نشست مدیر کل بهزیستی لرستان با نمایندگان خرم آباد و سلسله و دلفان

نشست مدیر کل بهزیستی لرستان با نمایندگان استان لرستان آقایان ملکشاهی راد نماینده مردم خرم آباد و رستمیان نماینده مردم سلسله و دلفان به منظور بررسی کارشناسی طرح یک فوریتی واگذاری خدمات حمایتی به کمیته امداد و فعالیت های توانبخشی به سازمان بهزیستی برگزار شد. به گزارش کشکان، دکتر حیدری مدیر کل بهزیستی لرستان در […]

img_20160914_112212

نشست مدیر کل بهزیستی لرستان با نمایندگان استان لرستان آقایان ملکشاهی راد نماینده مردم خرم آباد و رستمیان نماینده مردم سلسله و دلفان به منظور بررسی کارشناسی طرح یک فوریتی واگذاری خدمات حمایتی به کمیته امداد و فعالیت های توانبخشی به سازمان بهزیستی برگزار شد.

به گزارش کشکان، دکتر حیدری مدیر کل بهزیستی لرستان در نشستی تخصصی که با محمد رضا ملکشاهی راد عضو کمسیون عمرانی مجلس و نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی و علی رستمیان نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم سلسه و دلفان در مجلس شورای اسلامی داشت ضمن قدر دانی از وجود و حضور مسئولانه  این عزیزان در سازمان بهزیستی استان با ایشان به بحث و گفتگو نشستند.
دکتر حیدری مدیر کل بهزیستی لرستان به منظور بحث و گفتگو و همچنین تبادل نظر در مورد مسائل و مشکلات پیش روی سازمان بهزیستی بویژه طرح واگذاری خدمات حمایتی به کمیته امداد و سپردن خدمات توانبخشی به سازمان بهزیستی که از طرف آقایان ملکشاهی راد نماینده مردم خرم آباد و علی رستمیان نماینده مردم سلسله و دلفان مطرح شده بود دیدار کردند.
دراین دیدار ملکشاهی راد نماینده مردم خرم آباد با تاکید بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده گفت: این سیاست ها در سال جاری با قدرت دنبال می شود و ما باید به دغدغه های رهبر انقلاب در حوزه های اقتصادی و فرهنگی توجه ویژه داشته باشیم.
دکتر حیدری در این دیدار ضمن خوش آمد گویی به نمایندگان مردم در خانه ملت اظهار کرد: بر اساس اهداف استراتژی سازمان بهزیستی و به منظور توسعه خدمات، گسترش اشتغالزایی و رقابت در فعالیت های تخصصی اقدامات قابل ملاحظه ای انجام گرفته است و با توجه به وظایف گسترده و عدیده ای که سازمان بهزیستی بر عهده دارد واگذاری طرح خدمات توانبخشی به سازمان بهزیستی با ماده چهار که ارائه خدمات تخصصی و اجتماعی را نیز بر عهده سازمان بهزیستی نهاده است منافات دارد و بطور کلی در تناقض است.
دکتر حیدری با اشاره به اینکه تعریف خدمات حمایتی در این طرح ناکامل و ناکارآمد است و تنها نیازهای اولیه و ابتدایی گروه هدف را مدنظر دارد گفت: خدمات حمایتی فقط بخش کوچکی از خدمات تخصصی و اجتماعی را شامل می شود و خانواده هایی که تولی آنها در این طرح به کمیته امداد محول می شود نیاز به مجموعه ای از خدمات تخصصی و اجتماعی نیز دارند، چرا که به دلیل پیچیدگی معظلات مبتلا به ایشان که بر هم تاثیر گذارند نیازمند  برخورداری  از بسته جامع خدمات تخصصی اجتماعی می باشند که در این طرح فقط به خدمات حمایتی توجه شده است
دکتر حیدری در ادامه با اشاره به این مطلب که علاوه بر اقشار آسیب پذیر و محرومین همه اقشار آسیب دیده که در این طرح تولی آنها به سازمان بهزیستی داده شده است نیز نیازمند خدمات حمایتی می باشند و با توجه به اینکه  در این طرح هیچ توجهی به آنها نشده است افزودند: مباحثی نظیر مهارت آموزی و اشتغال ، نیازمند آماده سازی روانی، نگرشی و اجتماعی  گروه های هدف قبل از ورود به عرصه کسب و مهارت و شغل می باشد که صرفاً در حوزه خدمات تخصصی اجتماعی ممکن است و فقط با ارائه خدمات حمایتی صرف به ایشان این مباحث قابل انجام است.
دکتر حیدری با بیان اینکه جداسازی خدمات حمایتی باعث سرگردانی شهروندان می شود گفت: این طرح موجب سلب حق انتخاب از سوی مردم می گردد و انحصاری بودن ارائه خدمات به خانواده های نیازمند و زن سرپرست از سوی فقط یک نهاد غیر دولتی و غیر پاسخگو نه تنها اقدامی غیر کارشناسانه است بلکه موجب از بین رفتن جامعیت ساختار رفاه اجتماعی در بخش دولتی می شود.
دکتر حیدری در ادامه مخالفت با طرح واگذاری خدمات حمایتی به کمیته امداد امام (ره) و سپردن خدمات توانبخشی به سازمان بهزیستی گفت: این طرح علیرغم تصور پیشنهاد دهندگان آن موجب رفع همپوشانی نمی گردد. زیرا همپوشانی به معنای دریافت خدمات همزمان از هر دو سازمان و نهاد است در حالیکه با توجه به سیستم های رصد موجود و استفاده از کدملی مراجعان شاید در حال حاضر به تعداد انگشت شماری همپوشانی وجود داشته باشد.
دکتر حیدری با بیان اینکه هیچ دولتی کلیه اختیارات خود را در حیطه یک مسئله اجتماعی مهم و به تبع آن سیاسی را به عهده یک سازمان مردم نهاد نمی گذارد گفت: ساختار و خدمات اجتماعی در تمامی دنیا یک سیاستگذار دارد و آنهم دولت است و با توجه به پدیده هایی همچون اعتیاد، طلاق ، آسیب های اجتماعی و تک والدی و… و در هم تنیدگی آنها، تفکیک این موضوعات مرتبط با هم در خانواده های تحت پوشش در دو حوزه کاری بهزیستی و کمیته امداد غیرقابل اقدام است.

دکتر حیدری در ادامه با بیان اینکه در توزیع جنسیتی مددکاران کمیته امداد، عمده مددکاران را آقایان تشکیل می دهند در حالی که اکثر قریب به اتفاق مددکاران سازمان بهزیستی را بانوان تشکیل می دهند گفت: با توجه به ملاحظات جنسیتی در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار و گروههای هدف رعایت جدی این موارد و موضوعات الزامی به نظر می رسد.
دکتر حیدری گفت: سازمان بهزیستی برای تامین اهداف عالی رفاه اجتماعی اقدام به تاسیس دانشگاه برای تربیت نیروی انسانی تخصصی و ماهر نموده است که در حال حاضر بیش از هفت  هزار دانش آموخته را در رشته مددکاری تربیت نموده و از توان علمی ایشان استفاده می نماید و نادیده گرفتن این توان تخصصی سازمان بهزیستی کاری غیرکارشناسی است. وی گفت: در حال حاضر با توجه به واگذاری خدمات اجتماعی تخصصی به مراکز غیردولتی هفتاد درصد از پرونده ها و خدمات مرتبط با آن ها با رعایت اصل صرفه جویی و بهبود کیفیت خدمات به بخش دولتی سپرده شده است لذا در حالی که ارائه این نوع خدمت با نازلترین قیمت و با بالاترین کیفیت نظارتی در حال اجراست چه ضرورتی دارد که این پرونده ها به کمیته امداد واگذار شوند.
دکتر حیدری در پایان این نشست با پیشنهاد اینکه بهتر است پروتکل های حمایت و توانمندسازی خانواده های نیازمند و زن سرپرست در سازمان بهزیستی و کمیته امداد یکسان تعریف شود و همچنین خدمات نیز با یک سیاست واحد تعریف و به منظور گسترش ضریب نفوذ حمایت های اجتماعی و تسهیل دستیابی مردم به خدمات، از طرف بهزیستی و کمیته امداد این فعالیت ها  ادامه یابد.
نمایندگان ارائه دهنده طرح را مجاب به پذیرش دلایل فنی و کارشناسانه بهزیستی نمودند و در مقابل نمایندگان قول مساعد جهت تحقق خواسته های بهزیستی را دادند.