تشنگی لرستان زیر باران

به گزارش کشکان، لرستان در حالی بهار و زمستان میزبان بارشهای سیل آسای باران بوده که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان می‌گوید: این بارندگی‌ها تاثیری در رفع مشکل آب شرب مناطق جنوبی لرستان نداشته است. حمید‌رضا کرموند در گفت‌وگو با مهر با اشاره به تنش آبی در برخی از شهرستانهای لرستان اظهار داشت: ما […]

kavir

به گزارش کشکان، لرستان در حالی بهار و زمستان میزبان بارشهای سیل آسای باران بوده که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان می‌گوید: این بارندگی‌ها تاثیری در رفع مشکل آب شرب مناطق جنوبی لرستان نداشته است.

حمید‌رضا کرموند در گفت‌وگو با مهر با اشاره به تنش آبی در برخی از شهرستانهای لرستان اظهار داشت: ما هنوز در شهرهای کوهدشت، چغابل و … با مشکل جدی آب مواجه هستیم.

وی به سیلاب اخیر و همچنین روان آبهای ایجاد شده در سطح شهرهای لرستان عنوان کرد: این موضوع غیر تخصصی است که گفته می‌شود این بارندگی‌ها موجب می‌شود که شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب شهرهای استان دیگر مشکلی نخواهد داشت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با بیان اینکه ما حتی یک «لیوان» آب هم از روان آبها استفاده نکردیم افزود: این امر نیز به این دلیل بوده که سدی وجود نداشته که این روان آبها را ذخیره کند.

کرموند با بیان اینکه هیچ شهری در استان لرستان از طریق سد تامین آب نمی‌شود بیان داشت: بارندگی‌هایی که اتفاق افتاد تنها از استان خارج می‌شود و خسارت‌هایی برای لرستان به همراه داشت.

وی با اشاره به پروژه‌های سد سازی که در لرستان آغاز شده عنوان کرد: در این راستا با توجه به پیگیری‌هایی که داشته ایم ما موضوع تخصیص آب شرب را از طریق سدهای در حال ساخت را مطرح کرده‌ایم. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با بیان اینکه این امر مصوب شده که از طریق سدهای در حال ساخت به ما تخصیص آب شرب داده شود گفت: امیدواریم این سدها ساخته شود تا زمنیه برای تخصیص آب شرب شهرهای استان نیز فراهم شود.

کرموند افزود: در حال حاضر سدهایی مانند «تاج امیر» در شهرستان نورآباد، سد «آبسرده» در شهرستان بروجرد، سد «کمندان» در شهرستان الیگودرز، سد «مخملکوه و سراب تلخ» در خرم آباد اگر ساخته شوند می‌توان از حق آبه‌های آنها برای تخصیص آب شرب به شهرها استفاده کرد.

وی در پاسخ به سوال مهر در رابطه با رویکرد وزارت نیرو در رابطه با پروژه‌های سد سازی و جلوگیری از اجرای آنها عنوان کرد: وزارت نیرو روی بحث آب شرب بسیار حساسیت دارد و سدهایی که بتوانند آب شرب شهرها را تامین کنند و ضرورت تامین آب شرب داشته باشند مصوب هستند و مجوز احداث آنها را خواهیم داشت. بنا بر این گزارش، بحران آب به ویژه در شهرهای کوهدشت، چغابل و … استان لرستان به سریالی تکراری تبدیل شده است، سریالی که هر بار در روایتی مشابه در یکی از شهرستانهای استان اکران می‌شود تا هر ساله کم و بیش مردم و مسئولان با این معضل درگیر باشند و تدابیر اندیشیده شده تنها نقش مُسکن را بازی کنند. این در حالیست که استان لرستان به رغم دارا بودن ۱۱ درصد آبهای جاری کشور سهمی‌کمتر از یک درصد در مهار آبها داشته است و سدهای در دست احداث در این استان با عمر قریب به ۱۰ سال همچنان اندر خم یک کوچه هستند.

در این میان با آغاز فصل تابستان و تشدید مشکل آب روستاهای لرستان شاهد کم آبی هستند، مشکلی که کوهدشت و پلدختر در جنوب گرمسیر استان و بروجرد و ازنا در شمال معتدل لرستان ندارد.

وضعیت کم‌آبی در جنوب لرستان وخیم تر است و این در حالیست که از میزان آب خارج شده از استان لرستان در حوزه کرخه ۶۶ درصد از سیمره تخلیه و ۳۳ درصد باقی مانده از حوزه کشکان شهرستان پلدختر خارج می‌شود.

افت شدید منابع آبی در شهرستان کوهدشت که طی سالهای اخیر نمود خود را در خودسوزی دشت‌های این بخش و فرونشست زمین نیز نشان داده نگرانی‌ها برای تامین آب فصل تابستان را دوچندان کرده است.

این در حالیست که مشکل آب شرب و کشاورزی در کوهدشت به عنوان سومین شهرستان پرجمعیت لرستان تنها به روستاها محدود نشده تا شهر کوهدشت و چغابل نیز بی‌آبی را انتظار بکشند.