بیانیه رسمی دکتر محمد بیرانوندی/ اصلاحات سخنرانی خوب و عملکرد بد نیست/ استبداد را به پای خرد جمعی قربانی کرده ام

بسم الله الرحمن الرحیم مرم خوب دیارم ، آشنایان قلبم ، خوبان روزگار فرصتی یافته ام که چند خطی به نشانه سپاس و تایید مسولیت رای تان بر شانه این فرزند شهرو دیارتان بنویسم . چه توسل زیباییست . “اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم” سوره رعد ، آیه ۱۱ خداوند […]

۳۰

بسم الله الرحمن الرحیم
مرم خوب دیارم ، آشنایان قلبم ، خوبان روزگار
فرصتی یافته ام که چند خطی به نشانه سپاس و تایید مسولیت رای تان بر شانه این فرزند شهرو دیارتان بنویسم . چه توسل زیباییست . “اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم” سوره رعد ، آیه ۱۱
خداوند سرنوشت هیچ قومی و «ملّتی» را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنها خود تغییر دهند. تغییر نباید از امکان خوب شدن جامعه به بد شدن جامعه باشد . اصلاحات خلاف این است . اصلاحات فرصت بهتر شدن جامعه از زشتی ها ، دردها و رسیدن به درمانهاست.
اصلاحات یک راه آرامش بخش جهت خوب شدن حال جامعه است. آنکس که پای در این میدان نهاد، باید بداند که هجوم دردها و دردسر سازان در این راه ، بسیار خواهد بود. هستند کسانی که همیشه زشتی زندگی را مروجند . من چشمانم را به خوب دیدن عادت داده ام.
قرارنیست تربیت یافته اساتید که قلمش و زیست مدنی او باید مشخصه اش باشد، به زبان ناخوشایند اهانت متوسل شود.
– به فرموده قران آنکس که به خدا تکیه می کند ، در راه او و به نیت سر سبزی باغ خداوند که مردم هستند ، باید استوار و محکم باشد. اگر زانویش را شکستند، با خشم برنخیزد!
بلکه با امید به خدا و اعتماد به مردم ، شاداب و آرام در راه درستی که انتخاب کرده است ، قدم بردارد . “فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَکَ وَلا تَطغَوا” : پس همان‌گونه که فرمان یافته‌ای ، استقامت کن ، و همچنین کسانی که با تو آمده‌اند باید استقامت کنند و طغیان نکنید .
مردم خوبم!
اصلاحات به روش اعتدال، راهی برای پاسداشت آزادی و ایجاد عدالت در بین مردم است. کمترین حق مردم ، حق زندگی آبرومند برای همه ، حق کار شرافتمندانه و امنیت حریم خصوصی و کرامت بین آنهاست.
ما ریشه درهرجا که داشته باشیم: از هفت پشت در شهر خرم آباد تا دورترین آبادی که به درگاهش فانوس آویخته باشد، همه برابریم در انسانیت. آخر چه فرق دارد برادر بیکار من و خواهری رنجور از طایفه دیگر. این مشکل در شهر من به حالت غمناکی رسیده است.
اصلاحات سخنرانی خوب و عملکرد بد نیست.
اصلاحات مواجهه دقیق با مشکل و عرق ریزان روح برای رفع همیشگی آن مشکل است.
فرقی بین رنج عمومی مردم نباید گذاشت. کسی از کسی برتر نیست . باید راه کاهش درد را آغاز کرد. راهی که امتحان و آزمون و خطا نباشد. این فرصت را مردم به ما نخواهند داد.
من محمد بیرانوندی، خاکم آرزوست. من یک معلم بوده ام که خود تعلیم یافته شهر خرم آبادم. ریشه ام در طایفه ای است که علیرغم همه جوک های قومیتی، به گذشت معروفند. در کسوت یک دانشگاهی ، البته که افتخار این خواهد بود که بلوغ فکری جوان شهرم و دانشجوی دیارم از من آموزگار بیشتر باشد تا از او بیاموزم. او افتخار من خواهد بود.
من استبداد را به پای خرد جمعی قربانی کرده ام
اصولا برنامه ریزی مفصلی که برای رفع بیکاری و فقر تدارک دیده ام ، ماحصل نخبگان خاموشی است که حق فکریشان ، شاید بالاتر از نخبگان سایر شهرهای ایران باشد.
من هر برنامه ی معقول و صحیح و کارآمد از سوی هر آنکس، حتی کسانی که مرا امروز دشنام می دهد ، می پذیرم . من گوش آشنای مردمم خواهم بود. سابقه من شنیدن است.
از خدا فروتنی و ادب پیروزی می خواهم. اگر فردای انتخابات مرحله دوم ، این رای به هر میزان افزایش یابد ، سعی خواهم کرد که فروتنانه ، در برابر هر رای مسولیتی در جان خویش احساس کنم.
– دموکراسی نیازمند یک رقابت دوستانه با مخالفان و حتی با دوستانت است. با مخالفانت هم نباید دشمنی کنی . نباید اهانت آنها را با کینه در دل نگه داری . جمعیت ناکام انتخابات ، فردای آن روز موکل تو هستند . نباید تفکر حذفی را که روش دیگرانی است که درد شهرت و قدرت خودشان ، از درد مردم برایشان مهم تر است ، در پیش گرفت.
من فرصت کردم در رقابت اخیر صدایم را فروتنانه تنها به ۵۳۰۰۰ نفر از اهل دیارم برسانم . درمرحله بعد دیوار تهمت ها و بستر آلودگی ها به فضل خدا دوام نخواهد یافت . مخالفان فکری من هم انشأالله برای مردم خواهند کوشید، و با پیروزی بنده با نفر برگزیده دیگر ، انشأالله بستر آرام برای رشد مردم فراهم خواهد شد.
امیدوارم روزی آنچه آرزویش را دارم ، فرصت انجامش را داشته باشم.

خاک پای مردم شریف شهرستان های خرم آباد و دوره چگنی
محمد بیرانوندی (صید محمد خان)