رسیدن نوروز و انتظار کارگران فصلی لرستان برای کار

صدای قدم های بهار شنیده می شود، همه خود را برای رسیدن سالی نو آماده می کنند اما در این میان کارگران فصلی در میدانها و چهار راه ها برای کار انتظار می کشند…

DSC00778-768x396

وقتی اسفند ماه از راه می رسد همه مردم خود را برای رسیدن سالی نو و نوروزی دیگر آماده می کنند، خانه تکانی ها آغاز می شود و از خرید لباس و کیف و کفش گرفته تا لوازم منزل و خوراکی های متنوع و ویژه ایام نوروز را برای این ایام تهیه می کنند.

آخرین روزهای زمستان را این روزها مشاهده می کنیم و ترافیک های خیابان بیشتر شده و مردم تا ساعات طولانی از شب در خیابان مشغول به خرید کردن هستند و همه فکر و ذهن افراد رسیدن نوروز و آماده شده برای سالی نو می باشد. این روزها هر کسی مشغول کاری است و جنب و جوش های خاصی برای خرید اقلام مورد نیاز شب عید در شهر دیده می شود.

اما در همین شهر و در جای جای مختلف آن افرادی دیده می شوند که همه تلاش خود را برای کسب روزی حلال و گذراندن زندگی به کار گرفته اند. در میدانها و چهار راه های پر تردد شهر کارگرانی دیده می شوند که منتظرند تا شاید کارفرمایی برسد و آنها را برای کار انتخاب نماید و امروز درآمدی کسب کنند. کارگران فصلی صبح زودتر از همه از منزل خارج می شوند و شب دیرتر از همه بر می گردند تا بتوانند با کار و تلاش لقمه نانی حلال را برسر سفره مهیا نمایند.

وجود کارگران فصلی در گوشه و کنار شهر و انتظار برای رسیدن کارفرما نشان از افزایش بیکاری است، بیکاری که افراد زیادی را با مشکل  مواجه کرده و نبود شغل و درآمد باعث شده از صبح تا شب برای کار منتظر باشند. تعدادشان کم نیست کارگرانی که برای امرار معاش موقتی و روزمزد کار می کنند و بدون هیچ مزایایی زندگی خود را می گذرانند.

این در حالی است که بسیاری از مردم این روزهای نزدیک عید را با دریافت کردن عیدی و پاداش و حقوق  می گذرانند و در کنار این افراد کارگران فصلی ممکن است در این روزها حتی کاری هم برایشان نباشد و پس از کلی انتظار برای کار، سرانجام دست خالی به منزل برگردند.

نبود شغل مناسب و کاهش ساخت و سازها و دیگر عوامل سبب شده تا این کارگران ساعتها بلکه شاید روزها منتظر کار باشند و چاره ای هم جز این ندارند. حالا با توجه به قیمت بالای اقلام مورد نیاز ایام عید و لباس های نوروزی ممکن است این کارگران شرمنده خانواده شوند.

این کارگران حتی ممکن است توان خرید مختصر اقلام و لوازم ایام نوروز را نداشته باشند و با دستان خالی عید را سپری کنند. اما در مقابل این افراد کسانی هستند که چشم و همچشمی را در این ایام به کار گرفته و رنگ به رنگ و مدل به مدل برای عید نوروز خرید می کنند.

مرجع: بازتاب بروجرد