کاندیداتوری نواده امام (ره) در هاله ای از ابهام

حجت الاسلام و المسلمین هادی قبادی٭/ کشکان: از دوسه ماه قبل که گمانه زنی ها در مورد ثبت نام شخصیت های برجسته برای خبرگان آغاز شد همه نگاه ها متوجه یک اسم شد و آنهم کسی نبود جز آیت الله سید حسن خمینی. شخصیتی که در سالهای اخیر و به مناسبت های مختلف در کانون […]

IMG_20160123_203609

حجت الاسلام و المسلمین هادی قبادی٭/ کشکان:

از دوسه ماه قبل که گمانه زنی ها در مورد ثبت نام شخصیت های برجسته برای خبرگان آغاز شد همه نگاه ها متوجه یک اسم شد و آنهم کسی نبود جز آیت الله سید حسن خمینی.
شخصیتی که در سالهای اخیر و به مناسبت های مختلف در کانون توجه افکار عمومی به ویژه نخبگان جامعه قرار داشته است.
موافقین و مخالفین این نواده حضرت امام خمینی ؛ هریک از زاویه ای به دو موضوع ثبت نام و شرائط احراز ورود به انتخابات خبرگان پرداخته و زوایای گوناگونی از آن را به بحث گذاردند.
صاحب این قلم بر آنست که در این مجال از زاویه ای دیگر به این موضوع بپردازد.
اما قبل از آن، ذکر این نکته ضروری می نماید که اولا ورود به این عرصه برای شخصیتی که ذو وجوه است و علاوه بر نبوغ خدادادی، در رشته های مختلف علمی صاحب نظر و دارای درک سیاسی بالا و آشنای به معادلات روز در عرصه داخلی و بین‌المللی است امری طبیعی و لازم بود و لذا فضاسازی های منفی برخی که انگیزه آنان خیلی دور از ذهن نیست نتوانست مانعی ایجاد نماید.
دوم اینکه جنجال به وجود آمده برای تشکیک در شرائط احراز این حضور، در واقع تابعی بود از فضاسازی های ابتدایی مخالفان ثبت نام ایشان که وقتی در آن مرحله به نتیجه‌ای نرسیدند به این مباحث ملال آور و طرح شبهات بی ثمر دست زدند.

لازم می دانم در اینجا این نکته را هم اضافه نمایم که به عنوان یک دانش آموخته حوزه و دانشگاه با سابقه سال ها تدریس در دانشگاه و حضور مستمر در مجامع علمی و پژوهشی این توفیق را داشته ام که علاوه بر پیگیری دروس فقه و اصول و ملاحظه مباحث فلسفی و عرفانی، در برخی جلسات تفسیر قرآن و دیگر جلسات معظم له نیز حضور داشته و از نزدیک شاهد سطح بالای علمی و نکته سنجی ها و ریزبینی های ایشان باشم و هماره خدای را سپاس گفته ام که در بین نوادگان خمینی کبیر، این نگین خاندان امام؛ خوش می درخشد و بحق اتصاف ایشان با عنوان “علامه” که در همایش تکریم مقام همسر مکرمه حضرت امام خمینی (ره) در فروردین سال جاری توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صورت گرفت بسیار بجا و شایسته بود.
و اما اصل سخن اینکه نمی دانم چرا مخالفان حضور این ذخیره اندیشه های ناب بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از اقدامات پیشین خود من جمله ممانعت از سخنرانی ایشان در مراسم سالگرد ارتحال امام در سال ۸۹ درس عبرت نگرفته اند؟!
در اینجا فقط به یک زاویه از بازتاب آن واقعه می پردازم که اتفاقا محور سخن در این یادداشت همان یک نکته است و آن عکس العمل بسیار جالب جمعی از اساتید برجسته حوزه های علمیه و علمای شاخص سراسر کشور بود.

اگر چه گردانندگان آن حادثه، خیلی زود در نزد افکار عمومی کوس رسوایی شان نواخته شد؛ اما به نظر می آید اعلام انزجار علما و اندیشمندان از آن اقدام ناپسند که زشتی آن بعدها هم مورد تأکید مقام معظم رهبری مد ظله العالی قرار گرفت؛ با معرفی ابعاد شخصیت والای علمی آیت الله حاج سیدحسن خمینی همراه شد و این از نکات جالب توجهی است که به رغم تلاش فراوان مخالفان برای به حاشیه بردن نواده امام، فرصتی به دست آمد تا علماء و بزرگان با ارسال پیام های معنا داری به تمجید و تکریم از این شخصیت محبوب قاطبه ملت ایران بپردازند.
اینک و در آستانه انتخابات مجلس خبرگان، اگرچه کاندیداتوری این فرزند خلف روح الله به ظاهر؛ به سبب فضاسازی های خاص در هاله ای از ابهام قرار گرفته اما از آنجا که خداوند مدافع انسان های با ایمان است و عزت فقط در دست اوست شرائطی به وجود آمده است که یکبار دیگر عالمان ربانی و اساتید برجسته هوشمندانه و بر حسب تکلیف، مجال یافته اند تا به نیکی از نواده امام خمینی بگویند و چه فرصتی بهتر از این دست می داد تا قلم و بیانشان در این وادی سیر نماید.

نمی شود انکار کرد که بسیاری از ما گرفتار عجله و شتاب زدگی هستیم.
باگذشت زمان و درس گرفتن از ایام؛ زوایای پنهان و مصالح بسیاری از امور آشکار می شود.
در همان روزهای خرداد ۸۹ بنده بارها به دوستان عرض کردم که از این برخوردها آشفته حال نشوید که در نهایت به نفع خمینی جوان است.
امروز هم عرض می کنم که این فضای ایجاد شده در زمینه بیان این همه خصال و اوصاف خمینی قرن ۲۱ ؛ آنهم از لسان مراجع عظام و علمای اعلام و اندیشمندان بزرگ یک فرصت مغتنم و طلایی برای همه ارادتمندان به اندیشه های ناب امام خمینی است که اینک در این شخصیت ممتاز تبلور یافته است.
کلامم را با توصیه ای برادرانه به دوستان جوانم به پایان می برم و آن اینکه تداوم راه و اندیشه پویای امام خمینی (ره) که همان راه انبیاست با فراز و نشیب های فراوان و سختی ها و مرارت های بی شمار همراه است و این حقیقت؛ مکرر در بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مد ظله العالی هم آمده است و رمز توفیق؛ حضور آگاهانه در تمامی صحنه ها و بذل کوشش خالصانه با اتکال به خدای قادر متعال است که:
و من یتوکل علی الله فهو حسبه

٭ مدیر کل مراکز و اماکن منتسب به امام خمینی (ره)