیتی و ترک انجام وظایف قانونی و حتی انسانی از سوی اشخاص و دستگاه های عمومی در استان لرستان، باران این نعمت الهی را به یک ابزار کشنده تبدیل کرده است. هنوز رنج حاصل از مرگ آدرینای هفت ساله به همراه خانواده اش در جریان […]
سامان دوست محمدی*/ کشکان:
مقدمه
دیر زمانی است که بی مسولیتی و ترک انجام وظایف قانونی و حتی انسانی از سوی اشخاص و دستگاه های عمومی در استان لرستان، باران این نعمت الهی را به یک ابزار کشنده تبدیل کرده است. هنوز رنج حاصل از مرگ آدرینای هفت ساله به همراه خانواده اش در جریان سیل کوهدشت بر سینه مان سنگینی میکرد که چهره استان با مرگ فرشته ای دیگر شرمسار و عبوس شد. اما در این میان موضوع قابل طرح، مسولیت مدنی و کیفری اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به قربانیان سیل است؛ در خصوص مسولیت کیفری که موضوع بحث ماست باید گفت که افراد به دو طریق میتوانند در وقوع یک جنایت نقش داشته باشند: ١- مباشرت بدین معنی که جنایت مستقیماً توسط خود مرتکب واقع شود مانند فشردن گلوی دیگری و کشتن وی یا کشتن دیگری با شلیک گلوله ٢- تسبیب در جنایت که عبارت است از ارتکاب جنایت به طور غیر مستقیم و مع الواسطه؛ به عبارتی مرتکب بدون آنکه مستقیماً موجب مرگ دیگری شود با تقصیر خود (درجنایات غیرعمد) موجبات مرگ دیگری را فراهم می کند. برای مثال در یک آبراه که کنار یک منزل مسکونی است زباله های زیادی جمع شده است با بارش باران زباله ها مانع عبور آب شده و سر ریز شدن آب به خانه های اطراف موجب صدمات جسمانی و حتی مرگ افراد می گردد در اینصورت با توجه به تقصیر شهرداری در جمع آوری زباله جنایات حاصله از سیل منتسب به شهرداری است در واقع در خصوص صدمات جسمانی حاصله ازسیل صرفاً مسولیت کیفری ناشی ازتسبیب و محکومیت مقصرین به پرداخت دیه قربانیان قابل طرح است (البته این غیر از مسولیت مدنی ناشی از خسارات وارده به اموال اشخاص است). اکنون در این گفتار به طور خاص به مسولیت کیفری راننده پژو در قبال مرگ دانشجوی ایلامی پرداخته خواهد شد.
در خصوص مسولیت کیفری راننده ناظر مرگ دختر دانشجوی ایلامی دو فرض قابل بررسی است:
فرض اول: امکان انتساب مرگ دختر دانشجو به راننده و متعاقباً محکومیت وی به قصاص یا دیه.
فرض دوم: محکومیت راننده به حبس یاجزای نقدی موضوع قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی مصوب١٣۵۴
در خصوص فرض اول باید گفت که در نظام کیفری ایران ترک فعل (ترک وظیفه) زمانی موجب انتساب مرگ به تارک فعل است که مجموع شرایط ذیل موجود باشد:
١- وظیفه قانونی تارک فعل به اقدام(نه صرفاً وظیفه اخلاقی) مانند پرستاری که با وجود دیدن بیمار در حال مرگ صرفاً نظاره گر موت وی می ماند.
٢- رابطه سببیت عرفی بدین معنی که علت مرگ ترک فعل و خودداری از انجام عمل به موقع باشد که در موضوع مورد نظر ما علت مرگ سیل است نه عدم اقدام راننده، راننده صرفاً میتوانست مانع مرگ شود نه اینکه علت مرگ باشد لذا این شرط در این مورد وجود ندارد
٣- توانایی انجام کار: تارک فعل زمانی در قبال مرگ یا صدمه جسمانی حاصله از ترک فعل مسول است که توانایی و امکان انجام دادن اقدام مورد نیاز را داشته باشد.
۴- سونیت: به معنای خواستن مرگ قربانی که با وجود این شرط تارک فعل به قصاص محکوم می گردد و در صورت عدم وجود سوء نیت اما وجود سایر شرایط مذکور در بند١-٣ تارک فعل صرفاً به دیه محکوم می گردد.
اما درخصوص موضوع مورد نظر ما با توجه به اینکه نه تنها سوءنیتی وجود ندارد (و عدم اقدام راننده صرفاً به خاطر بی مسولیتی و احیانا ترس است) بلکه رابطه سببیت عرفی نیز وجود ندارد لذا فرض انتساب مرگ دختر دانشجو به راننده و نتیجتاً محکومیت وی به قصاص یا دیه منتفی است.
اما در خصوص فرض دوم باید گفت که مطابق ماده ١قانون خوددداری ازکمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی مصوب١٣۵۴”هر کس شخص یا اشخاصی را در معرض خطر جانی مشاهده کند و بتواند با اقدام فوری خود یا کمک طلبیدن از دیگران یا اعلام فوری به مراجع ذیربط یا مقامات صلاحیت دار از وقوع خطر یا تشدید نتیجه آن جلوگیری کند بدون اینکه با این اقدام خطری متوجه خود او یا دیگران شود و با وجود استمداد یا دلالت اوضاع و احوال بر ضرورت کمک از اقدام به این امر خودداری نماید به حبس جنحه ای تا یک سال یاجزای نقدی تا پنجاه هزار ریال محکوم میگردد”با مداقه در ماده مذکور میتوان گفت که امکان محکومیت راننده بر اساس این ماده کاملاً وجود دارد و تنها ایراد و دفاع قابل طرح در این خصوص این است که آیا در صورت کمک راننده به دختر دانشجو مطابق قسمت پایانی خطری متوجه خود راننده میشود یا نه؟ که در صورت اثبات وجود خطر از مسولیت کیفری میگریزد.اما با توجه به بی تفاوتی فاحش راننده که مطابق دستور ماده حداقل با کمک طلبیدن از دیگران یا اعلام به مراجع میتوانست اقدامی در جهت نجات قربانی سیل انجام دهد و بنظر نمی رسدکه شدت سیل حداقل درسطح خیابان به حدی باشد که دارای خطر غیرقابل دفع برای وی میبود چرا که مطابق فیلم منتشر شده راننده به راحتی و با طمانینه کامل درخیابان راه میرود از طرف دیگر با توجه به اینکه عدم اقدام وی بشدت موجب جریحه دارشدن احساسات عمومی شده است و در خصوص جرایمی از این دست با توجه به حساسیت عمومی و دوخته شدن نگاه مردم به سیستم عدالت جنایی، سیستم قضایی با سرعت بیشتر و مسامحه کمتر (تسامح صفر) موضوع را مورد پیگیری قرار خواهد داد لذا با توجه به مطالب مذکور امکان محکومیت راننده به حبس بعنوان مجازات اشد از جزای نقدی بخاطر قباحت ویژه عمل راننده مذکور، به موجب قانون خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی دور از انتظار نیست.
*کارشناس ارشد حقوق کیفری از دانشگاه علوم قضایی ایران/ وکیل دادگستری
لرستان سرزمین غیرت و مردانگیست که متأسفانه این شهروند خرم آبادی تصویر بدی از شهر خرم آباد جا گذاشت و و با بی غیرتی تمام هیچ عملی برای نجات دختر ایلامی انجام نداد،سپاس از شما آقای دوست محمدی که این مسأله رو شفاف کردین چراکه برای خیلیا سوال بود که این فرد باید پاسخگو باشن یا نه،با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما
[پاسخ]
با سلام وارزوی توفیق برای وکیل جوان و خوش اتیه شهرمان
ضمن تشکر از متن پر محتوا و اموزنده شما در مورد مسله ای که این روزها ذهن مردم استانمان را درگیر کرد, امیدوارم این رویه خوب رو در جهت اگاه سازی افکار عمومی ادامه بدین
[پاسخ]
سلام
این نوشته بیشتر یک تمرین دادگاه بود تا یک مسءله حقوقی،شما به دنبال محکوم کردن چه کسی هستید،جوانی مضطرب که می خواهد به دختری کمک کند اما نمی تواند، درحالیکه که با توجه به فیلم منتشره برخی افراد در ماشین گرم خود حتی حاضر نیستند شیشه را پایین بدهند وبه او ودختر مشورت دهند،این سخن نافی عدم فداکاری پسرجوان نیست اما غرض این است که شما حقوقدان جوان در دفاع از افرادضعیف وغیرسیاسی ،کوشا باشید وکمر همت ببندید نه اینکه برای خوشایند سیاسیون وصاحبان قدرت وتبریه آنان جوانی دلسوز اما غیرفداکار وبدون قدرت را به محکمه بکشانید.موفق باشید.
[پاسخ]
بسیار عالی بود ،ممنون از نظریه حقوقی بسیار ارزشمندتان ،امید وارم همه بخوانند و در مواقع دیدن حوادث مشابه زود قضاوت نکنند و آن را به اهل فن قضاوت واگذار نمایند . برای شما وکیل شایسته هم آرزوی موفقیت و سربلندی را دارم .
[پاسخ]
با سلام مثل اینکه دوست عزیز خلط مبحث برایش شده است . انتساب مباشرت یا تسبیب باید به موجب قرار داد یا از وظایف قانونی باشد و هم چنان بین فعل زیان بار و ضرر باید رابطه سبیت دقیقا مشخص شود. لطفا مستندات قانونی ارایه نمایید. چون راننده مذکور نهایتا می گوید جان خودم در خطر بوده و حفظ جان خود اولی از دیگران است
[پاسخ]
سلام میخواستم بگم انسانیت حکم میکرد که این دختر با بودن این جمعیت نباید غرق میشد!!! عمق زیادی نبود این همه آدم و ماشین فقط آب بردش آب بردش متاسفانه مردم این روزا هیچ کمکی بهم نمیکنند از هم فراری هستن خودشونو در گیر نمیکنند علتش چیه؟؟؟چون بعضی وقتا کمک میکنی تاوان پس میدی؟ چرا یه تصادفی رو هیچکس حاضر نیست ببره بیمارستان ؟چون به دردسر بعدیش نمیرزه کلی گرفتار میشی اون آقایی که برای نجات اون دختر تلاشی نکرده جرمی که قابل پیگیری و مجازات باشه مرتکب نشده فقط از انسانیت بدور بوده باید لااقل یک عکس العمل نشون میداد نه اینکه خیلی خونسرد بیاد سوار ماشین بشه فقط میشه گفت انسان نبود و عاطفه و انسانیت نداشت همین ………..
[پاسخ]
ازلحاظ حقوقی هیچ مسئولیتی متوجه جوان راننده نیست چون امکان کمک کردن نداشت نه قصوری نه تقصیری.
[پاسخ]
مسئولیت مدیران شهری به راحتی قابل اثبات است
[پاسخ]