دو نکته در مورد فاطمیه

سرویس فرهنگی- سید محمدصادق محمدی وفایی: به نام خداوند جان و خرد سرفصل کتاب آفرینش زهراست روح ادب وکمال و بینش زهراست روزی که گشایند در باغ بهشت مسئول گزینش و پذیرش زهراست در ایام فاطمیه قرار داریم. به یاد آن مظلومه ی تاریخ نکاتی را تقدیمتان می کنم: نکته اول: شکر خدایی که ماها […]

۹۴۷۵۹۸_۶۴۴

سرویس فرهنگی- سید محمدصادق محمدی وفایی:

به نام خداوند جان و خرد

سرفصل کتاب آفرینش زهراست

روح ادب وکمال و بینش زهراست

روزی که گشایند در باغ بهشت

مسئول گزینش و پذیرش زهراست

در ایام فاطمیه قرار داریم. به یاد آن مظلومه ی تاریخ نکاتی را تقدیمتان می کنم:

نکته اول:

شکر خدایی که ماها را اهل بیتی قرار داد. ذاتهای پاکی که علاوه بر شیعیان، اهل سنت نیز، به ابر شخصیت بودن آنها اعتراف کرده اند.جناب آلوسی که از علمای متعصب سنی­هاست می گوید به دو دلیل حضرت فاطمه(س) برتر از ابوبکر و عمر و عایشه است . علاوه برآلوسی،علمایی چون سبکی سیوطی زرکشی مقریزی بلقینی وسهیلی می گویند فاطمه برترین بانوی دنیاست. وحتی ازحضرت مریم هم برتراست:

دلیل اول این است که حضرت محمد(ص) گفتاری اختصاصی در مورد حضرت زهرا (س)به یادگار گذاشته اند و آن این که فرمود : «فاطمه بضعه منی …»

آلوسی می نویسد:

برترین زن دنیا از ابتدای دنیا تا آخرآن فاطمه بتول است ازجهت این که پاره تن رسول الله است وازجهات دیگرنیز . حتی اگربه نبوت حضرت مریم هم معتقد بشویم باز فاطمه (س) برتراست ؛ زیرا (بضعه بودن )فاطمه یعنی ازروح وجود بودن. وروح سید هرموجوداست . واین امتیازی است که اختصاص به حضرت فاطمه(س) دارد، از اینرو فاطمه بر عایشه نیز برتری دارد.

دلیل دوم:

هنگامى که ابولبابه گناهى مرتکب شد ، خودش را به ستون توبه بست و سوگند خورد هرگز آن بند را نگشاید مگر اینکه محمد بن عبدالله (ص ) به دست خود آنرا باز کند و بگوید آمرزیده شدی. چون حضرت فاطمه (ع ) اراده فرمود آن بندها را بگشاید، آن شخص گفت:کسى جز پیامبراکرم (ص) نباید مرا از بند رها نماید ، زیرا من به این امر سوگند یاد کرده ام ، و چون این سخن به گوش پیامبر اکرم (ص) رسید ، حضرت فرمود: «همانا، فاطمه پاره تن من است»

نکته دوم:

تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) در روایات متفاوت بیان شده است:

برخی ۴۰ روز

برخی ۷۵ روز

برخی ۹۵ روز و بعضی حتی شش ماه بعد از رحلت حضرت پیامبر(ص) ذکر کرده اند.از منظر علمای شیعه آنچه که مشهور و معروف است دو تاریخ ۷۵ و ۹۵روز است.چون برای شهادت آن حضرت تاریخ دقیقی وجود ندارد ایام فاطمیه جمعا ۶ روز اعلام شده است که ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی می باشد.بنابراین چون حضرت پیامبر (ص) در بیست و هشتم صفر از دنیا رفته اند، طبق روایت هفتاد و پنج روز، سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ( سو تا پنجم اسفند ۹۴)، شهادت حضرت زهرا(س) و فاطمیه اول خواهد بود. اما طبق روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت زهرا (س) ازسوم تا پنجم جمادی الثانی(۲۳ – ۲۵ اسفند) است که آن را « فاطمیه دوم» می نامند.

منابع:

صحیح البخاری، ج۴، ص۲۱۰

السیده فاطمه الزهراء (س) محمد بیومی مهران استاد جامعه الاسکندریه تاریخ الطبع: رمضان المبارک ۱۴۱۸ قمرى ۱۳۷۶ شمسی المطیعه ، صر ۲۰۲