هنرمندان موسیقی نواحی، پیامبران انسان‌ساز بشریت

علی اکبر شکارچی در اختتامیه سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» گفت: موسیقی نواحی از آسمان می‌رسد و هنرمندان آن پیامبرانی برای انسان‌سازی بشریت هستند. به گزارش کشکان، سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» که با محوریت اقوام زاگرس‌نشین برگزار شده بود، طی مراسمی با حضور علی جنتی –وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- به کار خود […]

۶۳۶۰۴۰۵۴۷۰۲۵۹۵۸۴۶۹_b

علی اکبر شکارچی در اختتامیه سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» گفت: موسیقی نواحی از آسمان می‌رسد و هنرمندان آن پیامبرانی برای انسان‌سازی بشریت هستند.

به گزارش کشکان، سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار» که با محوریت اقوام زاگرس‌نشین برگزار شده بود، طی مراسمی با حضور علی جنتی –وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- به کار خود پایان داد.

افرادی مانند علیرضا قربانی، کریستف رضاعی، علی اکبر شکارچی، بهرام جمالی، محمد شکارچی، پروین بهمنی، دامون شش بلوکی، پوریا اخواص، محمدرضا اصلانی نیز در این اختتامیه حضور داشتند.

بخش اول این مراسم که در تالار وحدت برگزار می‌شد، به دهل نوازی و سرنا نوازی توسط قدرت الله و حشمت الله فتحی اختصاص داشت.

در ادامه علی مغازه‌ای –دبیر هنری رویداد- طی سخنانی با اشاره به پیشینه شکل‌گیری این فستیوال، اظهار کرد: موسیقی نواحی چیزی کمتر از موسیقی سنتی ندارد اما ما به شکل تمثیلی به آن نگاه کرده‌ایم. ما در این دوره از فستیوال متوجه ویژگی های ارزشمندی از موسیقی ایران شدیم به طوری که می توان گفت ۱۶ گونه موسیقی در ایران را می توان به تفکیک بازشناسی کرد.

او بیان کرد: اگر به دل موسیقی نواحی برویم متوجه می‌شویم که اقوام با این نوع موسیقی زندگی می‌کنند و ما در اثر ارتباط زیاد می‌توانیم ابن نوع موسیقی را کشف کنیم. هدف «آینه‌دار» صرفا نمایش دادن این نوع موسیقی نیست بلکه تلاش دارد آن را به بافت زندگی مردم بیاورد.

مغازه‌ای از مسئولان حاضر در مراسم درخواست کرد تا فرصتی را ایجاد کنند که موسیقی نواحی، هم عرض موسیقی سنتی در جهان بدرخشد.

سپس مریم قره‌سو – دبیر علمی سومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه دار»- با اشاره به این‌که دیدگاه برگزاری این دوره از این رویداد، اندیشمند و علمی بودن آن است، گفت: موسیقی نواحی یک رفتار فرهنگی است که هویت یک قوم را تعریف می‌کند و نباید فراموش شود. صرفا این‌که موسیقی را ثبت و ضبط کنیم، از فراموشی آن جلوگیری نمی‌کند زیرا موسیقی پویاست و با جاری بودن ادامه پیدا می‌کند. موسیقی باید مخاطب داشته باشد و این امکان را دارد که با شکل هر دوره‌ای، بازتعریف شود.

وی افزود: قدم‌های مهم برای حفظ موسیقی باید از طرف اقوام آن، برداشته شود. نسل امروز و آینده کاربرد موسیقی را در جهان شهری شده نمی‌بیند، «آینه‌دار» تلاش کرده با فضایی اجرایی نشان بدهد که پیشکسوتان موسیقی نواحی جایی را برای تکریم شدن دارند.

پس از این سخنرانی و یک اجرای موسیقی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا قربانی، احسان رسول اف رییس فستیوال و مریم قرسو برای اهدای تندیس به پروین بهمنی، همت علیرضایی، شکرعلی رضایی، عزیز بساق، اسدالله موسوی، فیض الله عارفی، غلامشاه قنبری، ابوالقاسم دهقان، علیمردان عسگری عالم، ابراهیم سلمان پور به روی سن آمدند.

در ادامه علی اکبرشکارچی –نوازنده کمانچه و استاد موسیقی لری- پشت تریبون رفت و با اشاره به هم‌ریشگی موسیقی محلی و موسیقی دستگاهی ایران، اظهار کرد: این دو موسیقی هیچ کدام نمی توانند بدون دیگری به حیات خود ادامه دهند اما تقدیر این بوده هر کدام از این موسیقی ها جداگانه مسیر خود را در پیش بگیرند. موسیقی نواحی از آسمان می‌رسد و هنرمندان آن پیامبرانی برای انسان‌سازی بشریت هستند.

وی ادامه داد: رو در رویی موسیقی شهری و بومی همانند این است که دو عزیز دست در گردن یکدیگر می اندازند و این دو موسیقی همدیگر را نگه داشتند و نگهبان یکدیگرند و برای موسیقی ما نیز خدایی است که از آن مراقبت می کند.

شکارچی بیان کرد: الان دوره پادشاهی موسیقی است و پس از انقلاب، آتشی برای آموختن شعر و موسیقی در جان خانواده‌ها برافروخته شد که بیشتر آنان دنبال آموزش موسیقی به فرزندانشان هستند.

این استاد موسیقی که شامگاه ۲۷ تیرماه در تالار وحدت سخن میگفت، تاکید کرد: با وجود رواج زیاد موسیقی پاپ در میان مردم، مطمئن باشید این نوع موسیقی نمی‌تواند جای سازهای موسیقی نواحی را بگیرد.

او اظهار کرد: من نوازنده‌های محلی را می‌شناسم که تا وضو نگیرند و سجده نکنند دست به ساز خود نمی‌زنند. آن‌ها افرادی هستند که  آموزش آکادمیک ندیدند، اما موسیقی را در جامعه می‌دمند و جاری می‌کنند.

شکارچی در بخش دیگری از سخنان خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که نسبت به درجه‌بندی هنری و بیمه شدن هنرمندان موسیقی نواحی بدون فوت وقت اقدامی انجام شود زیرا برخی از این افراد کهولت سن دارند. او این کار را تنها قدرشناسی مادی و معنی از این افراد دانست.

احسان رسول‌اف –رییس این فستیوال- نیز در سخنانی از علی مرادخانی، محمدرضا درویشی برای کمک و همراهی برای برگزاری و پا گرفتن «آینه‌دار» یاد کرد.

پس از یک اجرای دیگر با نوای سازهای کمانچه، تنبک و دهل به همراه آواز، به محمد انصاری، حیدر پرنیان، علی دوست فلاحتی، قدرت الله فتحی، محمد بهداروند، علیرضا شهبازی، سهراب شفیعی، احمد احمدی تندیس اهدا شد.

بخش پایانی این مراسم اجرایی دیگر با سازهای کرنا، هوره و نقاره بود.