کشاورزی،گردشگری و صنعت محور توسعه دره شهر/ کلنگ زنی و افتتاح ۲۹ طرح در هفته دولت

فرماندار دره شهر گفت: در هفته دولت سال جاری ۲۹ طرح بااعتباری بالغ‌بر ۳۴۸ هزار و ۸۳۳ میلیون ریال با حضور مسئولان اجرایی کشور و استان، افتتاح و یا کلنگ زنی می‌شود.

IMG08564387

خیرالله گراوند، فرماندار شهرستان دره شهر، در نشست خبری اصحاب رسانه این استان به مناسبت هفته دولت و بازدید از طرح‌های عمرانی و خدماتی این شهرستان، اظهار کرد:  شهرستان دره شهر دارای ۲ بخش، ۴ دهستان، ۶۰ روستا و ۱۶ کانون عشایری است.

وی، ابراز کرد: در طول سه سال دولت تدبیر و امید، اعتباری بالغ‌بر دویست و سیزده میلیارد و شش‌صد و هفتادوسه میلیون و شش‌صد هزار تومان از محل منابع ملی، استانی و سایر منابع در جهت توسعه این شهرستان سرمایه‌گذاری و مجموع تملک دارایی شهرستان طی سه سال گذشته به میزان ۲۶۰ هزار میلیون ریال بوده که طی سفر استانی ریاست محترم جمهور در سال ۹۳ مبلغ ۸۳ هزار و ۹۶۶ میلیون ریال دیگر به شهرستان اختصاص داده‌شده است.

فرماندار دره شهر، با اشاره به مهم‌ترین طرح‌های عمرانی دولت تدبیر و امید در این شهرستان، اظهار کرد: طرح پمپاژ ایستگاه چم ژاب- ارمو، برای تأمین آب کشاورزی ۱۷۰۰ هکتار از اراضی دشت‌های ارمو و چم ژاب یکی از طرح‌های مهم شهرستان بوده که افتتاح کامل این ایستگاه پمپاژ باعث اشتغال‌زایی ۲ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌شود و اراضی کم بازده دیم را آبی می‌سازد.

گراواند، بابیان اینکه اعتبار این طرح بالغ‌بر ۱۴۷ هزار میلیون ریال است، یادآور شد: اجرای این طرح با سیستم آبیاری تحت‌فشار در این منطقه و تغییر الگوی کشت آبیاری غرقابی بهروش‌های نوین آبیاری قطره‌ای و بارانی، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب باعث بالا بردن راندمان آبیاری، افزایش میزان تولید و درنتیجه بهبود زندگی مردم روستاهای تابعه می‌شود.

photo_2016-08-21_08-56-54

وی، گفت: افتتاح طرح واریانت زارنگوش یکی دیگر از طرح‌های مهم این شهرستان بوده که از نیمه دوم سال ۸۹ آغازشده و پس از مدتی وقفه در سال ۹۲ شروع و با نگاه ویژه دولت در زمینه توسعه زیرساخت‌های مواصلاتی به بهره‌برداری رسیده که برای اجرای این طرح ۵/۲ کیلومتری بیش از ۴۷ هزار میلیون ریال اعتبار هزینه شده که با افتتاح این طرح، ۷ نقطه پرحادثه و پیچ‌های خطرناک مسیر ایلام به دره شهر حذف می‌شود.

فرماندار دره شهر، اجرای طرح تونل کبیر کوه را یکی دیگر از طرح‌های مهم این شهرستان عنوان کرد و افزود: این طرح بااعتباری بالغ ۳۸ میلیارد تومان به پیمان رفته که تاکنون ۱۰ میلیارد اعتبار برای اجرای این تونل از سمت دره شهر هزینه شده است.

گراواند، بابیان اینکه این طرح دارای دهنه ۴ تونل با طول جمعاً یک کیلومتر است که در حال حاضر ۵۰۰ متر از این تونل حفر شده است، ابراز کرد: با اتمام ساخت این تونل علاوه بر توسعه شهرستان تاریخی و توریستی دره شهر، نقش مهمی در آینده و ارتباط استان‌های کرمانشاه، خوزستان و لرستان خواهد داشت.

وی، تصریح کرد: بهره‌برداری از این تونل موجب حذف گردنه برف‌گیر و سخت گذر کبیر کوه، کاهش مسافت شهرستان دره شهر با آبدانان و مرکز استان و کاهش مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه خواهد شد.

فرماندار شهرستان دره شهر، به بهره‌برداری از فاز اول مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان اشاره کرد و گفت: فاز اول این مجتمع بااعتبار ۳۰ هزار میلیون ریال در دوطبقه با زیربنای ۲ هزار ۴۷۱ مترمربع، بعد از ۹ سال تعطیلی در آغاز کار دولت در دستور کار قرار گرفت که ساخت این مجتمع از مطالبات مهم هنرمندان شهرستان بوده که با حضور هنرمندان سطح فرهنگی و هنری این شهرستان ارتقا می‌یابد.

گراوند، طرح بزرگ استیل کرد تولید الیاف لاستیک خودرو را نیز یکی از طرح‌های مهم این شهرستان بوده که طی چند سال اخیر تلاش‌های مهمی برای ایجاد واحدهای تولیدی در شهرستان شده است، افزود: این شهرستان هم‌اکنون به لحاظ صنعتی یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعت استان ایلام به شمار می‌رود و در زمینه صنعتی و ایجاد واحدهای تولیدی یکی از مستعدترین شهرستان‌های استان به شمار می‌رود.

photo_2016-08-21_08-57-12

فرماندار دره شهر، بیان کرد: با توجه به ظرفیت تولید ۹ هزار تنی شرکت استیل کرد در  زمینه تولید الیاف لاستیک خودرو، شروع به کار این واحد می‌تواند ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز ۱۶ هزار تنی کشور را به واردات این محصول را تأمین و زمینه اشتغال‌زایی برای ۲۴۰ نفر را به‌صورت مستقیم فراهم نماید.

وی، یادآور شد: شرکت استیل کرد دره شهر در زمینی به گسترده ۵ هکتار و با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در شهرک صنعتی این شهرستان در حال اجراست و این طرح ۲۰۰ هزار میلیون ریال تسهیلات دریافتی جهت راه‌اندازی کارخانه مذکور داشته است.

گراوند، در ادامه با اشاره به کلنگ زنی و افتتاح ۲۹ طرح عمرانی و خدماتی در این شهرستان بااعتباری بالغ‌بر ۳۴۸ هزار و ۸۳۳ میلیون ریال، ابراز کرد: بهسازی راه چشمه آب سراب دره شهر، اجرای آسفالت روستای جهانگیر آباد، کانال انتقال آب زینل‌آباد، ساختمان تجاری خدماتی مسکن مهر، آسفالت راه اصلی دره شهر- پلدختر، فاز اول خط انتقال آب مجتمع سیکان به طول ۱۷۰۰ متر، آبیاری تحت‌فشار داخل شبکه پمپاژ چم ژاب – ارمو، خط تغذیه شهرک صنعتی و توسعه و اصلاح شبکه برق دره شهر ازجمله این طرح‌هاست.

در پایان این نشست، خبرنگاران رسانه گروهی استان از دو طرح مهم این شهرستان یعنی طرح تونل کبیر کوه و طرح استیل کرد بازدید به عمل‌آورند که در فضایی صمیمی، فرماندار دره شهر و مجریان این طرح‌ها، توضیحات لازم را در خصوص زمان افتتاح و تکمیل این پروژه‌ها ارائه کردند.

گفتنی است، شهرستان دره شهر دارای ۹۰۰ کیلومترمربع مساحت و بیش از ۴۶ هزار نفر جمعیت روستایی و شهری در جنوب غربی استان ایلام قرار دارد.