نقش تشکیل مجمع ریش سفیدان و معتمدین متنفذ در اصلاح، تغییر و پرورش فرهنگ رفتاری
حمزه فیضی پور٭/ کشکان: جوان گرچه دانا دل و پر فسون بود نزد پیر آزمایش فزون جوان کینه را شاید و جنگ را کهن پیر تدبیر و فرهنگ را (فردوسی) از نگاه جامعه شناسان جوامع در خط سیر تکامل: از ساده به پیچیده ، از مکانیکی به ارگانیکی، از اجبار به آزادی ،از سنتی به […]
حمزه فیضی پور٭/ کشکان:
جوان گرچه دانا دل و پر فسون بود نزد پیر آزمایش فزون
جوان کینه را شاید و جنگ را کهن پیر تدبیر و فرهنگ را (فردوسی)
از نگاه جامعه شناسان جوامع در خط سیر تکامل: از ساده به پیچیده ، از مکانیکی به ارگانیکی، از اجبار به آزادی ،از سنتی به صنعتی “حرکت همراه با دگرگونی “خود را ادامه می دهند و به فراخور دگردیسی های نو ساختارهای سیاسی ،اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی متولد می شوند که به اقتضای زمان و ظرفیت های جدید، پاسخگوی نیازها و مطالبات به روزترجمعیت متنوع و متکثری هستند که با معرف هایی چون: تحصیل کرده های روبه تزاید و نوطلبی آنان،افزایش و تنوع انتظارات اقشار مختلف جامعه، تعدد در نیازهای شغلی و تقسیم کارهای پیچیده و نیازمندی به تخصص های خاص و…. مشخص می شود. لذا شکل گیری “نهادهای مدنی مردم نهاد“ دراین راستا یک امرضروری است، همانطور که در بسیاری از کشورها و جوامع مترقی و یا درحال توسعه وحتی “ملل ذره ای” این نهادها شکل گرفته اند و یا در حال شکل گیری اند. اما آنچه که از نظر نباید دور بیافتد و پنهان شود موضوعی کم رنگ شده ، مربوط به جامعه یا جوامع و تجربه مردمانی است که بافت اجتماعی، فرهنگی روستایی و ساختاریی قومی _قبیله ایی دارند که اقتضاء رفع نیازهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگیشان، ضرورت وجود قالب های خاص ساختارمند متناسب با شرایط “زیست-بوم” آنان می باشد. در استان های زاگرس نشین غرب کشور و به طور ویژه لرستان و به اخص کوهدشت ،رومشگان و بخش هایش در کنار پیچیدگی طبیعی و نوزایی ساختارها و پیدایش نهادهای رسمی و دومین که متناسب با شرایط زندگی شهرنشینی جدید هستند ، اما همچنان نقش “اجتماع ریش سفیدان و معتمدان متنفذ“ و هم اندیشی آنان در حل و فصل منازعات بین فردی و اختلافات قومی و طایفه ای و اصلاح رویه ها ، آداب و سنن فرهنگی ، ایجاد و خلق عادات و چهارچوب های جدید رفتاری، ضرورت ایفایش بیشتر و بیشتر و پررنگتر از گذشته حس می شود و مورد توجه ویژه کارشناسان حقوقی و اجتماعی قرار گرفته است. از جنبه تئوریک و مبانی نظری، اهمیت این پدیده جمعی – کارکردی (مجمع ریش سفیدان) را از سه خاستگاه نظری می توان تحلیل کرد: جامعه شناسی پدیده های اجتماعی، دین و تجربه .
در جامعه شناسی :برای تبیین ضرورت یک پدیده چند سوال را مطرح می کنند(ازیک منظرمربوط به تبیین جامعه شناختی) ودرقالب پاسخ به آنها ، موضوع و ضرورت مطرح شدن آن را تشریح و تحلیل می کنند، ازجمله : سوالات تکوینی ، تطبیقی ، نظری و واقعی که در این متن می توان به اشاره و به ایجاز، با سوال تکوینی(فرایند پیدایش پدیده مورد نظر وضرورت آن در طول حیات اجتماعی بشر ودر گذر زمان) وهم سوال واقعی ونظری(اهمیت ونقش پدیده مورد نظر در حال حاضر) و همچنین طرح سوال تطبیقی(مقایسه ی جوامع در خصوص نقش ، ضرورت، کارایی و کارامدی پدیده ) ضرورت و اهمیت احیاء و شکل گیری مجمع ریش سفیدان را در ساختار جامعه روستایی خودمان تبیین و گوشزد نمود و نقش آن را در: افزایش همبستگی اجتماعی ، هم افزایی کارکردی نهادهای رسمی و همکاری غیررسمی، صمیمانه وغیر دستورالعملی با تشکلات دیوانی و قضایی در حل مناقشات و منازعات محلی ،خانوادگی و طایفه ای (با رویکرد پیشگیرانه از توسعه و بسط آنها) ، تفهیم و ترویج فرهنگ نظم ونزاکت درعرصه ی روابط اجتماعی ، وحدت رویه و همسویی گفتاری و رفتاری در ترویج و تسهیل فرهنگ در آداب وعادات مربوط به ازدواج (اصلاح رویه های هزینه بردار و چشم هم چشمی های ناپسند و ناروا و نامعقول ) و یا مصائب( ساز و دهل ها و مداحی های آنچنانی ، و یا پخت غذا و نصب پارچه نوشته های تسلیت که بسیار هزینه برند و….) و توصیه به عدم نصب بنرهای تبریک انتصاب در مناصب در سطح خیابانهای شهر و روستا (و اگر پول اضافی وجود دارد صرف کارهای عام المنفعه شود) آشکار کرد.
ازمنظر دین و مذهب: دراین خاستگاه نظری بنیادین ، ریش سفیدان منزلت وجایگاه خودشان را به طور ویژه دارند، آنطور که رسول رحمت و منادی هدایت(ص) ریش سفیدان و بزرگان را به “نبی و پیامبر “در میان اهل خود تشبیه کرده اند (الشیخ فی اهله کنبی فی امته). اگر نقش رسولان ،اصلاح و تغییر فرهنگهای ناشایست بوده پس ریش سفیدان نیزاین نقش را دارا هستند . ویا اینکه بزرگان را مایه و باعث برکات دانسته اند(البرکات مع اکابرکم) . وهمچنین جملات پر معنای بزرگان که به روشنی تمام ضرورت کارکردی حضور فایده مند معتمدین متنفذ ریش سفید را بیان نموده اند :” ریش سفیدان زنجیره ی ارتباط نسل ها هستند و خاندان بدون ریش سفید گذشته ایی کم رنگ دارند“(کارکرد انتقال ارزشها و فرهنگ ). ویا اینکه” ریش سفیدان مانند سقف برای خانه هستند“(کارکرد حمایتی) و نیز اینکه “ریش سفیدان برآیند مردم داری ، مردم محوری و سرد وگرم چشیدگی روزگارند” (کارکرد نقش آفرینی تجربه ی مردم پسند در ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی جامعه).
خاستگاه تجربه: ازاین منظر کافی است به جوامع ، شهرها و روستاهایی نگاه کنیم که این گروه کارآمد (بزرگان قوم ) به صورت یک نهاد اجتماعی قوی نقش آفرینی می کند. حتی در عرصه ی بین الملل والبته حساب شده تر به عنوان تشکلی مردم نهاد توسط چهره ها و اشخاص کاریزماتیک جهانی(نلسون ماندلای فقید) که برای همیشه ماندگار شده اند ،با اهداف بشر دوستانه و با مرام حل منازعات میان دول و ملتها، رفع محرومیت ورسیدگی به فقراء شکل گرفته اند. بنابراین می توان اینگونه مجامع بزرگ به جد نقش آفرین را با همت مردم دوستان واصحاب فرهنگ دوست احیاء و ایجاد کرد تا در ظل پر برکت آنان گره هایی که به هزار نامه دادگستری باز نمی شود به یک هم اندیشی ریش سفیدان گشاده گردد و همرنگی صادقانه و همدلی دردمندانه با اقشار مختلف جامعه، به خصوص نیازمندان، از این طریق به فرهگی عمومی تبدیل شود و ارزشهایی چون همگرایی اجتماعی ، هم اندیشی های جمعی ، افعال و اعمال حسنه عام المنفعه، دستگیری از همدیگر در مشکلات وحتی تصمیم گیری سیاسی درست در تعیین سرنوشت با مشورت و طرح در مجمع ریش سفیدان را تحکیم ،ترویج و تقویت کنیم.
در شهر کوهنانی با پیگیری دلسوزانه ی امام جمعه محترم و دفتر ایشان جلسات مختلفی برگزارشده و همه مردم در جریان تشکیل این نهاد قرار گرفته اند و مصوباتی هم صورت عملی به خود گرفته است که شکی نیست ثمرات نیکوی آن عاید مردم خواهدشد. (عدم اسفاده از اتومبیل ها در صف های طولانی در تشیع جنازه و تشیع از درب منزل با حضور مردم / ممانعت از پخت غذا توسط خانواده معزاء مگر برای مهمانان خارج از شهر کونانی/ ممانعت از نصب پارچه نوشته تسلیت و یا تبریک به مناسبت های مختلف/ عدم توزیع اعلامیه و یا اعلام مراسم سالگرد با سیستم صوتی و برگزاری مراسم توسط بستگان/ عدم تحمیل جهیزیه بر ذمه ی خانواده عروس/ تسهیل در امر ازدواج و کاهش مهریه ها و تعدیل مقدار آن ومصوبات دیگر… )
٭ کارشناس ارشد جامعه شناسی- مدرس دانشگاه
سلام براستاد ارجمندبرادرفیضی
مطالب بسیارجالب واموزنده وبه روز بوده .ان شالله که این جلسات مجمع ریش سفیدان به طور مستمر ادامه پیدا کنه وفرهنگ درستی رادربخش پیاده کنن که باعث پیشرفت جامعه شده وازبرکات معنوی ومادی ان بهره مند شویم
[پاسخ]
و علیکم سلام انشاءالله اینگونه خواهد بود . والبته نیازمند تبلیغ و اقناع کردن هستیم
[پاسخ]
عرض سلام وخسته نباشی خدمت استاد ارجمندوفرزانه فیضی پورعزیز
الحق وانصاف تراوشات فکری حضرتعالی ناب وبی همتاست که نشان از توانایی علمی و سطع بالای معلولات جنابعالیست
موفقیت حضرتعالی را درانتخابات پیش رو ارزومندیم
[پاسخ]
ممنون از لطفتون رفیعیان عزیز
[پاسخ]
بسیار بسیار عالی فیضی جان خوشمان امد
[پاسخ]
درود بر دوست عزیز و فرهیخته
به امید گسترش دانایی و خردورزی و ترویج چنین فرهنگی در جامعه
[پاسخ]
سلام بر دکتر عزیز ، ترویج فرهنگ رفتاری عام المنفعه نیازمند نظرسازی و پشتیبانی توسط اهل نظر وبزرگان ریش سفید است
[پاسخ]
سلام استاد دی دس هیز ده .کم فلسفه بافی کن تو که خود کاندیدا هستی چیه ارا کسیتر تبلیغ مکین
[پاسخ]
سلام و با تشکر ازشما ، آنچه که می گویم و می نویسم فلسفه بافی (که مفهومش را نمی دانم)نیست ، بلکه واقعیتها و گرفتاریهایی است که من و شما و نزدیکانمان به آن گرفتارند . اگر با نام واقعی نظرت را می نوشتید به طور صمیمانه باهم حرف می زدیم و خیلی از ذهنیتها و قضاوتها مثبت تر می شد
[پاسخ]
با سلام ؛ جناب فیضی پور، تشکیل مجمع ریش سفیدان ممکن است در برخی مسایل مانند نزدن پارچه، عدم اسفاده از اتومبیل ها در صف های طولانی در تشیع جنازه و تشیع از درب منزل با حضور مردم مفید باشد اما آیا این افراد می توانند مشلات جامعه را بصورت علمی، ریشه یابی ، واکاوی و حل کنند ؟ آیا مشکلات اصلی جامعه ما این مسایلند؟
[پاسخ]
با سلام به شما منتقد عزیز ، ضمن سپاس از اظهار نطرتون باید خدمتتون عرض کنم : درست می فرمایید جامعه ما آنقدر مشکلات عدیده دارد که اولویت بندی آنها به قامت آن مشکلات، خود مشکلی دیگر است.اما برای حل مشکلات اینچنینی نیازی به اطلاعات علمی هم نیست ، در جامعه ی با بافت دودمانی- طایفه ای اصلاح رویه های عادتی دردسرساز با تشکیل اینگونه مجامع شدنی است . ضمنا مشکلات جامعه فقط اینها نیستند ،
[پاسخ]
سلام و درود خدا بر یار صادق و نیک گفتار؛ جناب استاد فیضی عزیز
تشکیل مجمع ریش سفیدان و معتمدین متنفذ در اصلاح، تغییر و پرورش فرهنگ رفتاری، یقیناً می تواند موثر باشد.
ولی نمی دانم چرا این ریش سفیدان بعضاً خود معرکه گردانند!
[پاسخ]
سلام بر دکتر عزیز / شکی نیست همیشه در میان هرگروه و ساختار جمعیتی(سن ، جنس،و..) به خصوص افراد گروه هدف در این یادداشت ، وقتی که سالهاست فکری ملکه ذهنیشان شده و در گذر رمان به عادت و آنگاه رفتار عادی تبدیل شده است انتظار همراهی صددرصدی انتظاری دور از واقعیت است ، اما بااین وصف نباید با هدف فرهنگ سازی یا اصلاح مایوس شد در این مدت کوتاه که در کونانی کار را با کمک امام جمعه ی محترم شروع کردیم و جلساتی داشتیم موفقیت آمیز بوده است ودر عمل هم حتی کسانی که مخالف بوده اند همراهی کرده اند
[پاسخ]
سلام بر دوست عزیز و بزرگوار حناب فیضی پور
نهاد صلح جو و مهم ریش سفیدان قدیمی ترین وکاراترین تشکل مردم نهاد بشری است که وجود آن ضرورت عقلی داردو تمام جوامع بدوی و پیشرفته نیازمندآن بوده وهستند البته باشدت و ضعف و شکلهای متفاوت .خدا قوت عرض مینمایم خدمت شما و امام جمعه محترمتان که توانسته اید موضوعات مبتلابهی را مطرح نماییدد ودر پی اصلاح آنها می کوشید
[پاسخ]
برهمکار ارجمندم مهکی بزرگوار درود باد . در پناه حق زنده باشید و با نشاط. سپاس برادر
[پاسخ]