شهر در تکاپوی موفقیت/ نمایشگاه کتاب لرستان از دریچه ای دیگر

یاسر بهرامی- سرویس فرهنگی: پاییز روزگاری دارد با طعم موفقیت برای مردمی که سراپا در پی رسیدن به فردایی بهتر و آینده‌ای خوشاینداند. امروزه در جوامعی مانند جامعه امروزمان، با قطب‌های مخالفی از نیروهایی متضاد روبروییم. این نیروها از طیف نیروهایی نیستند که با شتاب بتوان از دسترس آن بیرون بود و خود را از […]

ط§ط³طھظ‚ط¨ط§ظ„ ط¹ظ…ظˆظ…غŒ ط§ط² ط¯ظ‡ظ…غŒظ† ظ†ظ…ط§غŒط´ع¯ط§ظ‡ ع©طھط§ط¨ ط§ط³طھط§ظ† ظ„ط±ط³طھط§ظ†

یاسر بهرامی- سرویس فرهنگی: پاییز روزگاری دارد با طعم موفقیت برای مردمی که سراپا در پی رسیدن به فردایی بهتر و آینده‌ای خوشاینداند.

امروزه در جوامعی مانند جامعه امروزمان، با قطب‌های مخالفی از نیروهایی متضاد روبروییم. این نیروها از طیف نیروهایی نیستند که با شتاب بتوان از دسترس آن بیرون بود و خود را از هیجان آن نیرو به سوی تخریبی همه جانبه، کنار کشید. این نیروها ما را و افکارمان را تحدید و تهدید می کنند و هر لحظه ما را از انکار تا اثبات همه آن چیزی که هستیم می کشانند.

برای آنکه بتوان از تیررس این نیروها دور افتاد باید یا آنقدر دور رفت که ناپیداییت فریبشان دهد و یا آنقدر به آنها تاخت تا نیرویی انسانی و اخلاقی از آنها ساخت. این قصه موفقیت و میل انسانی سلحشوری است که قصه‌های عامیانه اش از در افتادن به غول‌ها (نر دیوها) حکایت دارد. اما با از بین رفتن غول غارهایش (اشگفت‌هایش)، امروز اما، در راه موفقیت، در زایندگی مسائل فراوانش رو به جلو و رو به موفقیت و فائق آمدن بر امیالش را بر هر چیزی ترجیح می‌دهد. بدون آنکه درنگی کرده و خود را از لای دریچه ای که شاید همیشه نیمه گشوده است ببیند. ما همواره سر راه کسانی هستیم که هر چه زودتر یا باید کنار رویم و یا اینکه سرعت خود را بیشتر کنیم و اگر با سرعت نگذریم در گردونه ای از حوادث گم خواهیم شد.

فرد ایرانی یا به عبارتی دیگر سوژه ایرانی در بن بستی به سوی آینده پیش می‌رود. ما همچنان که پیش می‌رویم کسانی را از سر راه بر می‌داریم که شاید راه ما را پیش‌تر شروع کرده‌اند.

شوق به موفقیت در میان طبقه متوسط در لرستان امروز که شاید تنها بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب لرستان بودند به خوبی با کتاب‌هایی که در پیشخوان غرفه های نمایشگاه بود پاسخ داده شد.

روی سخنم دقیقاً با انتشارت متعدد کتاب‌های کنکور و انتشارات مقدس کتاب‌های آشپزی و روانشناسی موفقیت و اعتماد به نفس است. این انتشارات با دستکاری رؤیای مردم و در واقع رویای ناتمام مردم شکلی تصویری از موفقیت را عرضه می کنند که هم ارضاء کننده دیدگان حریص و هم اذهان انسان سرگشته است. ما در جوامع مختلف سه نیروی بسیار بسیار مهم در عرصه اجتماعی داریم یا اگر به صورتی علمی‌تر بگوییم سه خواسته و نیازی که هر کدام ارمغان زندگی بهتر را به هر انسانی که بخواهد موفق زندگی کند، می نمایند. این سه خواسته به ترتیب شغل، خوراک و اعتماد به نفس(احساس شاد زیستن) هستند. کتب کنکور عرضه کننده رویای رسیدن به منصبی اجتماعی، کتاب روانشناسی عرضه کننده رویای احساس شاد زیستن و کتاب های آشپزی و سفره‌آرایی نمایش دهنده میل و خواسته سوم یعنی خوراک است. البته می توان بعدی عمیق تر را هم به این موارد افزود که آن همان معنویتی است که انسان سرگشته امروز در گذر و دستیابی به کامیابی‌هایش نگاهی گذرا هم به آنها خواهد انداخت که از این لحاظ گستره ای از کتب معنوی را در نمایشگاه امسال می توان دید و در این بین یاری دهنده این انسان سرگشته نیز باشند و صد البته عدم توفیق آنان است از راهبر انسانی که هر بار با این آموزه ها به ورطه‌ای خطرناک‌تر نزدیک می‌شود.

به هر حال نمایشگاه نمایش دهنده روح مردمی است که در گیر و دار مسائل فراوانش به دنبال رسیدن به مأمنی است تا بتواند خودش را در ذهنیتی موفقیت طلب و کاملا فردی به موفقیت برساند و کامیابی اش را در دنیا جشن بگیرد. این همان فرهنگ ستبری‌ است که دیگران و نظر دیگران، روح فردگرایش را در چنبره گرفته بود. حالا در طب و سوز فردگرایی ای هیجان‌انگیز و کاملا منفعت گرا می سوزد.