نشست استاندار لرستان با معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر نیرو و قرارگاه خاتم در خصوص سد معشوره

به گزارش خبرنگار کشکان، نشست استاندار لرستان با دکتر شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور، چیت چیان وزیر نیرو و نمایندگان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (پیمانکار پروژه) در خصوص پیگیری روند اجرای پروژه سد معشوره لرستان امروز در تهران برگزار شد. هنوز از نتایج این جلسه خبری مخابره نشده است. در نشست سال گذشته استاندار لرستان، […]

IMG_20160621_160741

به گزارش خبرنگار کشکان، نشست استاندار لرستان با دکتر شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور، چیت چیان وزیر نیرو و نمایندگان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (پیمانکار پروژه) در خصوص پیگیری روند اجرای پروژه سد معشوره لرستان امروز در تهران برگزار شد.

هنوز از نتایج این جلسه خبری مخابره نشده است.

در نشست سال گذشته استاندار لرستان، نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه کوهدشت و تعدادی از مردم این شهرستان با وزیر نیرو، چیت چیان خطاب به استاندار لرستان گفته بود: “شما به مردم اطمینان بدهید که موضوع ساخت سد تنگ معشوره از دستور کار خارج نشده و به صورت جدی کار می کند و ادامه دارد.”

مشکلات و جنبه های مختلف اجرای این پروژه موجب شده که بخشی از تصمیم گیری در خصوص سرنوشت آن را شورای عالی آب بر عهده بگیرد.

شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور سال گذشته در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در خصوص آینده ی پروژه ی سد معشوره گفته بود: در بررسی کارشناسانه‌ای که به عمل آمد تصمیم گرفته شد سد تنگ معشوره با تغییر مشخصات فنی و اصلاح نقشه‌ها با ظرفیت آب‌گیری محدودتر عملیاتی شود. محمد شریعت‌مداری ادامه داده بود: در بررسی کارشناسانه‌ای که به عمل آمد تصمیم گرفته شد سد تنگ معشوره با تغییر مشخصات فنی و اصلاح نقشه‌ها با ظرفیت آب‌گیری محدودتر و مخزن کوچک‌تر که لطمه کم‌تری به محیط زیست وارد کند عملیاتی شود.

چهارم خردادماه سال ۹۲ بود که محمود احمدی‌نژاد برای کلنگ زنی پروژه سد معشوره به لرستان سفر کرد تا در روزهای پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ زنی بی‌نتیجه دیگر را بگذارد. پروژه ای که در زمان کلنگ زنی نه قرارداد داشت و نه مجوز ماده ۲۱۵ برای آن اخذشده بود.

توقف پروژه سد معشوره به‌عنوان یک انتقاد جدی در لرستان موردتوجه مردم قرار گرفت به‌طوری‌که بازتاب این موضوع در رسانه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری و غیر خبری موجب واکنش دولتمردان شد و رئیس‌ دولت یازدهم در سفر به لرستان قول داد این پروژه عملیاتی شود.

اعتراض نمایندگان خوزستان و نماینده ی وقت پلدختر نیز در توقف این پروژه ی مهم و حیاتی اثرگذار بوده است.

سد تنگ معشوره در استان لرستان در موقعیت حدود ۵۰۰ متر پایین‌تر از محل تلاقی دوشاخه تشکیل‌دهنده رود کشکان یعنی کاکارضا و چم ذکریا بر روی این رود ساخته می‌شود. ساختگاه سد در فاصله ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم‌آباد در کوهدشت واقع‌شده است.

سد و نیروگاه معشوره استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده‌هایی که سال‌هاست بین‌النهرین لرستان را در میان دو رود کشکان و سیمره تشنه نگه‌داشته است.

این سد قرار است که به‌صورت بتنی دو قوسی بر روی رودخانه کشکان در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت احداث شود و آب موردنیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی منطقه که هرساله شاهد خسارات خشک‌سالی هستند را تأمین کند.